معرفی خواص و فواید شلغم

شلغم یکی از سبزیجاتی می باشد که با وجود فواید بسیار زیادی که دارد اما به اندازه کافی مورد استقبال مردم نمی باشد . در این مقاله به بررسی فواید شگفت انگیز شلغم می پردازیم .

طبع :گرم و تر
شلغم به انگلیسی :TURNIP
Brassica Napus
انرژی در 100 گرم : ۳۵ کیلو کالری انرژی
آهن : ۴/۲ میلی‌گرم
کلسیم : ۶۰ میلی‌گرم

فواید شلغم : یکی از قویترین آنتی بیوتیک ها شلغم است . باعث ضدعفونی شدن معده و روده میشود و دارای یُد ؛ آهن ؛ گوگرد ؛ کلسیم و ویتامین A ؛ C و B است . خوردن شلغم موجب تقویت عمومی بدن میشود . همچنین دارای آرسینک بوده و برای بیمارانی که دچار ضعف عمومی هستند بسیار مفید است . ‌

کاهش قند خون

افرادی که قند خون بالایی دارند میتوانند روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ گرم آب شلغم را مصرف کنند و چنانچه به مدت ۲۰ روز مداوم این نوشیدنی را مصرف کنند، باعث کاهش قند خونشان می شود.

درمان جوش های عفونی

افرادی که جوش‌های عفونی دارند می‌توانند برای درمان، از آب شلغم خام استفاده کنند.

روش تهیه آن هم به این صورت می باشد که آب شلغم را با آب لیموی تازه به طور مساوی مخلوط کرده و میل و این نوشیدنی را هر روز به مدت دو هفته مصرف کنید.

بهبود بیماری های کلیوی

خواص و فواید شلغم
خواص و فواید شلغم

شلغم برای درمان بیشتر بیماری‌های کلیوی نظیر بالا بودن اوره، عفونت‌های کلیه، مجاری ادرار و کم خونی مفید است. همچنین این سبزی به طور فوق العاده‌ای ضعف جنسی را درمان کرده و مردانی که ضعف حرکت اسپرم دارند، می توانند دو هفته روزی یک فنجان آب شلغم میل کنند.

شلغم برای تقویت استخوان

شلغم مقدار زیادی کلسیم و پتاسیم دارد ، به همین دلیل برای استخوان ها بسیار مفید می باشد بخصوص برای کودکان در سن رشد و بانوان که نیاز بیشتری به کلسیم و پتاسیم دارند.

نقرس

شلغم پخته برای رفع ورم ناشی از نقرس مفید است. برای این منظور افراد باید آن را پخته سپس له کنند و به موضع ضماد کنند.

تقویت سیستم ایمنی

شلغم به دلیل غنی بودن از ویتامین سی برای تقویت سیستم ایمنی افراد مفید می باشد . در فصول سرد سال توصیه می شود برای تقویت سیتم ایمنی بدن در مقابل سرماخوردگی از شلغم بیشتر استفاده شود.

شلغم مفید برای سلامتی ریه

به دلیل وجود مقادیر زیاد ویتامین A در شلغم می توان گفت که شلغم برای سلامت ریه انسان مفید می باشد. این موضوع در طب سنتی ایرانی نیز تائید شده است و بسیاری از اطبا ایرانی مصرف شلغم را برای دمان بیماری های مربوط به ریه توصیه می کردند.

علاوه بر فواید اصلی آن برای حفظ سلامت چشم ها، این ویتامین همچنین خطر آسیب زدن به ریه های شما را که معمولاً به خاطر عادات بد روزانه شما رخ می دهد، مانند سیگار کشیدن مکرر و بسیاری دیگر را خنثی می کند.

بنابراین، اگر می خواهید از بیماری های ریوی به دور باشید، مصرف شلغم یک انتخاب بسیار خوب خواهد بود.


چگونه به کودکان شلغم بدهیم ؟

شلغم به دلیل بوی نا مطبوع مورد پسند کودکان نمی باشد . برای اینکه آن‌ها هم از خواص فوق العاده شلغم بهره ببرند می‌توانید آب شلغم را با کمی آب هویج، آب سیب و یا آب لیمو مخلوط کنید تا کودکان راحت‌ تر بنوشند و از فواید آن بی بهره نمانند. همچنین برای رهایی از خشکی و خارش پوست، افراد می‌توانند شلغم را پخته و رنده کنند سپس به موضع بمالند. شلغم


عوارض شلغم برای برخی افراد

شلغم برای افرادی که کم‌ کاری تیروئید دارند از سوی پزشکی نوین منع شده است. همچنین، چون این سبزی نفاخ است در افرادی که نفخ گوارشی دارند با مصلحات آن، که زیره و فلفل می‌باشد میل کنند.


طرز تهیه‌ شربت شلغم خانگی

روش اول :

برای تهیه‌ شربت‌ شلغم، شلغم را با وزن مساوی شکر سرخ در کمی آب ریخته و به ملایمت حرارت دهید.

روش دوم :
طریقه دیگر آن است که وسط شلغم بزرگی را خالی کرده، شکر یا عسل را در آن ریخته، پر می‌ کنند و می‌ پزند.

روش سوم :

شکل دیگر، آن است که شلغم را به حلقه‌های گرد بریده و پیاز را نیز به همین شکل در بیاورند. سپس در ظرف گودی، طبقات شلغم و پیاز را بر روی حرارت بگذارند. وقتی گرم شد، به تدریج شربت آن جدا می‌شود.
این عصاره برای درمان سرماخوردگی و گلودرد بسیار نافع است و از آن می‌توان به عنوان غرغره در هنگام گلودرد استفاده کرد.

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.3 تعداد آرا: 89

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir