گوجه فرنگی میوه است یا سبزیجات ؟

از زمانی که مصرف گوجه فرنگی در جهان رایج شد همواره این سوال مطرح بوده است که گوجه فرنگی میوه است یا سبزیجات؟ در این مطلب این موضوع را بررسی میکنیم.

چه چیزی میوه محسوب می شود ؟

میوه چیزی است که از بارور کردن تخم‌های یک گل بدست می‌آید. طبق این تعریف، گوجه‌فرنگی، کدو، خیار، فلفل، بادمجان، دانه‌های ذرت، نخود و لوبیا همگی میوه هستند. همانطور که سیب، گلابی، انار ، هلو، زردآلو، هندوانه و انبه میوه هستند.

چه چیزی سبزیجات محسوب می شود ؟

از نظر گیاه‌شناسی، قسمت‌هایی از گیاه است که تبدیل به میوه نشده باشد. مانند برگ‌ها (اسفناج، کاهو، کلم)، یا ریشه‌ها (هویج، چقندر، شلغم)، ساقه (مارچوبه)، غده (سیب‌زمینی)، گل (گل کلم و کلم بروکلی) و پیازها.

سابقه تاریخی

در سال ۱۸۸۶ مجادله‌ی میوه یا سبزی محسوب کردن گوجه‌فرنگی تبدیل به مجادله‌ای شد که پای دادگاه فدرال ایالات متحده امریکا برای حل آن به میان آمد.

طبق قانون عوارض گمرکی مصوب سال ۱۸۸۳ در آمریکا، وارد‌ کنندگان سبزی‌جات موظف به پرداخت مالیات بودند اما این قانون شامل وارد کنندگان میوه‌ ها نمی‌شد. بنابراین، خانواده‌ ی نیکس که از وارد کنندگان مطرح گوجه‌ فرنگی در آن زمان بودند دعوای حقوقی را علیه مامور مالیات بندر نیویورک تنظیم کردند و با اشاره به اینکه از منظر گیاه‌ شناسی ساختار گوجه‌ فرنگی دارای دانه است و رشد آن از قسمت گل‌ دهی گیاه اتفاق می‌افتد، خواستار میوه محسوب شدن گوجه‌ فرنگی و عدم پرداخت عوارض گمرکی سبزی‌جات شدند.

هرچند قاضی دادگاه پذیرفت که گوجه‌فرنگی از نظر گیاه‌ شناسی میوه است اما به دلیل اینکه به جای استفاده در دسر، در غذای اصلی استفاده می‌شوند بنابراین تعریف عامیانه‌ی آن را ملاک عمل قرار داد و حکم بر سبزیجات محسوب شدن گوجه‌فرنگی داد.

گوجه فرنگی یک میوه است یا سبزی؟ نظر شما چیست ؟

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.3 تعداد آرا: 7

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir