آچار یک ادویه محلی است که از ترکیب چندین ماده غذایی همانند گندم، پیاز، تخم گشنیز، زیره و … درست می‌شود. لغت آچار در فرهنگ دهخدا به معنای چاشنی و ترشی آمده است. از لحاظ ظاهری شکل استوانه‌ای با قطر زیاد و ارتفاع کم دارد. رنگ آن زرد تیره، دارای بافت خشک و شکننده و بوی آن شبیه به مخلوط ادویه‌جات است. سابقه تهیه آن در بین مردم سیستان همچون افسانه‌هایشان بسیاری طولانی است. این ادویه را در فضل تابستان که تمام مواد اولیه آن در بازار به راحتی یافت می‌شود، بیشتر تهیه می‌کنند.

 مواد لازم برای تهیه ادویه آچار بلوچی (روش اول ) :

گندم 1 کیلو

پیاز 3 تا 4 کیلو

زیره سیاه و سبز 150 گرم

زردچوبه 150 گرم

نمک و فلفل به میزان لازم

تخم گشنیز 100 گرم

تخم شوید 100 گرم

گوجه فرنگی اختیاری


ابتدا گندم‌ها را خوب بشوئید و بگذارید تا بپرد. بعد از اینکه گندم‌ها پخت و خشک شد، باید آن را کاملا آسیاب کنید تا آرد بدست آید. نکته قابل توجه در پخت گندم این است که اگر گندم‌ها بیش از حد بپرد، پس از خشک کردن بسیار سفت می‌شود. گندم‌ها باید به قدری پخته شود که به راحتی زیر دندان شکسته شود. سایر مواد به جز پیاز را آسیاب و با هم مخلوط کنید.

پیازها را پوست بگیرید و رنده کنید. بصورت سنتی در تهیه آچار از پیاز زابلی استفاده می‌شود و معتقدند این پیاز از حیث خاصیت نسبت به سایر پیازها برتری دارد. در گذشته پیاز را در وسیله‌ای به نام سروکو (وسیله‌ای شبیه هاونگ) می‌کوبیدند. سپس آن‌ها را در ظرف بزرگی بریزد و سایر مواد را به آن اضافه کنید. در این مرحله باید بوسیله دست تمام مواد را خوب ورز دهید تا حالت خمیری شکل پیدا کند.

پس از آماده شدن ادویه آچار می‌توانید آن را به اشکال دلخواه درآورید و در جایی به دور از نور خورشید به مدت ده روز قرار دهید تا خشک شوند. اما بطور سنتی آن‌ها را به شکل استوانه‌ای با ارتفاع کم در آورده، از نرخ رد می‌کنند و در سایه قرار می‌دهند تا آماده شود. در برخی نواحی سیستان 30 تا 40 روز برای خشک و آماده شدن ادویه زمان می‌گذارند.در تهیه این چاشنی نباید از هرگونه آب یا مایع دیگری استفاده کرد. برای خمیری شدن آن همان آب پیاز کافی است.
برخی برای بالای بردن ارزش غذایی آچار از گوجه‌فرنگی نیز در تهیه آن استفاده می‌کنند.
زردچوبه از ادویه‌های مهم برای تهیه آچار است از مقدار آن نکاهید.
اگر تهیه آرد از گندم برای شما مقدور نیست، از مقداری آرد سبوس استفاده کنید.

 


 مواد لازم برای تهیه ادویه آچار بلوچی (روش دوم ) :

روش دوم
مواد لازم برای روش دوم
گندم 3کیلو گرم

پودرزیره سیاه150گرم
پودرتخم گشنیز200گرم
پودرتخم شوید 150گرم
پیازسفید 9کیلو گرم
پودرزیره سبز200گرم

نمک فلفل سیاه قرمز به میزان لازم


ابتدا گندم راشسته وسپس بجوشانید داخل آبکش ریخته تاآب آن خوب گرفته شود وبعددوبارباپنجره ریز چرخ گوشت چرخ کنیدپیاز راباپنجره درشت چرخ گوشت چرخ کرده وتمام ادویجات راباپیاز مخلوط کرده زردچوبه رابه میزانی اضافه نمایید که رنگ خمیرتان زردشودسپس گندم جرخ شده رابه پیازاضافه نمایید وخوب ورز دهید تاکاملاباهم مخلوط شوند ازخمیر به اندازه توپ پینپنگ برداشته ودایره ای به قطریک سانت درست نمایید دایرهاراروی پارچه گذاشته وجلوی پنکه خشک نمایید.


 

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.1 تعداد آرا: 22

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir