ترکیبات ضد آفتاب

اشعه ماوراء بنفش ultra violet  موجود در نور خورشید به سلول های پوست صدمات جبران ناپذیری وارد می کند و سبب ایجاد چروک ، پیری زودرس و همچنین لک های قهوه ای رنگ در سطح پوست می شود .

این اشعه می تواند هم در هوایی آفتابی و هم در هوای ابری به سلول های پوست صدمه بزند ، در نتیجه حمایت از پوست در هر آب و هوایی اجتناب ناپذیر است.

SPF چیست؟

Sun Protective Factor

SPFفاکتور حفاظتی در برابر نور خورشید است. این فاکتور ، تنها حفاظت در مقابل طول موج های UV-B را  نشان میدهد و به سایر طول موج های فرابنفش نظیر UV-A که در آثار مخربی مانند پیری و سرطان پوست  نقش به سزایی دارد ، هیچ ربطی ندارد.

برای اغلب مردم SPF 15 مناسب است ولی افرادی که پوست حساس تری دارند ، افرادی که سابقه خانوادگی سرطان پوست دارند و یا سابقه ای از بیماری هایی نظیر لوپوس که حساسیت به نور خورشید را افزایش می دهند باید ضدآفتاب هایی با SPF 30 و بالاتر را در نظر بگیرند .

به خاطر داشته باشید هر چه ضدآفتاب SPF بالاتری داشته باشد فایده این افزایش کمتر خواهد بود! بر خلاف نظر شما SPF 30 دو برابر SPF 15 کارآیی یا محافظت در برابر UVB نخواهد داشت، یک ضدآفتاب با عیار حافظتی یا SPF 15 تقریبا 93 درصد از UVB نور خورشید را فیلتر می کند حال آنکه یک ضد آفتاب با SPF 30 تقریبا 97 درصد از UVB نور آفتاب را فیلتر خواهد کرد.

کرم ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب

 

انواع ضد آفتاب

الف : فیزیکی : با انعکاس اشعه uv از پوست محافظت می کنند . مانند انواع ترکیبات زینک اکساید، تیتانیون دی اکساید و پودر تالک .

رنگ سفید حاصل از این مواد عامل اصلی انعکاس نور در سطح پوست می باشد.

ب : شیمیای : با جذب اشعه uv مانع رسیدن آن به پوست می شوند و انرژی اشعه جذب شده صرف واکنش های شیمیایی در خود کرم می گردد.

یک ضد آفتاب خوب دارای  مزایا و اثرات زیر است :

محافظت از پوست در برابر اشعه های uv-a   و uv-b

مقاومت در بابر شستشو و تعریق

نداشتن نگهدارنده و اسانس

دارا بودن ویتامین های A و E

 

طرز مصرف کرم ضد افتاب

حداقل نیم ساعت قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب روی پوست صورت ، گردن و دستها استفاده شده و هر چند ساعت یکبار تکرار گردد.

ضد آفتاب کودکان :

پوست حساس نوزادان و کودکان به راحتی با محتویات شیمیایی موجود در ضدآفتاب های بزرگسالان تحریک می شود . از خریدن ضدآفتاب هایی حاوی PABA یا PARA AMINO BENZOIC ACID و نیز بنزوفنون ها نظیر دی اکسی بنزن ، اکسی بنزن و سولیسو بنزن برای کودکان و نوزادان خود خودداری کنید . ضدآفتاب های کودکان حاوی ترکیبات کم تر تحریک کننده ای نظیر دی اکسید تیتانیوم و اکسید زینک هستند که بر خلاف ترکیبات شیمیایی آسیبی به پوست نوزادان و کودکان نمی رسانند .

ضدآفتاب مناسب پوست حساس و مشکلات پوستی :

افرادی که پوست حساس دارند یا بیماری هایی نظیر روزاسه دارند نیز از استفاده کردن از ضدآفتاب های کودکان یا مشابه کودکان منفعت بیشتری می برند. این افراد نیز مشابه کودکان باید از خریدن ضدآفتاب هایی حاوی PABA یا PARA AMINO BENZOIC ACID و نیز بنزوفنون ها نظیر دی اکسی بنزن ، اکسی بنزن و سولیسو بنزن خودداری کنند .همچنین این افراد نباید از ضدآفتاب های حاوی الکل ، عطر و نگه دارنده ها استفاده نمایند .

هرچند ساعت یکبار؟

در صورت شستن صورت،‌ تعریق زیاد،‌ شنا کردن و… باید ضدآفتاب دوباره استفاده شود. علاوه بر این، توصیه می‌شود در صورتی که در مقابل آفتاب هستید حداقل هر ۲-۴ ساعت دوباره ضدآفتاب بزنید.

ضدآفتاب‌هایی که به اصطلاح ضدآب هستند، نسبت به بقیه انواع در برابر عرق کردن،‌ بیشتر دوام می‌آورند و اثر بهتری دارند. از آنجا که اغلب افراد اولین باری که ضد آفتاب می‌زنند مقدار کافی از آن به پوست نمی‌مالند، برخی متخصصان توصیه می‌کنند که در برابر آفتاب شدید حتی هر یک ساعت یک بار ضد آفتاب تجدید شود.

کرم ضد آفتاب رنگی بخریم یا بی رنگ؟

فرقی ندارند. اگردوست داشته باشید می‌توانید از ضدآفتاب رنگی استفاده کنید. هیچ تفاوتی در هر دو نوع وجود ندارد و فقط کافیست دارای SPF بالای 30 باشد.

آیا ضد آفتاب موجب کمبود ویتامین D  می شود؟

اگر چه 95% ویتامین D بدن بدنبال تابش اشعه خورشید به پوست تولید می‌شود. اما با مصرف کرم ضد آفتاب دچارکمبود ویتامین D نخواهید شد.

ضد آفتاب برای پوست های چرب 

بهتر است پزشک متناسب با نوع پوستتان(خشک و چرب) ضدآفتابی را بهتان معرفی کند. برای مثال اگر پوست چربی دارید و ناآگاهانه ضدآفتاب چرب استفاده کنید پوستتان دچار جوش و آکنه شدید می‌شود. همچنین کرمهای ضدآفتاب فیزیکی را باید به اندازه ای بمالیم که رنگ آنها کاملا درسطح پوست معلوم باشد اگر کم بمالیم فایده نداشته و بی‌تاثیر است. البته اگر فردی زمینه آلرژی و حساسیت دارد، بهتر است از ضدآفتاب‌های فیزیکی استفاده کند.

/ فائزه عوض پور /

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.9 تعداد آرا: 7

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir