پرسیکا چیست ؟

پرسیکا جهت پیشگیری از افزایش جرم روی دندان‌ها، پوسیدگی دندان‌ها و خونریزی لثه، ضدعفونی‌کننده دهان و مسکن درد دندان و لثه کاربرد دارد.

نام دارو :پرسیکا
نام لاتین : PERSICA
رده درمانی : دارو های گیاهی
اشکال دارویی : دهانشویه و قطره

مطالعات بالینی نشان داده است که استفاده مداوم و مستمر از گیاه مسواک به دلیل میزان بالا کلراید موجب کاهش تشکیل پلاک دندان، جلوگیری از زرد شدن دندان‌ ها و ژنژیویت می‌گردد .همچنین ترکیبات ایزو تیوسیانات موجود دراین گیاه مانع رشد باکتری های دهان می‌شود . به علاوه میزان بالای کلسیم موجود افزایش منیزالیزاسیون و استحکام دندان می‌شود .

موارد مصرف پرسیکا

  • جلوگیری از پوسیدگی دندان
  • جلوگیری از افزایش جرم دندان
  • درمان آماس و جلوگیری از خون ریزی لثه
  • ضدعفوفی کننده قوی دهان
  • مسکن دندان درد
  • درمان افت دهان

ترکیبات اصلی پرسیکا

قطره پرسیکا از عصاره هیدروالکلی گیاهان زیر تشکیل شده‌است :

1- ۳۰% گیاه مسواک (Salvadora persica)

مطالعات بالینی نشان داده است که استفاده مداوم و مستمر از گیاه مسواک به دلیل میزان بالا کلراید موجب کاهش تشکیل پلاک دندان، جلوگیری از زرد شدن دندان‌ ها و ژنژیویت می‌گردد .همچنین ترکیبات ایزو تیوسیانات موجود دراین گیاه مانع رشد باکتری های دهان می‌شود . به علاوه میزان بالای کلسیم موجود افزایش منیزالیزاسیون و استحکام دندان می‌شود .

گیاه مسواک

گیاه مسواک
گیاه مسواک

2- ۲۵% بومادران (Achillea millefolium)

عصاره اتانولی بومادران به دلیل داشتن ترکیبات سزکویی ترپن لاکتون (آزولن) دارای اثرات ضد باکتریایی ( نظیر استافیلوکوکوس اورئوس، باسیلوس سابتلیس و … ) می‌باشد .

3- ۴۵% نعناع (Mentha spicata)

 نعناع به دلیل داشتن منتول موجب ایجاد اثر ضد درد و ضدعفونی‌کننده این فراورده است.

مصرف پرسیکا در دوران بارداری و شیردهی

تحقیقات کاملی در باره تاثیرات پرسیکا بر جنین و شیر مادر انجام نشده است و بنا بر احتیاط بهتر است در این دوران استفاده نشود .

موارد منع مصرف

در افراد حساس به نعناع و بومادران احتمال بروز واکنشهای آلرژیک وجود دارد .

قیمت قطره پرسیکا چقدر می باشد ؟

پرسیکا در اندازه 30 میلی لیتر با قیمت 10 هزار تومان بفروش می رسد.


مقدار مصرف

استفاده جهت جلوگیری از پوسیدگی دو نوبت در روز و هر بار ۱۰ تا ۱۵ قطره در ۱۵ میلی لیتر آب و جهت جلوگیری از خونریزی لثه ۳-۴ بار در روز مصرف شود.

در درمان ناراحتي هاي دهان و دندان و جوگيري از هونريزي لثه : روزي 3 تا 5 نوبت هر بار 15-10 قطره را در 15 ميليل ليتر آب ( 2 تا 3 قاشق غذاخوري ) ريخته و به مدت 20 ثانيه در دهان گردش داده و سپس دور ريخته شود .

جهت جلوگيري از خونريزي و عفونت بعد از كشيدن دندان و جراحي ها : به مدت 2 تا 4 روز ، هر روز 5-4 نوبت ، هر بار 40-30 قطره را در 15 ميلي ليتر آب ( 2 تا 3 قاشق غذاخوري ) ريخته و به مدت 20 ثانيه در دهان گردش داده و سپس دور ريخته شود .

شرایط نگهداری

در دمای کمتر از ۳۰ درجه سانتی گراد. نیاز به نگهداری در یخچال ندارد.

اثر دهانشویه پرسیکا بر روی التهاب لثه

اثر دهانشویه پرسیکا بر روی التهاب لثه به واسطه پلاک میکروبیالتهاب لثه شایعترین فرم بیماری لثه می باشد که با تحریک عوامل محرک موضعی نظیر پلاک باکتریال چسبنده به دندان ها ایجاد شده و بخوبی به درمان هایی نظیر کنترل مکانیکی و شیمیایی پلاک جواب می دهد.

استفاده از دهانشویه از راه های کنترل شیمیایی پلاک است که در این مطالعه اثر دهانشویه پرسیکا روی بیماران مبتلا به التهاب لثه مورد بررسی قرار گرفت.

مواد و روش ها:این مطالعه تجربی بر روی ۶۰ بیمار مبتلا به التهاب لثه متوسط انجام شد. افراد مورد مطالعه به دو گروه مساوی مورد و شاهد تقسیم شده، هر دو گروه تحت آموزش بهداشت دهان قرار گرفتند.

از افراد گروه مورد خواسته شد علاوه بر رعایت بهداشت دهان و دندان براساس آموزش های داده شده از دهانشویه پرسیکا نیز استفاده کنند. اندازه گیری شاخص لثه ای، پلاک دندانی، خونریزی از لثه و عمق پاکت در زمان شروع مطالعه، دو هفته و پنج هفته پس از شروع مطالعه انجام گرفت.داده ها با استفاده از آزمون آماری Paired T-test و Repeated measurement تجزیه و تحلیل و P≤۰٫۰۵ معنی دار تلقی شد.

یافته ها:شاخص های لثه ای، پلاک دندانی و خونریزی از لثه بطور معنی داری پس از پنج هفته در گروه مورد نسبت به شاهد کاهش یافت (P<0.05). شاخص لثه ای در گروه مورد ۵۲%، در گروه شاهد ۹% و شاخص پلاک دندانی در گروه مورد ۴۷%، در گروه شاهد ۱۱% و شاخص خونریزی از لثه در گروه مورد ۵۶%، در گروه شاهد ۹٫۵% کاهش نشان دادند.

عمق پاکت نیز درصد کاهش آن پس از گذشت ۵ هفته در گروه مورد (۱٫۳%) بیشتر از گروه شاهد (۱٫۱%) بود. نتیجه گیری:با توجه به نتایج درمانی دهانشویه پرسیکا در این مطالعه و تاثیر آن در کاهش شاخص های پریودونتال و عدم گزارش عوارض جانبی، استفاده از این دهانشویه برای درمان التهاب لثه توصیه می گردد.

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.3 تعداد آرا: 92

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir