دارو اکسپکتورانت

اکسپکتورانت Expectorant از ترکیب سه دارو تولید شده‌است. این سه دارو عبارت‌ اند از : گایافنزین ، کلرفنیرآمین و سودوافدرین. برآیند اثر این داروها، سبب رقیق شدن خلط و بیرون‌آمدن آن از شش و راه‌های هوایی می‌شود.

اکسپکتورانت برای کاهش غلظت وچسبندگی خلط وتسهیل خروج آن ازریه‌ها، کاهش موکوس ریوی وتبدیل سرفه‌های خشک به سرفه ترشحی وخلط آوراستفاده می‌شود.


دارو های هم گروه اکسپکتورانت

  • گایافنزین
  • اکسپکتورانت کدئین
  • برم هگزین

 مصرف شربت اكسپكتورانت

  1. پس از خوردن این دارو باید آب نوشیده شود تا فرد دچار مشكلات گوارشی ناشی از مصرف دارو نشود.
  2. این دارو باعث خواب آلودگی نیز می‌شود و مصرف آن هنگام كار با وسایل خطرناك و رانندگی ممكن است عواقب جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد.
  3. قبل از هر گونه عمل جراحی و یا درمان‌های اضطراری، پزشك را از مصرف دارو باید مطلع كرد.
  4. در صورت تداوم نشانه‌های بیماری بیش از یك هفته یا وجود تب بالا، به پزشك مراجعه شود.
  5. شربت اكسپكتورانت را نباید در دوران بارداری مصرف كرد.
  6. از تغییر وضعیت ناگهانی پس از مصرف دارو خودداری شود.
  7. ممكن است پس از مصرف حالت تهوع داشته باشید، برای رفع این مشكل دراز بكشید.
  8. از خوددرمانی سرفه بپرهیزید، زیرا سرفه مداوم و تب بالا عموما حاكی از بیماری جدی از جمله عفونت است.
  9. این دارو دارای كدئین است، لذا ممكن است باعث سرخوشی و وابستگی جسمی یا ایجاد عادت بشود.

مصرف در کودکان

در کودکان 6 تا 12 سال نیز 5/2 تا 5 سی‌سی هر 6 تا 8 ساعت یک‌بار و در کودکان 2 تا 6 سال، 5/1 تا 5/2 سی‌سی هر 6 ساعت یک‌بار به گونه‌ای که در یک شبانه روز از 10 سی‌سی تجاوز نکند تجویز می‌شود.

این دارو در کودکان زیر دو سال بدون تجویز پزشک نباید مصرف شود. البته در مواردی که سرفه‌ها مزمن شده و دلیل مشخصی برای آنها شناخته نشده است باید به پزشک مراجعه کرد تا بررسی‌های لازم صورت گیرد.


مصرف بزرگسالان

در افراد بالغ از راه خوراکی ، هر شش ساعت یک ‌بار 5 تا 10 سی‌ سی تجویز می ‌شود.


هشدار

این دارو باعث خواب آلودگی نیز می‌شود و مصرف آن هنگام کار با وسایل خطرناک و رانندگی ممکن است عواقب جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

موارد مصرف اکسپکتورانت چیست ؟

آبریزش بینی , عطسه , تسکین علایم احتقان سینوس , تحریک گلو و مجاری هوایی به خاطر سرماخوردگی , عفونت های تنفسی فوقانی یا حساسیت

عوارض جانبی اکسپکتورانت چیست ؟


اختلال خواب , اضطراب , اسهال , یبوست , سردرد , کاهش اشتها , تورم صورت، لبها، زبان یا گلو , اشکال در دفع ادرار , سفتی قفسه سینه  ،تهوع , استفراغ , تشنج , سرگیجه , ضعف , کهیر , سوءهاضمه , لرزش , توهم , خواب آلودگی , بی قراری , احساس سبکی سر , سختی تنفس , تورم دهان , اختلالات خواب , ضربان قلب سریع یا نامنظم , اختلالات بینایی , راش , تحریک پذیری , سرگیجه شدید یا مداوم , 

اکسپکتورانت با چه داروهایی تداخل دارد؟

آمی تریپتیلین , ایزوفلوران , ایمی پرامین , ایندومتاسین , بروموکرپتین , پروپرانولول , پروکاربازین , ترازودون , ترانیل سیپرومین , تریمی پرامین , دسیپرامین , دوکسپین , راساژیلین (رازاگیلین) , گوانیتیدین , متوکسی فلوران , گوانادرل , دوسولپین , لوفپرامین , میانسرین , ارگولوئید مسیلات , دوکساپرام   ،دی هیدرو ارگوتامین , دیگوکسین , سلژیلین , سووفلوران , فنی توئین , فورازولیدون , ماپروتیلین , متیل ارگونوین , متیل دوپا , نورتریپتیلین , کابرگولین , کلومیپرامین , ارگوتامین , ارگونوین , لینزولید , آموکساپین , سدیم اکسی بات , فنلزین , پروتریپتیلین , رزرپین , دسفلوران , ایزوکربوکسازید , , مکامیلامین
بتا بلوکرها (مثلا پروپرانولول)، مهار کننده های کاتکول اُ متیل ترانسفراز(تولکاپون)، مهارکننده های MAO (مثلا فنلزین) یا ضدافسردگی های سه حلقه ای(مثلا آمی تریپتیلین)
دروکسی دوپا – اتر – یوبیگوان ید 123 – یوهیمب –

مصرف اکسپکتورانت در دوران بارداری ؟

C ( داروهای گروه C فقط باید با تجویز پزشک مورد مصرف قرار بگیرد. خطرات ناشی از مصرف این گروه از داروها هنوز رد نشده است و یا اینکه مطالعات انسانی انجام نشده است و پزشک زمانی که احساس کند فواید مصرف این گروه از داروها از مضرات احتمالی آن بسیار بیشتر است و مصرف آن برای بیمار ضروری است تجویز انجام می‌دهد. )


شرایط نگهداری اکسپکتورانت

  1. اکسپکتورانت را در دمای زیر 30 درجه سانتی گراد نگهداری و از یخ زدگی محافظت نمائید .
  2. درب ظرف را بعد از هر بار استفاده محکم ببندید .
  3. دارو را دور از دسترس کودکان نگهداری نمائید .
داروی لاکتوفم LactoFem


به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.7 تعداد آرا: 26

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir