آیا غذا دادن به نوزاد 4 ماهه صحیح است؟  /  10 ایده غذایی برای نوزاد 4 ماهه /  غذای کودک 4 ماهه   /  طرز تهیه غذای کودک 4 ماه  /

هر نوزادی تا 6 ماهگی باید تنها شیر مادر دریافت کند و نوزادانی که شیر مادر دریافت نمیکنند، شیرخشک غنی شده با آهن بخورند. اما اگر پزشک شما به دلایل مختلف از جمله کم وزنی نوزاد، نوزاد زودرس و……توصیه کرد می توانید از 4 ماهگی ماهگی به نوزاد خود غذای کمکی بدهید.

آیا غذا دادن به نوزاد ۴ ماهه صحیح است؟

برخی از مادران قدیمی‌تر به مادران جوان پیشنهاد می‌کنند که غذا دادن به نوزاد ۴ ماهه خود را شروع کنند، ولی علم پزشکی امروزه بهترین سن شروع غذای کمکی به نوزاد را ۵ تا ۶ ماهگی می‌داند. غذا دادن به نوزاد در پایان چهارماهگی باید با نظر پزشک و با توجه به ویژگی‌های جسمی و رشدی نوزاد باشد.

نوزادان با ورود به چهار ماهگی زندگی خود، “رفلکس محرک زبان” را از دست می‌دهند؛ رفلکس محرک زبان مانع خفگی نوزادان شده و همچنین، باعث می‌شود تا نوزاد غذا را از دهان خود بیرون بریزد. اگر پس از تغذیه نوزاد با شیر مادر، فرزند شما ناراضی به نظر می‌رسد، احتمالا وقت آن رسیده است که مواد غذایی جامد را در برنامه غذایی روزانه او قرار دهید.

برای این منظور، ابتدا بررسی کنید که آیا نوزاد شما به مواد غذایی جامد علاقه‌مند است یا خیر؟

اگر فرزند شما در هنگام صرف وعده‌های غذایی توسط سایر اعضای خانواده، غذا را نگاه می‌کند و به خوردن تمایل نشان می‌دهد، پس بدن او برای دریافت برخی از انواع مواد غذایی جامد آماده است. همچنین، برای دریافت مواد غذایی جامد، نوزاد باید بتواند بدون هیچ گونه حمایتی، بنشیند. علاوه بر این موارد، نوزاد شما برای خوردن مواد غذایی جامد، نیاز به کنترل گردن خود دارد؛ این کار او را قادر می‌سازد تا مواد غذایی جامد را به طور مؤثری فرو برد. این فرزند 4 ماهه شما این نشانه‌ها را داشته باشد، بدن او آماده دریافت مواد غذایی جامد است.

آیا می توان به کودک 4 ماهه سرلاک داد ؟

پاسخ :  زودتر از 4ماهگی نمی توانم به نوزاد سرلاک بدهم .

سرلاک برای کودک 4 ماهه

سرلاک برای کودک 4 ماهه

دلیل اول: 3 تا 4 ماهگی مرحله مهم رشد بدن نوزاد است و به دلایل زیر نباید غذاهای سفت تر و جامد را برای نوزاد شروع کرد:

دلیل دوم: خطر بلع نادرست نوزاد وجود دارد، زیرا تا این مرحله ممکن است سیستم هضم و جذب نوزاد هنوز به تکامل کامل نرسیده باشد.

دلیل سوم:غذاهای جامد مانند سرلاک ممکن است جایگزین شیر مادر و یا شیرخشک شود و نوزاد از طعم آن خوشش بیاد و دیگرتمایلی به خوردن شیرمادر و یا شیرخشک نخواهد داشت

دلیل چهارم: ممکن است نوزاد شما مستعد آلرژی غذایی،عفونت، آلرژی و یا عدم تحمل لاکتوز باشد و سیستم ایمنی او بطور کامل تکامل نیافته است

دلیل پنجم:ممکن است در مدفوع نوزاد تغییری ایجاد شود زیرا نوزاد به مرحله هضم غذاهای جامد تا قبل از 4 ماهگی نرسیده است و هضم این مواد کامل انجام نمیشود.

 


 ایده غذایی برای نوزاد 4 ماهه :

تمامی موارد زیر را باید به صورت پوره شده و کاملا نرم به نوزاد داد :

  •  مصرف آووکادو
  •  مصرف موز
  • مصرف کدو حلوایی
  •  مصرف سیب‌زمینی
  •  مصرف هویج
  • مصرف سیب
  • مصرف گلابی
  •  مصرف نخود فرنگی

غذا های ترکیبی مناسب برای کودک 4 ماهه :

شما می‌توانید فرنی، سرلاک و حریره بادام را روزانه در حجم کم (یعنی دو قاشق مرباخوری) به عنوان غذای تکمیلی به کودک بدهید و به تدریج روزانه یک قاشق بر مقدار آن بیفزایید. در نهایت تعداد دفعات و حجم غذا باید روزانه به دو وعده و هر وعده ۱۵ قاشق مرباخوری برسد.

البته غذا‌های کمکی که تهیه می‌کنید، باید غلظت مناسبی داشته باشد. در ابتدا پیشنهاد می‌شود، غذای کمی مقداری غلیظ‌تر از شیر باشد و روزانه بر غلظت آن افزوده شود. بعد از این یک ماه یعنی از ۶ و نیم ماهگی یا هفت ماهگی کودکتان می‌تواند سوپ بخورد. مقدار سوپ را از روزی دو تا سه قاشق مرباخوری شروع کنید و به تدریج بر مقدار آن بیفزایید.


هشدار  : بدون مشورت با پزشک به صورت خودسرانه غذا دادن به کودک 4 ماهه و کمتر را شروع نکنید .

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.1 تعداد آرا: 90

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir