توجه نکردن به زیر کار و شیوه برخورد با آن شما را متحمل خسارت خواهد کرد، البته نگران این موضوع نباشید در ادامه به طور مفصل به این موضوع می پردازیم:

بلکا چیست؟

بلکا نوعی پوشش سلولزی با الیاف طبیعی سلولز می باشد که توسط دستگاه مخصوص در ابعاد ریز خرد شده و سپس با میزان مشخصی از رزین سلولزی و سنگ های تزئینی کاملا مخلوط شده است.

مواد تشکیل دهنده در رنگ بلکا چیست؟

مخلوطی از پنبه سلولز در رشته های الیاف و رزین سلولزی با انواع متنوعی از افزودنی های تزئینی و آب بسته و ساختار بلکا به نوع طرح نرم ، دانه دار و رشته دار می باشد.

مردم ژاپن برای جلوگیری از سرما دانه های سبوس را بعد از کوبیدن با چسب ترکیب نموده و به صورت لایه ای روی درها می مالیدند تا به عنوان عایق سرما از آن استفاده شود.

بعدها این پوشش به شکل کامل تری گرفت و در اروپا استفاده شد که به جای سبوس برنج از مواد دیگری استفاده شد.

نحوه آماده کردن خمیر بلکا ابریشم :

آماده کردن خمیر بلکای ابریشم کمی متفاوت تر از بلکای ساده تر می باشد. ابتدا مقداری از پودر بلکا ابریشم را در ظرف مناسب ریخته و  روی آن آب می پاشیم تا بلکا کاملا خیس شود. سپس یک لایه دیگر از پودر بلکا ابریشم را ریخته دوباره روی آن آب می ریزیم و این کار را تا مقدار مورد نیاز ادامه می دهیم و در انتها خمیر را در داخل ظرف کامل هم میزنیم تا یک خمیر یکدست بدست آید. این نوع درست کردن بلکا ابریشم باعث می شود خمیر شما گلوله نشده و یکدست هم بخورد.

سطوحی که به زیر سازی نیازی ندارند:

بلکا

بلکا

گچ سفید:

سقف یا دیوار هایی که از گچ هستند هیچ نیازی به زیر سازی ندارند و آماده ی اجرای بلکا هستند. البته این را هم در نظر بگیرید که اگر از گچ کاری دیوار یا سقف سالهای زیادی گذشته باشد و کثیف یا سیاه شده باشد بهتر است زیر سازی انجام شود بخصوص برای بلکایی که رنگ زمینه آن رنگ روشنی است.

رنگ های اکریلیک یا همان پایه آب:

رنگ های اکریلیک که به رنگ های پایه  آب معروف هستند مانند رنگ روغن نیازی به زیر سازی ندارند .

رنگ مولتی کالر:

اگر دیوار یا سقف محل اجرای بلکا مولتی کالر باشد نیازی به زیر سازی ندارید. و بلکا مستقیم روی مولتی کالر قابل اجراست.

رنگ مولتی کالر برای خانه مسکونی پیشنهاد مناسبی نخواهد بود ولی میتوان از رنگهای مولتی کالر برای مجتمع های عمومی پارکینگها شرکتها و اداره های که از یک نواختی دیوارها

رنج میبرند استفاده کرد همچنین رنگهای مولتی کالر از نشان دادن موج دیوارها و سقفها تا حدی میکاهند.

رنگ مولتی کالر برای خانه مسکونی پیشنهاد مناسبی نخواهد بود ولی میتوان از رنگهای مولتی کالر برای مجتمع های عمومی پارکینگها شرکتها و اداره های که از یک نواختی دیوارها

رنج میبرند استفاده کرد همچنین رنگهای مولتی کالر از نشان دادن موج دیوارها و سقفها تا حدی میکاهند.

رنگ روغن:

اگر دیوار یا سقف شما رنگ روغن باشد تاحد زیادی خیالتان راحت است که برای اجرای بلکا نیازی به زیر سازی ندارید. البته نکته مهم اینجاست که دیوار شما باید تمیز باشد و اگر سطح دیوار کثیف و دوده گرفته باشد نیاز هست که ابتدا دیوار را با استفاده از دستمال خیس به خوبی تمیز کرده و سپس اقدام به نصب بلکا کنید،بخصوص اگر می خواهید بلکای زمینه روشن نصب کنید.

سیمان سفید و سیاه:

سیمان سفید و سیاه نیز نیازی به زیر سازی ندارند، البته اگر سیمان سیاه دارای سطح ناهموار باشد، باید بلکا با ضخامت بیشتری اجرا شود.

سرامیک یا کاشی:

سرامیک و کاشی هم معمولا به زیر سازی قبل از اجرای بلکا نیاز ندارند، البته بند های بین کاشی و سرامیک باید قبل از اجرای بلکا با استفاده از بتونه پرشده و هم سطح کاشی یا سرامیک شود در غیر این صورت بعد از اجرای بلکا، سطح دیوار یا سقف هموار نیست و فاصله ی بین کاشی ها مشخص است.

سطوحی که به زیر سازی نیاز دارند:

کنیتکس پلاستیک:

کنیتکس پلاستیک که اکثرا برای نماهای داخل ساختمان استفاده می شود و به علت پایه آب بودن با تماس با آب از دیوار یا سقف جدا می شود. زیر سازی معمول برای کنیتکس پلاستیک برای اجرای بلکا تراشیدن آن از دیوار است.
رنگ پلاستیک:
سطوح رنگ پلاستیک حتما و حتما باید زیر سازی شود .در غیر اینصورت اگر هم بلکا بلافاصله  بعد از اجرا هم از دیوار یا سقف جدا نشود به مرور زمان بتدریج از سطح .زیرین جدا خواهد شد

نکته مهم اینجاست که اگر زیر سازی بر روی رنگ پلاستیک انجام نشود و بلکا اجرا شود بعد از چند سال اگر بخواهید مجددا بلکا روی بلکا انجام دهید حتما بلکا از سطح زیرین جدا می شود.

پس حتما  اول زیر سازی انجام شود  بعد بلکا اجرا شود.

چوب و آهن خام:

چوب و آهن خام که هیچ رنگی رو آن نخورده نمی توان بلکا زد.

چوب و نوپان حتما باید قبل از بلکا بتونه شده و حداقل یک یا دو دست رنگ روغنی زده شود و پس از خشک شدن رنگ باید بلکا شود .

علت این موضوع هم این می باشد که بلکا با آب درست شده و آب با چوب سازگاری ندارد و موجب کج شدن چوب و یا تغییر رنگ  بلکا می شود.

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :3.8 تعداد آرا: 9

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir