درمان میگرن با طب سنتی

میگرن یکی از شایع ترین بیماری ها می باشد . این بیماری با وجود آن که خطرناک و کشنده نمی باشد ولی با حملات مکرر خود کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. برای کنترل حملات میگرنی دارو ها روش های مختلفی شناخته شده است ، اما بسیاری از افراد به دلیل عوارض دارو های شیمیایی به دنبال درمان های طب سنتی می باشند .

در این مطلب روش های کنترل و درمان حملات میگرنی در طب سنتی را برای شما عزیزان قرار داده ایم.

مواد غذایی که باید به صورت روزانه مصرف کنید :

آب بنوشید

کم آبی ممکن است منجر به ایجاد سردرد شود. مطالعات نشان داده اند کم آبی مزمن یک علت شایع سردردهای تنشی و میگرن است. نوشیدن آب به درمان سردرد افراد کمک می کند و بعد از 30 دقیقه تا 3 ساعت اثر خود را خواهد گذاشت. علاوه بر این ، از دست دادن آب از بدن باعث کاهش غلظت و افزایش تحریک پذیری می شود که علائم شما را حتی بدتر می کند. با تمرکز بر نوشیدن آب کافی در طول روز و غذاهای غنی از آب ، به جلوگیری از ایجاد سردرد و درمان سردرد کمک کنید.

ماست

طبق مطالعات انجام شده، ریبوفلاوین، نوعی از ویتامین B، درمقابله با میگرن مؤثر است و ماست سرشار از این ویتامین می باشد . اگر اغلب از حملات میگرنی رنج می‌برید، ماست را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید.

میگو

میگو پاک کرده آماده مصرف
میگو

میگو از نوعی آنتی اکسیدان به نام آستاگزانتین سرشار است. آستاگزانتین به بدن در مبارزه با التهاب کمک می‌کند و تا حدودی به بدن کمک می‌کند تا حملات میگرنی را مدیریت کند. میگو همچنین منبع غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و اسید‌های چرب امگا است که به مبارزه با التهاب کمک می‌کند.

دم نوش سوسنی


دم کرده سوسن، انواع سردرد به خصوص سردردهاى میگرنی را تسکین می‌دهد. کافی است دو عدد برگ سوسن تازه را در یک فنجان آب جوش و یا ۱۵ گرم برگ خشک سوسن را در یک لیتر آب جوش بریزید و ۱۵ دقیقه اجازه دهید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و با عسل شیرین کنید و هر روز ۲ تا ۳ فنجان از آن را بنوشید.

آب لیمو

آب لیموحاوی مقادیر زیادی ویتامین C است و به نظر می‌رسد مبارزه با میگرن یکی از آنهاست. هرگاه مبتلا به سر درد شدید هستید، کافی است مقداری آب لیمو را در یک لیوان آب مخلوط کنید، ۲ قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه کنید و این معجون جادویی را بنوشید. این نوشیدنی باعث کاهش التهاب می‌شود و موجب می‌شود احساس بهتری داشته باشید.

گیاه شاهدانه

 شاهدانه مسکنی قوی است که برای تقویت اعصاب و درمان میگرن بسیار مفید است پس خوردن شاهدانه فراموشتان نشود.

بابونه

گیاه بابونه بهاری
گیاه بابونه

دم‌کرده بابونه‌ی آرامش‌بخش را که مسکن اعصاب و دورکننده اضطراب است به نوشیدنی‌های روزانه‌تان اضافه کنید تا کمتر دچار میگرن شوید. باز هم تاکید می‌کنم، نوشیدن دم‌کرده بابونه به شهادت آزمایش‌های فراوان، در پیشگیری از میگرن بسیار موثر است. همین‌طور می توانید در هنگام درد، ضماد بابونه را روی پیشانی‌تان بگذارید تا آرام شوید.

مصرف منیزیم موثر در درمان سردرد های میگرنی

استفاده از منابع غذایی غنی از منیزیم از جمله: تخم کدو تنبل، لوبیا، سبزیجات برگ سبز، کلم بروکلی و مکمل منیزیم می تواند در کمک به کنترل سردرد های میگرنی، بخصوص در افرادی که دچار کمبود منیزیم هستند کمک کننده باشد.

گیاه رازک 

رازک هم یک ضداضطراب و آرام‌بخش قوی است و تحریک‌پذیری عصبی را کاهش می‌دهد و هزار و یک درد را درمان می‌کند و در درمان میگرن هم می‌تواند موثر باشد. پس رازک را فراموش نکنید.

گشنیز

  تخم گشنیز هم می‌تواند در کاهش دردهای میگرنی کاربرد داشته باشد. تخم گشنیز را روی پنیر یا ماستتان بریزید، در غذا از آن استفاده کنید و چون خوشمزه است می‌توانید همین طور بجوید تا هم سردردهایتان کاهش پیدا کند، هم دهانتان خوش‌بو شود و هم حالتان جا بیاید.

دمنوش ریحان


 پنج تا 10 گرم ریحان تازه را در یک فنجان آب جوش بریزید تا 15 دقیقه دم بکشد. بعد آن را صاف و با عسل یا شکر شیرین کرده و بعد از غذا یک فنجان از آن را میل کنید. مصرف روزانه این دم نوش تا حد زیادی از بروز سردردهای میگرنی پیشگیری می کند و در صورت بروز هم میزان درد خفیف خواهد بود.

روغن ماهی و تسکین سردرد های میگرنی

روغن ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است که برای کمک به کاهش التهاب، کاهش احتمال لخته شدن خون و کنترل فشار خون موثر است. شما می توانید از کپسول روغن ماهی یا روغن ماهی مایع با اضافه کردن یک قاشق غذاخوری از آن در آب پرتقال استفاده کنید. مصرف روغن ماهی در درمان سردرد های میگرنی موثر است.

گل ساعتی

از قدیم این گیاه به عنوان آرام بخش در شرایط اضطراب و بی خوابی استفاده می شده است. همچنین برای درمان سردردهایی که در شرایط خاص اتفاق می افتند، مفید است. این گیاه همانطور که از نامش پیداست برای کسانی که در زندگی بسیار هیجان دارند، آنهایی که خیلی پرشور، آتشین مزاج و تندخو هستند و به راحتی خشمگین می شوند توصیه می شود. این گیاه خاصیت آرام بخش و تسکین دهنده سیستم عصبی را دارد و باعث کاهش سردردهای ناشی از شرایط هیجانی می شود.

جینکوبیلوبا و بهبود سردرد های میگرنی

یک گیاه موثر برای تسکین سردرد های میگرنی است. این گیاه موجب خونرسانی مناسبتر به مغز و کاهش سردرد می شود. شما می توانید از عصاره این گیاه در قالب، کپسول و یا قرص استفاده فرمایید.

زنجبیل

گیاه زنجبیل از سال ها قبل و در طب سنتی دارای کاربردهای درمانی متعدد از جمله رفع تهوع بوده است. مطالعه اخیر نشان داد که زنجبیل به کنترل واکنش های التهابی و درد کمک کرده و سردردهای میگرنی را بهبود می بخشد.

متخصصان توصیه می کنند با شروع علایم میگرن، در حدود یک سوم قاشق مرباخوری پودر زنجبیل (معادل ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلی گرم) را در آب گرم ریخته و بنوشید. همچنین می توان از زنجبیل تازه در رژیم غذایی روزانه استفاده نمود. مصرف این گیاه تعداد دفعات و شدت حملات میگرن را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.

عرق اسطوخودوس


یک فنجان عرق اسطوخودوس را با همان مقدار عرق سنبل‌الطیب و آب مخلوط کرده و روزی یک تا دو لیوان میل کنید. مصرف این عرق گیاهی به مرور زمان شدت دردهای میگرنی را کاهش می‌دهد. البته این عرق ترکیبی با نام «عرق جادویی درمان قطعی میگرن» در بسیاری از عطاری‌ها به فروش می‌رسد اما توصیه متخصصان طب سنتی این است که خودتان این عرق‌ها را با هم ترکیب کنید تا از نتیجه درمانی مطمئن باشید.

فلفل قرمز؛ معجزه داغ

فلفل قرمز یکی از گیاهانی است که مصرف آن میان مبتلایان به بیماری میگرن دیده می‌شود. به‌این دلیل که فلفل هندی یا قرمز می‌تواند درد میگرن را تسکین دهد، افرادی که سردردهایشان به بخش خاصی از سر مربوط نیست و در تمام سر پخش می‌شود می‌توانند با خوردن فلفل هندی یا قرمز بیماری‌شان را تسکین دهند.

فلفل ترکیب فعالی به نام کپسایسین دارد. این ماده تسکین‌دهنده درد است. به‌این ترتیب که مسیر انتقال پیام‌های عصبی از طریق گیرنده‌های درد به مغز را تغییر می‌دهد. البته هندی‌ها برای این درمان گیاهی روش خاصی دارند.

نحوه ی مصرف: یک عدد فلفل را داخل یک فنجان آب جوش بریزید و آن را با عسل شیرین کنید. بهتر است مصرف این دارو را در حجم کم شروع کنید و بتدریج هرهفته مقدار مصرف آن را افزایش دهید.

طب سوزنی در درمان میگرن

سردرد
سردرد

در سالهای اخیر اثرات  طب سوزنی بر درمان سردرد های میگرنی به اثبات رسیده است.  طب سوزنی، درمانی بدون خطر و کم عوارض است که بسیاری از افراد علاقه مند هستند در مورد آن اطلاعات بیشتری داشته باشند و در صورت نیاز از آن استفاده نمایند.

  بسیاری از افراد مبتلا به سردردهای میگرنی که سالیان دراز خود را محکوم به تحمل دردی طاقت فرسا می دانستند با استفاده از چند جلسه درمان با  طب سوزنی به کلی مداوا شده و از این درد رها شده اند.

از نظرگاه علمی نیز ثابت شده است که  طب سوزنی با تحریک اعصاب برخی عضلات و بافت ها، ترشح آندورفین را ایجاد می کند و باعث ایجاد تغییراتی در فرایند ایجاد درد در مغز و نخاع می گردد. علاوه بر آن  طب سوزنی با تغییراتی در سیستم ایمنی بدن، ترشح فاکتورهای تنظیم کننده را تقویت می نماید و در نتیجه آن التهابات در بدن کاهش می یابد.

همچنین  طب سوزنی بر میزان سروتوئین مغز نیز تأثیر گذاشته و این امر باعث کاهش شروع سردردهای میگرنی می شود. تاثیرات طب سوزنی در کاهش سردردهای گردنی به قدری رضایت بخش می باشد که امروزه در کلینیک به بسیاری از بیماران برخورد می کنیم که بعد از سال ها و بعد از انجام جلسات طب سوزنی و توانبخشی داروهای خود را قطع کرده و سردردهای بسیار کمتری را در طول سال ها تجربه می کنند.

طول درمان میگرن در طب سوزنی


سوالی که بسیاری از بیماران می پرسند طول درمان با طب سوزنی است تجربه ثابت کرده که حداقل طول درمان 15 تا 20 جلسه است بعد از گذراندن این جلسات سر درد حدود 80 تا 90 درصد بیماران درمان شده یا از شدتش به نحوه چشمگیری کاسته شده است اما این طول درمان برای همه به این میزان نیست و هستند کسانی که تعداد جلسات بیشتری برای درمان نیاز دارند.

حجامت برای درمان میگرن

این روش درمانی ضمن اینکه اخلاط فاسد را از بدن بیرون می کند تقویت سیستم ایمنی بدن را نیز به دنبال دارد بر همین اساس حجامت کردن در کنار مصرف دارو به بیماران مبتلا به میگرن توصیه می شود.

خواب مناسب و کافی

کمبود خواب از بسیاری جهات می تواند به سلامت شما آسیب برساند و حتی ممکن است باعث ایجاد سردرد در برخی افراد شود.

به عنوان مثال، یک مطالعه، فرکانس و شدت سردرد را در افرادی که کمتر از 6 ساعت خواب در شب و افرادی که بیشتر از این میزان خواب داشتند، مقایسه کرد. این یافته ها نشان می دهد افرادی که خواب کمتری دارند سر درد های بیشتر و شدیدتری داشتند. با این حال، خواب بیش از حد نیز موجب سردرد  می شود، از اینرو برای کسانی که به دنبال جلوگیری و درمان سردرد هستند میزان خواب طبیعی حدود 7 تا 9 ساعت در شب ، توصیه می شود.


مواد غذایی تحریک کننده میگرن

موارد زیر در بروز درد‌های میگرنی موثر هستند :

  • استرس (۸۰ درصد)
  • هورمون (۶۵ درصد)
  • بو (۴۴ درصد)
  • نور (۳۸ درصد)
  • دود (۳۶ درصد)
  • گرما (۳۰ درصد)
  • مواد غذایی تحریک‌کننده (۲۷ درصد)

منظور از مواد غذایی تحریک کننده میگرن عبارتند از :

  • انواع ترشیجات
  • انواع مخمر‌ها
  • انواع ادویه‌ها
  • انواع غذا‌های کنسرو شده
  • نوشابه‌های انرژی زا
  • مقادیر زیاد کافئین
  • کاکائو
  • پنیر چدار
  • ماهی دودی
  • سوسیس و کالباس
  • نوشابه
  • پیاز

یکی از مهمترین دلایل عود سردرد‌های میگرنی، عدم توجه به وعده‌های غذایی مخصوصا صبحانه است. به افراد مستعد ابتلا به میگرن توصیه می‌شود که به وعده‌های غذایی منظم توجه داشته باشند و از غلات، میوه و سبزیجات تازه و گوشت کم چرب استفاده کنند.

طبق آخرین آمار انستیتو ملی سلامت، حدود ۱۰ درصد افراد سراسر دنیا به میگرن مبتلا هستند و تعداد مبتلایان زن ۴ برابر مردان است.

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4 تعداد آرا: 17

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir