در مورد بامبو چه میدانید؟

این گیاه بعد از کاشت به مدت پنج سال زیر خاک میماند و رشد پنهانی دارد و شما شاهد رویش آن نخواهید بود ولی پس از گذشت این زمان در سال پنجم بعد از کاشتن به یکباره بیست وپنج متر رشد میکند

این گیاه بومی کامرون در مناطق استوایی غرب آفریقا و نواحی کوچکی از آسیای جنوب شرقی است. این گیاهان در بوته های به هم فشرده رشد میکنند و ارتفاعی بالاتر از 1.5 متر میتوانند داشته باشند. معمولا برگها به درازای 20 تا 25 سانتی متر و عرض تا 4 یا 5 سانتی متری به رنگ سبز تیره یا ابلق به صورت سبز و سفید یا سبز و زرد دیده میشوند. امروزه در جهان به عنوان گیاه تزئینی چینی معرفی و بازاریابی میشود ولی در واقع اینچنین نیست و این گیاه بومی اغلب نقاط آسیا نیست.

بامبو های بزرگ

بامبو های بزرگ

چه خاکی برای گیاه بامبو مناسب است ؟

بهترین خاک برای کاشت گیاه  یامبو نسبت مساوی از خاک برگ مرغوب یا پیت موس، خاک باغچه، دانه های ریز لیکا یا پرلیت، و مقداری پودر قارچ کش ترکیب شده باشد تا زهکشی به خوبی انجام گیرد و از گزند قارچ گرفتگی نیز در امان بماند. به شرط آنکه ترکیب خاک مناسب و دارای مواد مغذی کافی باشد گیاه کاشته شده در درون خاک نیازی به کود ندارد.


درجه حرارت مناسب برای گیاه بامبو :

 گیاه بامبو برای رشد به دمای بین 18 تا 22 درجه سانتیگراد نیاز دارد و این گیاه دمای متغیر را نیز تحمل می کند.


روش تکثیر گیاه بامبو :

بهترین فصل برای تکثیر این گیاه بهار یا تابستان و دمای مناسب نیز حدود 20 درجه سانتیگراد است. از روش قلمه زنی ساقه ای می توان برای تکثیر این گیاه استفاده کرد. به این طریق که با وسیله تیزی از زیر بند گیاه (برآمدگی روی ساقه) یک قلمه را به اندازه دلخواه (که حداقل سه بند یا گره ترجیحاً 5 بند روی قلمه باشد) ببرید.

سپس محل بریدگی را با پودر زغال یا خاکستر سیگار در ساقه اصلی بپوشانید تا شیره گیاه بیرون نیاید. قلمه های این گیاه را در آب خالص یا لیکا قرار دهید تا ریشه دار شوند.


نور مستقیم ممنوع برای بامبو :

هرگز گیاه بامبو را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. در صورت چنین اتفاقی احتمال آسیب دیدگی گیاه شما به خصوص بر اثر نور گرم خورشید در روزهای تابستان بسیار زیاد است. البته این بدان معنا نیست که گیاه شما باید در فضای تاریکی قرار بگیرد چراکه چنین وضعیتی هم برای آن زیان آور است. نکته اینجاست که گیاه بامبو باید در معرض نور غیرمستقیم قرار داشته باشد، یعنی نوری که از پشت پنجره و پرده تابیده و شدت و ضرر آن به این طریق فیلتر شده باشد، بنابراین نور مناسب برای گیاه بامبو ، نور غیرمستقیم است.

هرس بامبو:

بامبو همشه به شکل عمودی رشد خواهد کرد برای اینکه گیاهی مناسب داشته باشید زمانی که بامبو به بیشترین حد ممکن نگهداری برای شما رسید اقدام به هرس کنید. وقتی که برش ساقه بامبو را انجام میدید برگها و رشد ارتفاعی این گیاه متوقف نخواهد شد و به رشد خود ادامه میدهد. قسمتی که جدا کردید  رو میتونید به عنوان قلمه برای تکثیر استفاده کنید.

هرس کردن به موقع و درست بامبو باعث رشد و شادابی بهتر گیاه شما خواهد شد و زیبایی اون رو برای همیشه حفظ میکند. البته توجه داشته باشید که حتما حتما دو ییچ روی ساقه گیاه باقی بگذارید تا گیاه مجددا به رشد خود ادامه دهد و اگر میخواهید گیاه پس از هرس رشد نکنه به محل برش پارافین بزنید تا دیگر گیاه رشد نکند.

 


انواع بامبو :

 

  • بامبوی جوانه:این نوع بامبو از قسمت های وسط ساقه تشکیل می شود . برگ ها ازجوانه ی کنار ساقه می رویند ، طول ساقه های نوع جوانه بین 50تا120 سانتی متر و رنگ برگ ها در این نوع ، سبز است .
  •  بامبوی سیلور ( ابلق ) :این گونه از بامبو دارای برگ هایی به رنگ سبز کم رنگ و پر رنگ است و طول ساقه ی آن به 120 سانتی متر می رسد .
  •  بامبوی برگ سبز :در این نوع بامبو ، رنگ برگ ها سبز پررنگ است و ارتفاع ساقه به 80 تا 120 سانتی متر می رسد .
  •  بامبوی طلایی :رنگ برگ ها در بامبوی طلایی ، سبز کم رنگ است که رگه های سبز پر رنگی در آن دیده می شود ، اما بعضی از انواع این گونه دارای برگ های سبز کم رنگ یکدست است.

بیماری های گیاه بامبو

نی های بامبو

نی های بامبو

اگر چندین شاخه بامبود دارید و یکی از آنها زرد شده است بهتر است آن را از بقیه شاخه ها جدا نگهداری کنید.
قهوه ای شدن برگ های گیاه بامبو نیز نشانه مشکلاتی در شیوه نگهداری است ممکن است کلر آب زیاد باشد یا اینکه هوای اتاق شما برای نگهداری این گیاه رطوبت کافی نداشته باشد. در این صورت می توانید از یک اسپری کمک بگیرید و روی برگ ها را با آب تازه که چند ساعت مانده و کلر آن از بین رفته اسپری کنید.
ممکن است بخشی از ساقه گیاه شما سفید شود. کارشناسان گل و گیاه به این بیماری به اصطلاح آفت می گویند. برای این کار ساقه دچار بیماری شده را با آب ولرم مایل به سرد و کمی صابون توسط مسواکی که سر نرمی دارد شستشو داده و اجازه دهید صابون چند ساعتی روز ساقه بماند پس از دو ساعت محل آفت را شستو داده و در آب تمیز قرار دهید.
مانند همه گیاهان دیگر، بامبو هم به محیطی که در آن قرار می گیرد عادت می کند جابه جایی مکرر یا ناگهانی که شرایط دریافت نور آن را تغییر دهد گاه موجب آسیب های جدی شده و مرگ ناگهانی گیاه را در پی دارد.
اگر متوجه شدید بخشی از ساقه بامبو به ویژه بخش های انتهایی آن دچار پوسیدگی شده، پیش از آنکه پوسیدگی به دیگر بخش ها سرایت کند آن را با چاقوی تیز به صورت مورب از ساقه جدا کرده، محل پوسیدگی را کاملا ببرید و ساقه سالم را پس از شستشو در آب تمیز قرار دهید.
پوسیدگی ساقه
گیاه شما در این شرایط دچار آفت قارچ شده است پس هرچه سریعتر گیاه را از آب خارج کرده و محل آلودگی و بالاتر از پوسیدگی را برش بزنید و گیاه را در داخل محلول قارچ کشی قرار دهید وسپس داخل آب قرار دهید.

 


 

قیمت گل بامبو در بازار گل و گیاه

بامبو پیچ دار

بامبو پیچ دار

در بازار گل و گیاه، گیاه بامبو در 2 نوع با برگ و بدون برگ به فروش می‌رسد. قیمت بامبو بدون برگ از شاخه‌ای 5000 تومان تا 8000 تومان و بامبو با برگ از شاخه‌ای 12000 تومان تا 18000 تومان به فروش می‌رسد. همچنین مراکز فروش بامبو در تهران می توان به بازارهای گل در غرب تهران و یا بازار گل مرکزی تهران در خیابان آهنگ اشاره کرد.

 


نکات اساسی در خرید گیاه بامبو

ساقه: اگر انتهای ساقه به رنگ قهوه‌ای باشد، نشانه سالم نبودن بامبو است.
بوی بد: یکی دیگر از نشانه‌های بامبو بیمار بوی بد است، پس قبل از خرید حتماً آن را بو کنید.
ریشه: از خرید بامبوی بدون ریشه خودداری کنید.گیاهی را انتخاب کنید که ریشه آن کاملاً مشخص باشد.
رنگ: ساقه باید کاملاً سبز باشد و اگر به سفیدی بزند بامبو شما نا سالم است و در زمان کمی دچار پوسیدگی خواهد شد.


محصولات ساخته شده با بامبو

بامبو به دلیل رشد پر سرعتی که دارد از نظر حفظ محیط زیست و جایگزینی برای مواد نفتی اصلی ترین گزینه می باشد . بسیاری از محصولات که قبلا با مواد پلاستیکی ساخته میشد امروزه نمونه های ساخته شده با بامبو را نیز دارد .

محصولات ساخته شده با بامبو

محصولات ساخته شده با بامبو

محصولات ساخته شده با گیاه بامبو

محصولات ساخته شده با گیاه بامبو

محصولات ساخته شده با گیاه بامبو

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.1 تعداد آرا: 17

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir