بارهنگ، گیاهی با برگ‌های پهن است که  در بهار گل می‌دهد. بارهنگ، گیاهی همیشگی است، به این معنا که هر سال رشد کرده و مانند اکثر گیاهان،  آن را با علف هرز اشتباه می‌گیرند. این گیاه، بدون دخالت انسان رشد کرده و به مراقبت نیاز ندارد.

گياه بارهنگ معمولا به صورت علف‌هرز در مكان‌هاي مرطوب مانند حاشيه‌ي جوي‌هاي آب، مزارع، باغ‌ها، باغچه‌ها و فضاهاي سبز شهري و خانگي مي‌رويد و به راحتي در دسترس انسان‌ قرار دارد.

جوشانده بارهنگ

جوشانده تخم بارهنگ در رفع التهابات دستگاه ادراري به‌ويژه درصورت وجود خون در ادرار، مؤثر است و نيز غرغره عصاره بارهنگ در بهبود ورم لوزه‌ها و خون‌ريزي لثه، موثر مي‌باشد، مضمضه‌كردن دم كرده ريشه يا آب برگ بارهنگ براي كاهش ورم مخاط دهان و تسكين درد دندان، توصيه مي‌شود.

براي تهيه جوشانده ريشه يا برگ بارهنگ، 80 تا 100گرم تميزشده آن را در يك‌ليتر آب مي‌جوشانند و پس از صاف‌كردن، روزي 3 تا 4فنجان ميل مي‌کنند.

خواص و فواید بارهنگ :

درمان سوختگی‌ها

می‌توانید از بارهنگ برای درمان سریع سوختگی‌های سطحی استفاده کنید. سوختگی‌های شدیدتر باید توسط پزشک درمان شوند.

بارهنگ از عفونت جلوگیری کرده، التهاب را کاهش می‌دهد و ناراحتی ناشی از سوختگی را تسکین می‌دهد.  سوختگی‌های خفیف حتی اگر خیلی جدی نباشند نیز دردناک هستند و درمان آن‌ها زمان می‌برد. در ساعت‌های اولیه سوختگی، مرهم بارهنگ  را روی سوختگی بگذارید و سپس به طور منظم،  از پماد آن استفاده کنید. می‌توانید برگ‌های آن را برای پوشاندن پماد نیز به کار ببرید.

  درمان هموروئید

خواص قابض بارهنگ به کاهش هموروئید کمک می‌کند، خواص بند آورنده خون آن، خونریزی را بند می‌آورد و خواص ضد التهاب، خنک کننده و مسکن آن درد را تسکین می‌دهد.

مرهم بارهنگ را بر هموروئید خارجی بگذارید و اجازه دهید تا زمانی که اثر کند، آن‌جا بماند. آن را قبل از خشک شدن درآورید. در فواصل بین استفاده از مرهم بارهنگ، گلوله‌های پنبه که در چای بارهنگ ولرم گذاشته‌اید را روی هموروئید قرار دهید. همچنین می‌توانید در روز چند فنجان چای بارهنگ بخورید تا به درمان هموروئید داخلی و خارجی کمک کند.

درمان شوره سر

بارهنگ دارای خواص ضد التهابی است و می تواند برای درمان خارش پوست سر و شوره مو استفاده شود.

قاعدگی

بارهنگ باعث کاهش خونریزی شدید در دوران قاعدگی یا پریود می شود.

درمان یبوست

خوردن برگ بارهنگ  و نوشیدن چای آن به کاهش یبوست کمک می‌کند. بارهنگ خواص ملین دارد و برگ‌های آن – به دلیل داشتن  فیبر زیاد –  به حرکت مواد در روده کمک می‌کنند.

می‌توان دانه‌های بارهنگ را در آب خیساند تا ماده‌ای ملین شبیه به اسپرزه به دست آید. دو قاشق چایخوری دانه بارهنگ را در دو فنجان آب تصفیه شده ریخته و میل کنید.

رفع جوش و آکنه

بارهنگ در بیرون کشیدن آلودگی و عفونت از پوست استاد است.  التهاب را نیز کاهش داده و باکتری‌ها را می‌کشد.

برای پاکسازی عمیق پوست از مرهم بارهنگ به عنوان ماسک صورت و از چای سرد آن به عنوان تونر صورت – صبح و شب- استفاده کنید.

 درمان نیش مار

در طب سنتی از برگ های گیاه بارهنگ برای درمان نیش مار سمی و حشرات سمی استفاده می شود.

 نقرس

آکوپین موجو در برگ بارهنگ باعث دفع اسید اوریک اضافی خود از طریق کلیه ها شده و به درمان بیماری نقرس کمک می کند.

طبع بارهنگ

طبیعت بارهنگ سرد و خشک می باشد.گیاه بارهنگ سرشار از فلاونوئید ها، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین K، کلسیم، آهن، پتاسیم، روی، تانن، موسیلاژ و فیبر است.

طرز تهیه چای و دمنوش بارهنگ

2 فنجان جوش را آماده کنید و یک فنجان برگ های تازه بارهنگ یا 1 قاشق چای خوری برگ های خشک بارهنگ را به آن اضافه کرده و بگذارید 10 دقیقه بماند تا دم بکشد، حالا می توانید این دمنوش مفید را بنوشید.

موارد احتیاط

ممکن است روغن  دانه باعث آلرژی، التهاب و درماتیت در بعضی افراد حساس گردد.

در هنگام مصرف بارهنگ، باید مایعات به مقدار زیاد نوشید تا موسیلاژ روی سطح دانه‏ ها، به خوبی بتوانند آب جذب کنند و متورم شوند و از متراکم شدن در معده و روده جلوگیری شود.

مصرف بارهنگ در زمان حاملگی و شیردهی توصیه نمی ‏شود؛ چون روغن دانه که شباهتی به روغن خردل دارد، باعث تحریک رحم شده و با حالت مسهلی که ایجاد می‏ کند، ممکن است مشکل ساز شود.

 

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.8 تعداد آرا: 5

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir