هرگز به کودک زیر یک سال نباید عسل داد که برای سلامتی او مضر است. دادن عسل به نوزاد زیر یک سال باعث بروز مسمومیت بوتولیسم Botulism می شود.بوتولیسم در اثر اسپورهای باکتری بوتولینم بوجود می آید.

اسپورهای این باکتری به مقدار زیادی در خاک ، گرد و غبار و عسل وجود دارد. اگر این اسپورها توسط افراد بزرگسال بلعیده شوند، تأثیر بدی بر آنها ندارند. ولی اگر وارد بدن نوزاد شوند، در مجرای گوارشی او تکثیر می یابند و باعث تولید سم بوتولینوم Botulinum می شوند.

حتی اگر برای شیرین شدن سر پستانک نوزاد، عسل به آن بمالید، چنین واکنشی را در بدن او ایجاد خواهد کرد.سم بوتولینوم به عنوان کشنده ترین سم برای انسان شناخته شده است. مقدار کشنده آن یک ده میلیونیم میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است که این مقدار با چشم غیرمسلح دیده نمی شود.

خطرات مصرف عسل در دوران بارداری

نشانه های مسمومیت نوزاد با بوتولیسم :

اولین علامت بوتولیسم در نوزاد ، یبوست است (البته یبوست در بسیاری از نوزادان شایع است و خطری هم ندارد) که ۳ تا ۳۰ روز بعد از خوردن عسل بروز می کند. در طی روزهای بعدی نوزاد دچار ضعف ، بی میلی به غذا، کاهش اشتها و گریه کردن ضعیف می شود.

اگر بیماری پیشرفت کند، نوزاد کمتر و کمتر حرکت می کند و آب از دهانش می ریزد.عمل مکیدن و بازکردن دهان کاهش می یابد. عدم کنترل سر نیز از علائم جدی این بیماری است. حتی تنفس ضعیف ممکن است به تدریج یا بطور ناگهانی بروز کند.پس اگر کودک سالمی دچار علائم بالا شد یعنی یبوست همراه با ضعف در مکیدن و گریه کردن یا نفس کشیدن، باید او را نزد پزشک ببرید ، زیرا ممکن است دچار بوتولیسم شده باشد، مگر اینکه علت دیگری برای این ضعف وجود داشته باشد.اگر پزشک تشخیص داد که کودک دچار بوتولیسم شده است، بایستی برای مدت یک ماه در ICU تحت مراقبت ویژه باشد (با سیستم تهویه خودکار و غذاخوردن متناوب از راه لوله).

اگر به طور ناآگاهانه  به شیرخوار خود عسل دادید چه می‌شود؟

ممکن است پیش بیاید که شیرخوار شما به‌طور تصادفی عسل بخورد یا یک خویشاوند پرذوق مقداری به او بدهد. در چنین موقعیتی این اقدامات را انجام بدهید:

  • وحشت نکنید: وحشت کردن کمکی نمی‌کند. برای همین بی‌قراری نکنید و اجازه ندهید شریک زندگی شما هم این کار را بکند. بوتولیسم بلافاصله حمله نمی‌کند.
  • کودک را نزد پزشک ببرید: در چنین شرایطی این بهترین راه است. شیرخوار را نزد متخصص اطفال ببرید و تمام جزئیات را به او بگویید – مقدار و زمان مصرف عسل را بگویید. او شرایط را تحلیل می‌کند و اقدامات مناسب را پیشنهاد می‌دهد.
  • او را تحت نظر داشته باشید: وقتی از نزد متخصص اصفال به خانه بازگشتید، شیرخوار را با تا یک ماه به دقت تحت نظر داشته باشید. احتمالا پزشک شما هم همین توصیه را می‌کند. نشانه‌های بوتولیسم می‌تواند تا حداکثر ۳۰ روز پس از خوردن هاگ ها خودش را نشان بدهد. برای همین، هشیار بودن بهترین کاری است که می‌توانید انجام بدهید.
  • اگر مشکلی وجود دارد به پزشک مراجعه کنید: به غریزه مادری خود اعتماد کنید. اگر احساس می‌کنید شیرخوار شما مشکلی دارد او را دوباره نزد پزشک ببرید.
  • بدون اخلال به شیردادن منظم ادامه بدهید: شیردادن را ادامه بدهید. شیر مادر به تولید باکتری روده‌ای و تسریع رشد آن‌ها کمک می‌کند. در واقع، باکتری روده‌ای شیرخوار شما می‌تواند تنها با کمک نوع خاصی از قند که تنها در شیر مادر وجود دارد رشد کند و تکثیر شود. یادتان باشد این‌ها همان باکتری هایی هستند که از تکثیر کلستریدیوم بوتولینوم جلوگیری می‌کنند.

اگر شیرخوار تا ۳۰ روز نشانه‌ای از خود بروز نداد احتمالا مشکلی ندارد اما اجازه بدهید پزشک این تشخیص را بدهد. این احتمال وجود دارد که عسل در برخی از غذاهای متعددی که اطراف شماست وجود داشته باشد.

آیا استفاده از پستانک های عسلی برای نوزاد بی خطر است؟

ده‌ها سال است که والدین از پستانک های عسلی برای شیرخواران شان استفاده می‌کنند. اما واقعیت بنیادین درباره عسل در این مورد هم صدق می‌کند و به این معناست که عسل هر چقدر هم ناچیز باشد برای شیرخواران زیر ۱۲ ماه خطر دارد، حتی اگر از سوراخ ریز پستانک بیاید.

ریسک انتقال آلودگی آن‌قدر بالاست که ارزش آرام کردن فرزند گریان شما را ندارد. عسل موجود در پستانک هم گزینه بی‌خطری نیست. این به آن معنا نیست که عسل همیشه خطرناک است. زمانی خواهد رسید که می‌توانید بدون نگرانی به کوچولوی خود عسل بدهید.

 

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.1 تعداد آرا: 7

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir