آیا مصرف کاکائو سودمند است یا می‌تواند مضرات مختلفی داشته باشد؟ آیا خوردن شیرکاکائو و شکلات‌های حاوی کاکائو برای افزایش انرژی بزرگسالان مناسب است؟

خوردن شکلات باعث کاهش سطح کلسترول

پیشگیری از کاهش شناختی
کاهش خطر ابتلا به مشکلات قلبی عروقی

و کاهش سکته مغزی در افراد می شود.

۱) کلسترول

طبق مطالعت جدید مصرف شکلات سبب کاهش سطح کلسترول می شود. مصرف منظم کیک شکلاتی کم چرب می تواند باعث کاهش میزان کلسترول و بهبود فشار خون درجهت سلامت قلب و عروق شود.

۲) عملکرد شناختی

مصرف دو فنجان شکلات داغ در روز می تواند به حفظ سلامت مغز و جلوگیری از کاهش حافظه در افراد مسن کمک کند. محققان دریافتند که شکلات داغ باعث بهبود جریان خون به قسمتهای مختلف مغز می شود.

نتایج یک آزمایش آزمایشگاهی که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد نشان داد که عصاره کاکائو، به نام لادو، ممکن است موجب کاهش آسیب به مسیرهای عصبی در بیماران آلزایمر شود.

۳) بیماری قلبی

تحقیقات منتشر شده در BMJ نشان می دهند که مصرف شکلات می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را به میزان یک سوم کاهش دهد.

محققان دریافتند که سطوح بالای مصرف شکلات با کاهش خطر اختلالات قلب و عروق مرتبط است.

۴) سکته مغزی

دانشمندان کانادایی در مطالعه ای دریافتند افرادی که شکلات بیشتری مصرف می کنند ۲۲ درصد کمتر دچار سکته مغزی می شوند.

اما باید در نظر داشت که شکلات حاوی مقدار زیادی کالری است که باید در مصرف آن احتیاط شود.



کاهش ریسک نارسایی قلبی با مصرف شکلات

گروهی از دانشمندان دانشکده پزشکی آیسان آمریکا دریافته اند خوردن سه تخته شکلات در ماه منجر به کاهش ۱۳ درصدی ریسک نارسایی قلبی می شود. اما باید توجه شود که خوردن بیش از اندازه شکلات می تواند خطرناک باشد چراکه خوردن روزانه شکلات ریسک نارسایی قلبی را تا ۱۷ درصد افزایش می دهد.

محققان می گویند ترکیبات طبیعی موجود در کاکائو موسوم به فلاوونوئیدها موجب تقویت سلامت عروق خونی شده و به کاهش التهاب کمک می کند.

«چایاکریت کریتاناوونگ»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره عنوان می کند: «من معتقدم شکلات منبع رژیمی مهم فلاوونوئیدهاست که با کاهش التهاب و افزایش کلسترول خوب مرتبط است. فلاوونوئیدها می توانند موجب افزایش اکسید نیتریک شوند، گازی که در عروق خونی پخش شده و به جریان خون کمک می کند.»



کاهش اضطراب

کارشناسان بر این باورند شکلات تلخ می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند. مطالعات نشان می‌دهد شکلات تلخ یا کاکائو به بهبود خلق و خو کمک می‌کند اگرچه هنوز چگونگی کاهش استرس توسط شکلات تلخ به طور دقیق مشخص نیست اما کاکائو منبع غنی از پلی فنول‌ها به ویژه فلاونوئیدهاست. فلاونوئیدها باعث کاهش التهابات عصبی و مرگ سلولی در مغز و بهبود جریان خون می‌شوند. شکلات، حاوی مقادیر زیادی تریپتوفان است که بدن آن را به انتقال دهنده‌های عصبی مانند سروتونین در مغز تبدل می‌کند.

شکلات تلخ همچنین منبع خوبی از منیزیم است. مصرف منیزیم کافی علائم افسردگی را کاهش می‌دهد. از شکلات‌های تلخ ۷۰ درصد یا بالاتر استفاده کنید. البته شکلات حاوی قندها و چربی‌های اضافی است بنابراین بیش از یک تا سه گرم در روز آن را مصرف نکنید.

"<yoastmark



افزایش احتمال بارداری

«آرژینین»، یکی از ویتامین های موجود در شکلات تلخ، ماده ساختاری اکسیدنیتریک شیمیایی است. اکسید نیتریک دارای قابلیت گشاد کردن عروق خونی کوچک است که موجب افزایش جریان خون به اندام تحتانی می شود.

افزایش جریان خون به رحم به معنای ایجاد پوشش سالم تر در درون رحم و بستر مناسبی برای لانه گزینی جنین خواهد بود.

افزایش جریان خون به تخمدان به معنای رشد بهتر فولیکول ها و تغذیه بهتر برای تخمک درحال رشد است که منجر به کیفیت بهتر تخمک برای رسیدن به بلوغ و تبدیل به جنین است.

کنترل مقاومت انسولین

مصرف شکلات تلخ می تواند اشتها به مصرف قندهای تصفیه شده را که عامل اصلی مقاومت انسولین است را کاهش دهد.

مقاومت انسولین علت اصلی سندروم تخمدان پلی کیستیک است. در زنان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک، مقاومت انسولین می تواند موجب اختلال در چرخه ماهانه تخمک گذاری و قاعدگی شود و ریسک ابتلا به دیابت را افزایش دهد.

کاهش دهنده خوب استرس

این حقیقت آشکار است که استرس موجب کاهش قدرت باروری می شود. هیپوتالاموس، غده مستقر در مغر، هورمون ها، اشتها و احساسات را کنترل می کند.

استرس و اضطراب مانع عملکرد این غده می شود. استرس اضافی موجب تاخیر در تخمک گذاری و افزایش وزن می شود.

شکلات تلخ موجب آزادشدن بتا آندورفین های می شود که مسئول ایجاد حال خوب روانی و حال آرام و کاهش استرس است.

این شکلات همچنین سرشار از سروتونین است، ماده شیمیایی طبیعی که در بافت مغز وجود دارد.

سروتونین هم دارای خواص ضدافسردگی بوده که به کاهش اضطراب کمک کرده، و موجب ایجاد حس آرامش می شود.

مقابله با عدم تعادل هورمونی

دانه خام کاکائو سرشار از آهن، کلسیم، روی، منگنز و پتاسیم است. این مواد معدنی همزمان به عنوان فاکتورهای برای حفظ تعادل هورمونی و ادغام DNA در تخمک و اسپرم عمل می کنند.



افزایش توانایی مغز با خوردن شکلات

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، دانه‌های کاکائو حاوی مواد شیمیایی است که توانایی مغز را افزایش می‌دهد و به سالم و سلامت نگه داشتن مغز کمک وافری می‌کند.

پژوهشگران باور دارند، فلاونول دارای موادی است که می‌تواند اثرات محرومیت از خواب ناکافی را در فرد جبران و از آسیب به بدن جلوگیری کند.

مطالعات ادعا می‌کنند، فلاونول هم‌چنین می‌تواند، سرعت پردازش مغز در افراد سالمند را بهبود دهد، حافظه آنها را تقویت کند و سالمندان را در هنگام صحبت کردن یاری کند تا به راحتی حرف بزنند، بدون آنکه قسمتی از صحبت‌هایشان را فراموش کنند.

"تاثیر

فلاونول‌ها ترکیبات طبیعی هستند که عملکرد مغز را در کنار اثرات محافظتی افزایش می‌دهند و در کاکائو به فراوانی یافت می‌شوند.

این مطالعه از محققان دانشگاه «آکیکیلا»ی ایتالیا نشان داد که با توجه به سرعت پیشرفت آلزایمر در سالخوردگان، مصرف روزانه فلاونول می‌تواند شرایط را تا حد زیادی طبیعی نگه دارد و به افراد دیگری که از بی‌خوابی رنج می‌برند نیز کمک کند تا اثرات محرومیت از خواب کافی در آنها جبران شود.

«والنتینا»، نویسنده اصلی این تحقیق می‌گوید: «این نتیجه پتانسیل فلاونول‌های کاکائو برای حفاظت از عملکرد شناختی مغز همراه با بهبود آن در جمعیت آسیب پذیر را نشان می‌دهد».

عملکرد مغزی افراد مسن با مصرف روزانه شکلات افزایش می‌یابد؛ فلاونول‌ها به طور طبیعی در کاکائو وجود دارند، به همین دلیل هرچه درصد شکلاتی که می‌خورید بالاتر باشد، برای مغزتان مفیدتر است.



بهترین درمان برای سرفه‎های مزمن

بررسی‌های رئیس مطالعات قلبی ـ عروقی و تنفسی در دانشگاه هال نشان داد شکلات در تسکین سرفه مؤثرتر از لیمو و عسل عمل می‌کند.

این نظریه چندین سال پیش نیز مطرح شده بود اما به دلیل مضراتی که مصرف مداوم شکلات برای افراد در پی دارد، رد شده بود.

آلودگی هوا، بیماری‌های قلبی و تنفسی و عدم پاسخگویی بدن به داروهای شیمیایی، این نظریه را مستحکم‌تر از قبل به جریان انداخت که مصرف شکلات در درمان سرفه مؤثر است.

نتایج بزرگ‌ترین مطالعات در اروپا نشان داده، داروهای حاوی کاکائو بهتر از داروهای استاندارد عمل می‌کنند. چسبندگی شکلات نسبت به شربت‌های سرفه معمولی بیشتر است که همین موجب درمان سرفه می‌شود.



شکلات در کنار مزیت هایی که برای بدن دارد، زیاده روی در مصرف آن عوارضی نیز در پی خواهد داشت.

۱. شکلات و تشدید گاستریت یا ورم معده

شکلات، پوشش درونی معده را تحریک می‌کند و باعث به‌ وجود آمدن علائمی مانند ناراحتی معده، درد شکمی و حالت‌های مثل تعریق، سوزش سر معده و حالت تهوع می‌شوند. افراد مبتلا به ورم معده که پوشش درونی معده‌شان به‌ واسطه شیره‌های معده تحریک شده است، این تحریک‌پذیری را با خوردن شکلات تشدید می‌کنند و درنهایت باعث بدتر شدن بیماری‌شان می‌شوند.

جالب است بدانید که شکلات‌های تلخ ۷۰ درصد و بالاتر برای این افراد، بدترین التهاب را در پوشش درونی معده ایجاد می‌کنند. به همین دلیل، متخصصان به تمامی افراد مبتلا به ورم معده یا زخم معده توصیه می‌کنند که از خوردن هر نوع شکلاتی پرهیز داشته باشند.

۲. شکلات مضر برای ریفلاکس اسید معده

از آ‌ن‌جایی که مصرف شکلات به تحریک پوشش درونی معده منجر می‌شود، شیره‌های گوارشی هم در این روند به سمت مری برمی‌گردند و درنتیجه علائم بیماری ریفلاکس را تشدید می‌کنند. در این حالت فرد ممکن است علائمی مانند سوزش سر معده، عرق شدید، حالت تهوع، احساس غیرعادی بودن وضعیت معده و… را تجربه کند. شدت این علائم نیز به شدت ریفلاکس اسید بستگی دارد.

۳. شکلات و بیخوابی، سردرد، لرزش دست و پریشانی

شکلات، یکی از مواد غذایی خاص برای مغز است. آنتی‌اکسیدان‌ها، مواد معدنی، ویتامین‌ها، اسیدهای چرب و دیگر عناصر ارزشمند تغذیه‌ای موجود در شکلات، مغز و سیستم عصبی را تغذیه می‌کنند و با قرار گرفتن در کنار ترکیبات شیمیایی مغز، کارهای مختلفی انجام می‌دهند: تغییر تعادل شیمیایی مغز، تنظیم خلق‌وخو و عملکردهای مختلف مغز. کافئین و تئوفیلین Theophylline هم ترکیبات ویژه‌ای در شکلات هستند که اثرات مثبت و مستقیمی برای سیستم عصبی دارند.

با این‌ حال، علی‌رغم اثرگذاری شکلات در راستای افزایش هوشیاری، این ماده خوراکی می‌تواند اثرات جانبی خاصی هم داشته باشد. به‌عنوان مثال، خوردن شکلات در ساعات شب یا زیاده‌روی در مصرف آن به‌طور کلی، می‌تواند باعث ابتلا به بی‌خوابی و آشفتگی ذهنی شود.تئوفیلین موجود در شکلات هم سیستم عصبی مرکزی و سیستم قلبی-عروقی را تحریک می‌کند و باعث به‌ وجود آمدن عارضه‌هایی مانند سردرد، تحریک‌پذیری عصبی، ‌حالت تهوع، سبکی سر و خصوصا بی‌خوابی می‌شود.

۴. شکلات و آریتمی یا ضربان نامنظم قلب

شکلات، خصوصا اگر درصد شکلات خالصش بسیار بالا باشد، هم سیستم عصبی و هم دستگاه قلبی-عروقی را تحریک می‌کند و باعث شکل‌گیری آریتمی قلبی یا ضربان نامنظم قلب می‌شود. کافئین، تئوفیلین و تئوبرومین موجود در شکلات هم باعث شکل‌گیری آریتمی می‌شوند. علاوه بر تغییر دادن ضربان طبیعی قلب، شانس به‌ وجود آمدن حالت‌هایی مانند لرزش دست، بی‌خوابی و اضطراب کاذب هم وجود دارد.

۵. شکلات و آکنه

خوردن شکلات برای بعضی از افراد باعث شکل‌گیری آکنه یا تشدید آکنه‌های قبلی می‌شود. با این‌ حال، مطالعات مختلف تا کنون محرک‌های متفاوتی را مطرح کرده‌اند. بنابراین، محققان نمی‌توانند با قطعیت بگویند که ترکیباتی مانند شکلات مستقیما مسئولیت شکل‌گیری آکنه‌ها را بر عهده دارند. 

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.1 تعداد آرا: 25

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir