معرفی کامل دارو فلوکستین

فلوکستین (Fluoxetine) یک داروی ضد افسردگی از گروه مهارکننده‌ های بازجذب سروتونین است که استفاده از آن برای درمان افسردگی، اختلال وسواسی اجباری، اختلال هراس و پرخوری عصبی پذیرفته شده‌است. حیطه اثر این دارو بسیار گسترده‌تر از موارد ذکر شده‌است و تنها پس از مصرف منظم آن اثرات مطلوب حتی ناخواسته ای در هر مصرف‌کننده دارد. از فلوکستین با نام تجاری پروزاک، با عنوان «داروی قرن» یاد و ستایش می‌شود.

فلوکستین چگونه عمل می کند؟

سلول های مغزی که نورون نام دارند،چندین نوع ماده ی شیمیایی را به عنوان پیام رسان در فضای بین سلولی آزاد می کنند تا نورون ها تحریک شوند و پیام عصبی منتقل گردد.این روند برای کنترل بسیاری از عملکردهای مغزی صورت می گیرد.
سروتونین یکی از این ترکیبات می باشد که پس از تحریک نورون ها توسط پمپ هایی به داخل سلول های عصبی بازگردانده می شود.
داروهای مهارکننده ی اختصاصی این پمپ های جمع کننده ی سروتونین (SSRI) كه فلوكستين يكي از آنهاست، با مهار بازجذب سروتونين به داخل سلول ها منجر به باقي ماندن سروتونين در فضاي بين سلولي در مغز و در نتيجه تحريك بيشتر سلول هاي عصبي مي شوند.
در بیماری هایی نظیر افسردگی،پرخوری عصبی و وسواس،سطح سروتونین در مغز کاهش می یابد و با اثر این داروها می توان تعادل بین عوامل شیمیایی مغز را برقرار کرد تا علائم این بیماری ها برطرف گردد.

آیا فلوکستین در کاهش وزن موثر است؟

برخلاف تصور ایجاد شده در جامعه که فلوکستین در کاهش وزن و درمان هرگونه چاقی موثر است، باید بگوییم که اینگونه نیست.این دارو تنها برای درمان چاقی ناشی از پرخوری های عصبی کاربرد دارد لذا مصرف خودسرانه ی آن بدون تجویز پزشک توصیه نمی شود.

فلوکستین در چهار شکل وجود دارد:

کپسول
کپسول آزاد کننده تاخیری (به آرامی‌در بدن آزاد می‌شود.)
قرص
محلول

 

قرص فلوکستین برای درمان افسردگی پیشرفته و اختلالات روانی خاصی مورد استفاده قرار می گیرد مانند:

وسواس
اختلال خوردن غذا ( (BULIMIA NERVOSA
استرس و نگرانی شدید

عوارض جانبی دارو فلوکستین

این دارو عوارض جانبی بسیاری دارد. باید توجه داشت که عوارض این دارو در هر فردی می‌ تواند متفاوت باشد و این امر بستگی به شرایط بدنی، سن و سال، نژاد و… دارد. پس حتما قبل از  مصرف این دارو با یک پزشک که سابقه بیماری شما را می‌شناسد مشورت کنید. عوارض این دارو شامل موارد زیر است :

اختلالات شدید جنسی
استرس و نگرانی
تب
خوارش پوست
آنفولانزا
احساس خفگی
آب ریزش بینی
عرق کردن و درما
حالت تهوع
استفراغ
اسهال
خواب آلودگی شدید

اما این‌ها تنها عوارض جانبی  مصرف این دارو نیست. عوارض جدی تری نیز وجود دارد که شامل موارد زیر است :

سندروم سروتونین
تحریک
خونریزی غیر طبیعی
سردرد
اختلال در تمرکز
تووهم
تپش قلب
افسردگی عصبی


بارداری و مصرف دارو فلوکستین :

در مطالعاتی که برروی زنان باردار صورت گرفته است فقط در یک مطالعه مشکلاتی مثل تولد پیش از موعد، عصبی بودن و مشکل در تنفس در نوزادانی که مادرانشان در طی بارداری این دارو را مصرف می کردند دیده شده است. ولی در چهار مطالعه دیگر مشکلی در نوزادانی که مادران آنها در طی دوران بارداری این دارو را
مصرف کرده اند مشاهده نشده است. بنا براین در صورت حاملگی به خصوص اگر در سه ماه سوم می باشید و یا احتمال آن پزشک را مطلع سازید.

شیردهی و مصرف دارو فلوکستین:

فلوکستین در شیر مادر ترشح می شود. در مطالعاتی که انجام شده تنها در یک مطالعه تهوع، مدفوع آبکی، گریه و اختلال در خوابیدن در نوزاد دیده شده است. لذا در صورت مصرف دارو با پزشک مشورت نمایید.

موارد احتیاط در مصرف دارو فلوکستین

1- در صورت بروز بثورات پوستی و یا کهیر مصرف دارو را قطع و به پزشک مراجعه کنید.
2- مصرف این دارو در بعضی افراد ممکن است سبب بی قراری، تحریک پذیری و رفتارهای غیر طبیعی دیگر شود. همچنین در بعضی از افراد مصرف این دارو سبب فکر کردن درباره خودکشی و یا تمایل به آن و افسردگی بیشتر می شود. در صورتی که عوارض ناخواسته ای مشاهده کردید فورا” پزشک را مطلع سازید.
3- مصرف این دارو را به طور ناگهانی قطع نکنید. در صورتی که مجبور به قطع مصرف این دارو هستید از پزشک معا لج برای کم کردن مقدار مصرف این دارو کمک بخواهید. کاهش آهسته مقدار مصرف این دارو از بروز عوارضی مانند بی قراری، مشکلات تنفسی، درد قفسه سینه، آشفتگی، اسهال، گیجی و سبکسری، ضربان تند قلب، سردرد، عرق کردن زیاد، درد عضلات، تهوع، بی قراری، آبریزش بینی، اختلال در خوابیدن، لرزش، خستگی و ضعف غیر عادی، تغییر در بینایی و استفراغ جلو گیری می کند
4- تا دو هفته بعد از قطع مصرف داروهای گروه مهار کننده های مونوآمینو اکسیداز (MAOIs) (شامل فورازولیدون، فنلزین، پروکاربازین، سلجیلین و ترنیل سیپرومین) داروی فلوکستین نباید مصرف شود. همچنین بین قطع مصرف فلوکستین و شروع مصرف داروهای گروه مهار کننده های مونوآمینو اکسیداز (MAOIs) باید
5 هفته فاصله باشد. در صورتی که این موارد رعایت نشود احتمال بروز افزایش فشار خون شدید و یا تشنج وجود دارد.
5- در طول دوران مصرف این دارو و تا 5 هفته بعد از قطع مصرف این دارو از تیوریدازین استفاده نکنید. مصرف همزمان این دارو سبب ایجاد مشکلات خطرناک قلبی می شود.
6- در افراد دیابتی، دارو می تواند بر میزان قند خون اثر کند. در صورتی که تغییری در نتایج قند خون و یا ادرار این افراد ایجاد شد باید با پزشک خود مشورت کنند.
7- این دارو در بعضی افراد باعث خواب آلودگی، تضعیف کنترل عضلات، کاهش توانایی در فکر کردن می شود. لذا ضمن درمان از رانندگی و یا کار با ماشین آلاتی که نیاز به هوشیاری کامل دارند خودداری کنید.
8- به طور مرتب پزشک معالج را ملاقات کنید تا پیشرفت شما بررسی شود، تنظیمات مقدار مصرف انجام شود و عوارض جانبی کاهش یابد.


شرایط نگهداری

1- دور از دید و دسترس کودکان نگهداری نمایید.
2- دور از نور و رطوبت و در دمای کمتر از 30 درجه سانتی گراد نگهداری نمائید.
3- از نگهداری و مصرف داروی تاریخ گذشته خودداری کنید.


 

دارو های هم گروه فلوکستین

سیتالوپرام
اس سیتالوپرام
فلووکسامین
پاروکستین
سرترالین


کپسول فلوکستین  20 میلی گرم / کپسول فلوکستین 10 میلی گرم /

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.8 تعداد آرا: 6

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir