آبکش کردن برنج :

برای پختن برنج به صورت آبکش حتماَ بایستی برنج را حداقل چهار ساعت قبل با نمک خیس کنیم هر قدر زمان خیساندن آن بیشتر باشد نتیجه کار بهتر خواهد بود. معمولاَ از شب قبل این کار انجام میشود.

چگونه زمان آبکش کردن برنج را تشخیص دهیم ؟

پس از جوش آمدن آب برنج را در قابلمه میریزیم البته اینکار را پس از خالی کردن آب نمک روی برنج انجام داده و فرصت میدهیم برنج به جوش برسد زمان دقیقی را نمیشود برای آبکش کردن گفت زیرا انواع مختلف برنج زمانهای متفاوتی برای رسیدن به این مرحله نیاز دارند ولی راه درست تشخیص این زمان این است که مقداری از آن را با کفگیر برداریم اگر برنج به اصطلاح ری کرده بود و مقداری از شکل خام خود بیرون آمده و قد کشیده بود بهترین زمان برای آبکش کردن است.
راه دیگر این است که چند دانه از برنج را پس از اندکی جوشیدن زیر دندان تست کنیم به این ترتیب که اگردانه آن هنوز خشک بود و به سختی شکسته شد هنوز زمان آن نرسیده وبرای آبکش کردن زود است وقتی زیر دندان حس کردیم برنج کمی نرم شده میتوان آن را در ظرف آبکش ریخت.

اگر پس از دم کردن برنج متوجه خام بودن آن شدیم چاره چیست؟

در این زمان بهترین کار این است بنا به مقدار آن مثلاَ برای چهار پیمانه نصف استکان آبجوش به این صورت که با کفگیر به روی برنج بریزیم و دمکن روی آن قرار دهیم و زمان داده تا بخار کرده و دم بکشد.

اگر پس از آبکش کردن برنج بیش از حد نرم شده وبه اصطلاح شفته شده بود چکار کنیم ؟

در این حالت بایستی قابلمه برنج را بدون قرار دادن دمکن و ریختن آب و روغن روی حرارت کم اجاق گذاشته و ده دقیقه زمان دهیم به همان حالت مانده و مقدار زیادی از رطوبت آن بخار شده و از برنج خارج میشود پس از آن فقط مقداری روغن را داغ کرده روی آن ریخته و دمکن را گذاشته بیست دقیقه صبر میکنیم تا بخوبی دم بکشد.

چگونه ته دیگ ترد و برشته داشته باشیم ؟

برای این منظور باید این را در نظر داشته باشید پس از دم کشیدن برنج و خاموش کردن حرارت اگر همان زمان برنج را در ظرف کشیده و ته دیگ را خارج کنیم بخوبی برشته است ولی اگر پس از دم کشیدن و خاموش کردن شعله گاز برنج را به همان حالت بگذاریم بماند پس از گذشت حدود ده دقیقه ته دیگ نرم خواهد شد چون در این فاصله بخار درون قابلمه به صورت قطره های آب درآمده و به ته ظرف میرود و همین موجب نرم شدن ته دیگ آن میشود.

مطالب مرتبط

بهترین راه برای از بین بردن شپشک برنج

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.5 تعداد آرا: 222

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir