تلخی دهان چیست ؟

برخی افراد در طی روز همواره احساس تلخی در دهان خود می کنند و این موضوع برایشان آزار دهنده است.تلخی دهان یکی از مشکلات آزاردهنده است که می‌تواند با بوی بد دهان و رفلاکس همراه باشد.

یکی از مهم‌ترین دلایل تلخی دهان رفلاکس معده به مری است، افرادی که به تلخی دهان دچار هستند اغلب به رفلاکس صفرا به تنهایی یا همراه با رفلاکس اسید معده مبتلا می‌شوند.

چگونه  رفلاکس صفرا و اسید معده را از هم تشخیص دهیم؟

تشخیص رفلاکس صفرا و اسید معده از هم با pH متری امکان پذیر است، در این روش کاتتر‌های مخصوص را که توانایی اندازه‌گیری pH (مقدار اسیدیته) را دارند از طریق بینی داخل مری می‌گذارند و در طی زمان مشخص (اغلب ۲۴ ساعته)، pH مری اندازه‌گیری می‌شود، اما باید دانست که در بیشتر بیماران انجام این کار ضروری نیست و پزشک بر اساس علائم بالینی درمان لازم را انجام می‌دهد.

افرادی به تلخی دهان دچار هستند باید از استعمال دخانیات مانند سیگار پرهیز کنند. این افراد همچنین باید حجم غذای مصرفی خود را کاهش دهند، مبتلایان به تلخی دهان باید میزان چربی غذای خود را تا حد امکان کم کنند، همچنین از آنجایی که رفلاکس با نوشیدن مایعات زیاد افزایش پیدا می‌کند، افراد دچار تلخی دهان باید در بین غذا آب ننوشند یا به طور کلی کمتر مایعات مصرف کنند.

  داروی تلخی دهان

دارو‌های کاهنده اسید مانند امپرازول در کاهش رفلاکس صفرا و اسید معده موثر هستند، برخی بیماران با مصرف دارو‌های کاهنده اسید به تنهایی بهبود پیدا نمی‌کنند و ممکن است دارو‌هایی را که صفرا را جذب می‌کنند هم برای آنها تجویز شود.


سایر دلایل احتمالی تلخی دهان :

 یائسگی و تلخی دهان

یائسگی در بانوان نیز می‌تواند علت تلخی دهان باشد. این قضیه می‌تواند به دلیل سطوح پایین استروژن در بدن باشد. پایین بودن استروژن در بدن می‌تواند عوارضی از قبیل سندرم سوزش دهان را در پی داشته باشد.

 بارداری و تلخی دهان

 بارداری و تلخی دهان
بارداری و تلخی دهان

در سه ماهه اول بارداری معمولاً بانوان از طعم تلخ دهان خود شکایت دارند. هورمون‌های بدن در دوران بارداری دچار نوسان شدید می‌شوند. این نوسانات می‌تواند بر حس‌ها تأثیر بگذارد. به این ترتیب خانم باردار تمایل شدید  به بعضی از خوراکی‌ ها دارد و از بعضی هم متنفر می‌شود. بسیاری از بانوان باردار متوجه طعم تلخ  دهان خود   می‌شوند. این موضوع می‌تواند ناراحت کننده باشد، اما چاره‌ای نیست و بارداری هم می‌تواند علت تلخی دهان محسوب شود.این مورد با عبور از ماه های ابتدایی بارداری کم و کمتر می شود تا جایی که به صورت کامل از بین می رود.

دهان خشک 

دهان خشک همچنین به عنوان خشکی دهان نیز شناخته می‌شود و زمانی که دهان به اندازه کافی بزاق ترشح نمی‌کند، اتفاق می‌افتد. از آنجا که بزاق به کاهش باکتری در دهان کمک می‌کند، پس داشتن بزاق کمتر به معنی باکتری‌ های بیشتر زنده در دهان است .

افراد مبتلا به خشکی دهان، حس چسبناکی و خشکی در دهان خود را احساس می‌کنند که این می‌تواند ناشی از عواملی مانند داروها، مصرف دخانیات و یا اختلالات از پیش باقی مانده باشد. یک فرد همچنین با داشتن گرفتگی بینی، دهان خشک را تجربه می‌کند زیرا تنفس از دهان باعث خشکی آن می‌شود. افراد مبتلا به خشکی دهان همیشگی برای تشخیص باید با پزشک خود مشورت کنند.

استرس و اضطراب

استرس بالا و سطوح اضطراب می‌توانند واکنش استرسی در بدن را تحریک کنند. این وضعیت معمولاً حس چشایی فرد را تغییر می‌دهد. اضطراب باعث خشک شدن دهان می‌شود و به همین دلیل طعم تلخ دهان را پدید می‌آورد.

آسیب عصبی 

عصب‌ها نیز مانند سایر حواس ما، جوانه‌های طعم مستقیماً به اعصاب مغز متصل می‌شوند. آسیب به اعصاب می‌تواند باعث تغییر در نحوه‌ی برخورد فرد با طعم‌ها شود. آسیب عصبی می‌تواند از یک آسیب سر یا شرایط دیگری باشد، که عبارتنداز:

  • بیماری صرع
  • مولتیپل اسکلروزیس
  • تومورهای مغزی
  • فلج بل
  • جنون

 سندرم سوزش دهان

سندرم سوزش دهان، گلاسودینیا، گلاسوپیروز، استومودینیا و دیسستزی دهان مشکلی است که با حس مداوم سوزش در لبها، زبان یا جای دیگری در دهان مشخص می شود. این مشکل گاهی باعث کاهش چشایی یا حس تلخی دهان همراه است.

سیگار کشیدن و تلخی دهان

سیگار کشیدن  می تواند مزه تلخ در دهان ایجاد کند. دلیل آن هم اینست که سیگار حاوی مواد شیمیایی مضر است و به جوانه های چشایی آسیب می زنند. اگر سیگار ترک شود جوانه های چشایی دوباره رشد کرده، بیشتر می شوند و احساس مزه و طعم بهبود می یابد. ولی در برخی موارد هم در افرادی که سالیان درازی است که سیگار می کشند ممکن است پس از ترک سیگار هرگز جوانه های چشاییشان بهبود نیابد.

شیمی درمانی و پرتو درمانی

سرطان تلخی دهان
سرطان تلخی دهان

فردی که تحت درمان سرطان قرار گرفته است شاید در هنگام خوردن یا نوشیدن طعم‌های غیر عادی را تجربه کند. شیمی درمانی و پرتو درمانی می‌توانند علت تلخی دهان باشند.

عفونت سینوس و تلخی دهان

تعدادی از بیماری‌ها از جمله عفونت‌های سینوسی یا سرماخوردگی نیز طعمی تلخ را در دهان ایجاد می‌کنند. در طول این بیماری ها، بدن پروتئین‌های التهابی را برای گرفتن سلول‌های مضر ارسال می‌کند. این پروتئین‌ها احتمالاً بر زبان نیز تأثیر بگذارند.

 سندرم هسته کاج

در بعضی از افراد خوردن هسته کاج می‌تواند باعث ایجاد طعم تلخ دهان شود. این حالت معمولاً ۱ تا ۳ روز بعد از مصرف هسته کاج ظاهر می‌شود. این سندرم هیچ نشانه دیگری ندارد و پس از چند هفته از بین خواهد رفت.


درمان گیاهی تلخی  دهان

برای رفع و بهبود تلخی بزاق دهان می توانید از درمان گیاهی و خانگی استفاده کنید. این درمان برای کمک به تسکین و حتی جلوگیری از طعم تلخ دهان موثر است.

شما می توانید برای رفع تلخی دهان از عرق کاسنی، گشنیز و عرق شاتره استفاده کنید. همچنین استفاده از سبزیجات معطر در غذا باعث می شود که طعم دهان شما متعادل شده و دچار تلخی دهان نشوید.

خوردن حداقل یک قاشق چای‌خوری دارچین پس از هر وعده غذایی.

شست و شوی دهان با یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین مخلوط در یک لیوان آب

نوشیدن مقدار زیادی مایعات در طول روز.


راه حل های کم کردن تلخی دهان

مراقبت منظم از دهان و دندان، از قبیل: مسواک، نخ دندان و استفاده از دهان شویه‌های ضد باکتری.
جویدن آدامس‌های بدون قند برای حفظ حرکت بزاق در دهان.
نوشیدن مقدار زیادی مایع در طول روز.
پرهیز از عوامل رفلاکس اسیدی از قبیل مصرف خوراکی‌های چرب و تند و کاهش یا حذف محصولات تنباکو و الکل.


با خواندن این مطلب به جواب سوالات زیر میرسید :

آیا تلخی دهان نشانه بارداریست؟
آیا تلخی دهان نشانه بارداری است ؟
آیا تلخی دهان خطرناک است ؟
آیا تلخی دهان در بارداری طبیعی است ؟
ایا تلخی دهان ربطی به معده دارد ؟
ایا تلخی دهان علائم بارداری است ؟
ایا تلخی دهان از علایم بارداری است ؟
ایا تلخی دهان نشانه سرطان است ؟
ایا تلخی دهان از علائم بارداری است
ایا تلخی دهان نشانه دیابت است ؟
برای رفع تلخی دهان چکار کنیم ؟
چرا دهان تلخ میشود ؟
چرا دهانمان تلخ میشود ؟
چرا دهان تلخ میشه ؟
چگونه تلخی دهان را درمان کنیم ؟
چگونه تلخی دهان را از بین ببریم؟
چگونه تلخی دهان را رفع کنیم؟
چه داروهایی باعث تلخی دهان می شود؟
چگونه مزه تلخی دهان را از بین ببریم ؟
تلخی دهان چیست ؟

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.3 تعداد آرا: 8

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir