ارزش غذایی شیر بز

شیر بز دارای مواد مغذی مورد نیاز بدن است و در مقایسه با شیر گاو دارای مواد افزودنی کمتری است.

به طور کلی شیر مجموعه‌ای از چند غذاست و توسط یک موجود زنده تولید می‌شود، بنابراین نوع زندگی، کیفیت زندگی، کیفیت مواد غذایی حیوان و شرایط زندگی و استرس‌های محیطی می‌تواند تاثیر زیادی بر کیفیت شیر دام داشته باشد.

 

هر لیوان شیر بز حاوی حدود 8.7 گرم پروتئین (17.4 درصد نیاز روزانه) است، درصورتیکه هر لیوان شیر گاو 8.1 گرم پروتئین (16.3 درصد نیاز روزانه) دارد.

هر لیوان شیر بز حاوی 498.7 میلی‌گرم پتاسیم است و این مقدار، 14.2 درصد از نیاز روزانۀ ما به این مادۀ معدنی را تأمین می‌کند.

هر لیوان شیر بز 32 درصد از نیاز روزانۀ ما به کلسیم را برآورده می‌کند، در حالیکه این مقدار در شیر گاو به اندازۀ 29.7 درصد است.

هر لیوان شیر بز 27 درصد از نیاز ما به فسفر را برآورده می‌کند، درحالیکه این مقدار در شیر گاو به اندازۀ 23.2 درصد است.

انرژی: 168 کیلوکالری
پروتئین: 8.7 گرم
چربی کل: 10.1 گرم
چربی اشباع: 6.5 گرم
اسید چرب با یک باند غیر اشباع: 2.7 گرم
اسید چرب با چند باند غیر اشباع: 0.4 گرم
اسیدهای چرب امگا 3: 97.6 میلی‌گرم
اسیدهای چرب امگا 6: 266 میلی‌گرم
کربوهیدرات: 10.9 گرم
فیبرغذایی: 0
قند: 10.9 گرم (با لاکتوز به مراتب پایین‌تر از شیر گاو)
نشاسته: 0

ویتامین B1 (تیامین): 0.1 میلی‌گرم
ویتامین B2 (لاکتو فلاوین): 0.3 میلی‌گرم
ویتامین B3 (نیاسین): 0.7 میلی‌گرم
ویتامین A (رتینول): 483 واحد بین المللی (IU) – (هم رده با اسفناج و کلم)
ویتامین C (آسکوربیک اسید): 3.2 میلی‌گرم (هم ردۀ خیار)
ویتامین D (کلسیفرول): 29.3 واحد بین المللی (IU) – (حداقل 80% کودکان ایرانی به درجات شدید و بیش از 90% از آنها به درجات متفاوتی دچار کمبود ویتامین D هستند. مصرف ویتامین D در سلامت مغز و جلوگیری از آلزایمر بسیار مؤثر است.)
ویتامین E (آلفا توکوفرول): 0.2 میلی‌گرم (تقریبا هم ردۀ گوجه فرنگی – کمبود این ویتامین باعث افزایش احتمال ابتلاء به سرطان و مشکلات قلبی و عروقی و اختلالات تولید مثلی می‌شود.)
ویتامین K (فیلوکینون – فیتومنادیون): 0.7 میکروگرم

 

 

 

فواید شیر بز نسبت به شیر گاو

 

با وجود این که شیر بز در دنیای غرب زیاد محبوب نیست، اما یکی از پر‌مصرف‌ترین نوشیدنی‌ها در سایر نقاط جهان است و دلیل آن، طعم خوشمزه و ارزش غذایی بالای این شیر است. فواید شیر بز شما را شگفت زده خواهد کرد. محصولات شیر بز حاوی مواد معدنی شامل کلسیم، فسفر، مس، روی، پتاسیم و منیزیم و هم‌چنین ویتامین‌های A, B2, C, D است. در ادامه مقاله با فواید شیر بز نسبت شیر گاو با ما همراه باشید.

از فواید شیر بز ، هضم آسان است. با وجود این که مقدار چربی شیر گاو و بز تقریباً یکسان است، سایز مولکول‌های چربی موجود در شیر بز کوچک‌تر است و موجب می‌شود هضم آن برای بدن آسان‌تر شود. هنگامی که شیر بز به معده شما می‌رسد، پروتئین شیر بز نسبت به شیر گاو، لخته نرم‌تری را تشکیل می‌دهد که به معده کمک می‌کند بدون سوزش و آسان‌تر آن را هضم کند.

شیر بز حاوی لاکتوز (قند شیر) کمتری نسبت به شیر گاو است. از آن جایی که بسیاری از افراد در هضم شیر گاو مشکل دارند و به لاکتوز حساسیت دارند، شیر بز می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای آن‌ها باشد.

شیر بز حاوی مواد آلرژی‌زای کمتری است

اکثر افرادی که توانایی هضم شیر گاو را ندارند، در واقع به یکی از پروتئین‌های موجود در آن (کازئین A1) حساسیت دارند. شیر گاو آلرژی‌زای شماره یک در میان کودکان است. این شیر حاوی بیش از ۲۰ ماده آلرژی‌زای مختلف است که می‌تواند واکنش‌های آلرژیک از کهیر و آبریزش بینی تا گرفتگی شکم و کولیک در نوزادان ایجاد کند و اغلب با آلرژی فصلی اشتباه گرفته می‌شود.  دقت کنید که اثرات این آلرژی می‌تواند تا سن بزرگسالی هم ادامه پیدا کند.

شیر بز

شیر بز

فواید شیر بز برای نوزادان

محققان دریافتند مواد موجود در شیر بز دارای مشخصات قوی پری بیوتیک و ضد عفونت است که از نوزاد را در مقابل انواع عفونت دستگاه گوارش محافظت می‌کند.
هارشان گیل که سرپرستی این پژوهش را به عهده دارد می‌گوید: «مطالعه ما نشان می‌دهد الیگوساکاریدهای پری بیوتیک موجود در فرمول شیر بز در ترغیب به رشد باکتری‌های سالم در روده موثر هستند. در حالیکه نتایج آزمایشگاهی این تحقیقات امیدبخش است، اما باید آزمایشات بالینی برای تایید این فواید برای نوزادان انسان نیز انجام شود.»
در این مطالعه بل بررسی الیگوساکاریدها  محققان به این نتیجه رسیدند در فرمول شیر بز 140 الیکوساکارید وجود دارد که 5 مورد از آنها در شیر سینه انسان هم موجود است. به همین دلیل محققان معتقدند شیر بز بیشتر به ویژگیهای شیر انسان نزدیک است.
گفتنی است پری بیوتیک ها کربوهیدرات‌های غیر قابل هضم موجود در مواد غذایی هستند که برای تحریک رشد باکتری های پروبیوتیک در بدن ضروری است. این اجزا یک محیط مناسبی را به طور انتخابی برای باکتری‌های پروبیوتیک در بدن مهیا می‌کنند تا آنها بتوانند در آن بهترین رشد و نمو را داشته باشند و به این صورت اثرات مثبت خود را بر میزبان اعمال می‌کنند.


شیر بز پوست را خوب نگه می‌دارد

اسید‌های چرب و تری گلیسیرید موجود در شیر بز، نه تنها بخش‌های درونی را هماهنگ نگه می‌دارند، بلکه به شما کمک می‌کنند تا در ظاهر هم جذاب‌تر به نظر برسید. ویژگی های مرطوب کننده این شیر باعث می‌شود پوست نرم شود.

از بابت فواید شیر بز باید به ویتامین‌های آن هم اشاره کرد. شیر بز سطح بالایی از ویتامین A را دارد که می‌تواند رنگ چهره شما را بهبود بخشد، با آکنه مبارزه کند و به طور کلی سلامت پوست را بهبود بخشد. در واقع، این شیر را می‌توان یکی از داروهای خانگی برای آکنه در نظر گرفت. اسید لاکتیک موجود در شیر بز، سلول‌های مرده پوست را پاک کرده و رنگ پوست را روشن می‌کند. با مصرف شیر بز هیچ چهره‌ای خسته به نظر نمی‌رسد.

شیر بز و اثرات محافظتی آن در برابر بیماری‌های قلبی – عروقی 

یکی از علت های اصلی مرگ در دنیا از جمله ایران، بیماری های قلبی – عروقی است. در کنار عوامل دارویی و تغییرات شیوه زندگی، نوع تغذیه نیز یکی از مهم‌ترین روش های پیشگیری و درمان آن محسوب می‌شود.

شیر بز از طریق کاهش چربی‌های خونی، اثرات آنتی‌اکسیدانی و دفع مواد زاید، پیشگیری از چاقی و دیابت نوع دو (که هر دوی این بیماری‌ها، فاکتورهای خطر قوی برای بروز این بیماری محسوب می‌شوند) و نیز پیشگیری از تشکیل لختۀ خونی، غذایی مفید برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی است.

این غذای مفید، از طریق غیر فعال کردن واکنش‌های منجر شونده به تشکیل عوامل خطر‌زا، از این بیماری‌ها پیشگیری می‌کند.

 

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.2 تعداد آرا: 12

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir