گیاه خرزهره

درختچه ای با 1 تا 3 متر ارتفاع ، دارای شاخه های انبوه و راست ایستاده ، برگ ها با طول 9 تا 14 و عرض 1 تا 2.5 سانتی متر ، سر نیزه ای ، تخت ، در قاعده باریک شونده ، با نوک بسیار تیز ، در سطح تحتانی کرکی کم رنگ تر ، رگه میانی مشخص ، دمبرگ کوتاه ، دمگل ها کرکی نمدی ، جام گل به طول 3 تا 4.5 سانتی متر ، قرمز کم رنگ تا تیره و به ندرت سفید ، پرچم ها کرک دار ، کرک های موی ریش مانند.

پراکندگی جهانی :

نواحی مدیترانه ای ، جنوب شرقی آناتولی ، غرب ایران و عراق

پراکندگی در ایران :

این گیاه به عنوان گیاه زینتی در بسیاری از پارک ها و فضا های سبز کاشته می شود . کرمانشاه ، ایلام ، خوزشتان ، بوشهر ، و فارس .

اندام مورد استفاده :

برگ ، گل ، پوست ساقه و ریشه

گیاه خرزهره
گیاه خرزهره

خواص درمانی :

خرزهره گیاهی سمی است . از برگ این گیاه بیشتر برای مصارف خارجی مانند بعضی سوداءها ، کچلی ، پیدایش پوسته های جلدی و بیماری های پوستی مختلف استفاده می شود .

عصاره هیدروالکلی برگ خرزهره سبب تنظیم و تقویت ضربان قلب می گردد . مظالعات وسیع بر روی اثرات درمانی گیاه خرزهزه نشان می دهد که این گیاه دارای خواصی نظیر : ضد التهاب ، ضد درد و ضد سرطان می باشد . مجله نورگزام

محققان آمریکایی در بررسی های انجام داده روی این گیاه دریافتند که عصاره آبی این گیاه  می تواند نامزد و پیشنهادی برای درمان و ضد بیماری ایدز باشد. هم چنین، گل های این گیاه توان آنتی اکسیدانی قابل ملاحظه ای را از خود نشان می دهند.

برگ های این گیاه برای درمان دانه های پوستی به کار میرود . برای از بین بردن لارو حشراتی که سبب عفونی کردن زخم ها می گردند ، از جوشانده برگ های این گیاه استفاده می شود.

این گیاه به شدت سمی می باشد و از پودر کردن ریشه آن مرگ موش تولید می شود.

برای رفع سردرد و درد های عصبی برگ های خشک گیاه خرزهره را بر روی قسمت های مربوطه میمالند. از برگ ، ساقه و پوست این گیاه جوشانده ای تهیه می شود که مقوی قلب است . له کرده برگ های این گیاه سبب ایجاد خمیری می شود که برای درمان دانه های پوستی که در سطح پوست ایجاد می شود ، مفید است.

خمیری به همین سبک از ریشه های خرزهره به دست می آید که برای درمان بواسیر و زخم ها مورد استفاده قرار میگیرد.

حتی برای درمان اختلالات چشمی از شیره برگ تازه خرزهره به عنوان قطره چشمی استفاده می گردد. این گیاه در استعمال داخلی دارای خاصیت ادرار آوری و همچنین تقویت و تنظیم قلب و در استعمال خارجی به عنوان ضد انگل و درمان کوفتگی ها کاربرد دارد.

گل خرزهره
گل خرزهره

جمع آوری : / فائزه عوض پور /


آیا خرزهره سمی است? آیا گل خرزهره سمی است؟ آیا گیاه خرزهره سمی است? ایا گل خرزهره کشنده است? ایا گیاه خرزهره باعث مرگ میشود ? چرا خرزهره گل نمی دهد ? خرزهره چند لپه است? خرزهره چه نوع گیاهی است ؟ خرزهره چگونه باعث مرگ میشود؟ چگونه گل خرزهره را تکثیر کنیم؟ گل خرزهره چگونه باعث مرگ میشود؟ خرزهره چیست؟ گل خرزهره چیست؟ گیاه خرزهره چیست؟ درخت خرزهره چیست؟ خانواده خرزهره چیست؟


کیش، خَرزَهره

درختچه ای با ۱ تا ۳ متر ارتفاع، با شاخه های ایستاده و تو در تو، برگ ها سر نیزه ای و تخت، با قاعده ای باریک شونده، برگ ها در سطح تحتانی کمی کرکی، رگه میانی مشخص، دمبرگ کوتاه، جام گل به طول ۳ تا ۴/۵ سانتی متر، به رنگ قرمز تیره و به ندرت سفید، پرچم ها کرکی.

پراکندگی جهانی :

ایران و پاکستان

پراکندگی در ایران :

اصولا در نواحی گرمسیری وجود دارد.
فارس، لرستان، کرمان، بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان.
در استان های مذکور گیاه کیش یا خرزهره به صورت رایج در پارک ها نیز کاشته می شود‌.

اندام مورد استفاده گیاه :

دانه، برگ، گل و پوست ریشه.

خواص درمانی گیاه :

گیاه خرزهره در طب سنتی در کشور هند برای درمان نشانه های آلرژی، بیماری های معده و روده ای و تپش قلب مورد استفاده قرار میگیرد.

تمامی بخش های گیاه کیش یا خرزهره سمی می باشد.
برای درمان جذام، بیماری های پوستی و کچلی از جوشانده برگ های گیاه خرزهره استفاده می شود.
از پوست ریشه گیاه خرزهره روغنی حاصل می شود که برای درمان جذام، سودا و زرد زخم از آن استفاده می شود.
در صورت مارگزیدگی از برگ، گل و ریشه گیاه خرزهره استفاده می شود.
خمیری که از ریشه گیاه خرزهره تهیه می گردد، برای مداوای کچلی، بواسیر، زخم ها و همچنین سقط جنین استفاده می شود.

جوشانده ای که از ریشه گیاه خرزهره تهیه می گردد دارای خاصیت کاهش دهنده تورم می باشد.
پودر ریشه گیاه کیش یا خرزهره اثری لاغر کننده دارد و در مصارف خارجی نیز برای درمان زخم های آلت تناسلی مردان با خمیر و آب ترکیب می شود.
برای درمان بیماری های پوستی نیز از روغن تهیه شده از پوست ریشه گیاه خرزهره استفاده می گردد.

کاربرد دارویی گیاه در منطقه :

این گیاه در منطقه به نام خرزهره معروف می باشد.
اهالی محلی گیاه خرزهره را سمی می دانند و از برگ های درختچه کیش یا خرزهره به صورت ضماد برای درمان بیماری های پوستی و کچلی استفاد می شود.

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.6 تعداد آرا: 277

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir