سرطان و رنگ مو

رنگ مو می تواند تغییری را در ظاهر صورت ما به وجود آورد، اما این رنگ موها در برخی از موارد به صورت مستمر آسیب هایی را هم به دنبال خواهند داشت.

رنگ موها می تواند در رنگ بندی ها متنوعی وجود داشته باشد. برخی از افراد دوست دارند تا از رنگ مویی کمک بگیرند که رنگدانه های تیره موهای آنها را بازگرداند. بر همین اساس می توان گفت که این افراد به دنبال رنگ هایی هستند که معمولا از نظر رنگی کمی تیره تر باشند ، غافل از آنکه چنین رنگ هایی عموما مواد شیمیایی آسیب زننده بیشتری را در داخل خود دارند.    

در رابطه با ارتباط بین رنگ مو و سرطان هیچ رابطه مستقیم وجود ندارد اما مواد شیمیایی در داخل رنگ موها می توانند زمینه را برای ابتلا به سرطان ها در دراز مدت به وجود آورد. در صورتی که از رنگ موهای اصل کمک گرفته شود شاید با درصد خطر به نسبت پایین تری در ارتباط باشیم اما قطعا رنگ موهایی که بسیار ارزان هستند برای تولید رنگ از هر نوع ماده شیمیایی کمک گرفته می شود که متأسفانه مردم هم به این نوع رنگ مو تمایل بیشتری دارند.

رنگ مو در موارد زیر به شدت آسیب زننده خواهد بود :

سرطان سینه
سرطان سینه

 خطر اول : سالن های آرایشی

برخی از افراد که زمان کافی و تخصصی در ارتباط با رنگ مو ندارند و به نوعی دست تنها هستند از رنگ گذاشتن در منزل خودداری می کنند و بر همین اساس رنگ کردن مو را در سالن های آرایشی مناسب تر می دانند. این افراد زمانی که در سالن های آرایش قرار دارند معمولا با انواع بوهای مربوط به رنگ در ارتباط هستند و درصد ورود عوامل خطر مربوط به مواد شیمیایی بالاتر می رود.

 خطر دوم : زمان و دفعات رنگ گذاری مو

قطعا افرادی که نسبت به موهای خود رسیدگی بیشتری دارند ، در معرض خطر بیشتری قرار دارند. این افراد عموما در طی دوره ها به صورت مستمر با بوی رنگ و مواد آن در ارتباط بوده و این خود زمینه ساز خر در آنها می شود. در صورتی که یک فاصله چند ماهه برای استراحت به موها داده شود این تأثیر کمتر خواهد بود.

 خطر سوم: جنس رنگ مو

اگر کمی وقت بگذارید و سری به بازار آرایشی و بهداشتی بزنید قطعا متوجه خواهید که رنگ موها از پایین ترین تا بالاترین قیمت ها وجود دارند و بر اساس اینکه چه مارکی مدنظر شما بوده یا بودجه در چه حدی در نظر گرفته شده این اجناس انتخاب می شوند. علاوه بر آن رنگی که انتخاب خواهید کرد هم به شدت آن کمک می کند.

علاوه بر موارد ذکر شده در خصوص ابتلا به انواع سرطان ها، ژنتیک در اولویت قرار دارد. برخی از افراد در خانواده ی خود ژن مربوط به سرطان را دارند ، به عنوان مثال برخی سرطان پستان ، برخی سرطان ریه ، برخی سرطان خون و . . . را خواهند داشت. در نهایت این شرایط برای آنها کاملا متفاوت خواهد بود ، زیرا زمینه ای دارند و ارتباط مستقیمی با رنگ مو ندارد اما سرعت ابتلا را افزایش می دهد.

علاوه بر سرطان های ذکر شده می توانیم به ارتباط بین سرطان مثانه و همچنین استفاده از انواع رنگ مو با مواد شیمیایی اشاره داشته باشیم. مثانه از عضوهای بسیار حساس در خصوص انواع مواد شیمیایی خواهد بود و پس از مدت زمان طولانی واکنش هایی همانند رشد سلول های سرطانی در این عضو مشاهده می شود.

 دسته بندی رنگ مو

رنگ مویی که از آن استفاده می کنید می تواند در دو حالت دائمی و موقتی تقسیم بندی شود. در مواردی که رنگ مو به صورت دائمی بر روی مو باقی می ماند باید به وجود ماده ای شیمیایی به نام آمونیاک توجه کنیم که عاملی اصلی برای تغییر دائمی در رنگ موها با ماندگاری بالایی از آن خواهد بود.

رنگ مو فانتزی آبی
رنگ مو فانتزی آبی

 در گروه بعدی رنگ موها حالت اکسید کنندگی را ندارند و بر همین اساس می توان گفت که تنها رنگی بر روی موها بر روی ساقه قرار داشته و با رشد موها این تغییر رنگ و دورنگ شدن آن را کاملا مشاهده خواهیم کرد. پس تأثیر دائمی بر روی رنگ مو ندارد. این رنگ ها در دسته بندی های مختلفی روانه بازار می شوند که برخی از آنها به صورت کاملا موقتی یعنی یکبار مصرف هستند ، اما برخی چندبار مصرف بوده و پس از چندین بار شستشو نهایتا برای یک ماه بعدی تغییر می کنند. 

در درجه بندی میزان استفاده از مواد شیمیایی در مواردی که رنگ مو دائمی است معمولا مواد شیمیایی در درصد بالاتری کاربرد دارد و در نهایت خطر آسیب رسان بودن این نوع از رنگ موها به دلیل ماندگاری بیشتر معمولا افزایش پیدا می کند. پس اگر در گروهی قرار دارید که رنگ موی شما پس از چند بار شستشو از بین می رود نگران نباشید، زیرا از نوعی استفاده می کنید که مواد شیمیایی موجود در آن به نسبت کمتر است.


رنگ مو و سرطان مثانه

بررسی‌ ها و تجزیه و تحلیل اطلاعات، ارتباطی بین استفاده از رنگ مو و افزایش ابتلا به سرطان مثانه را نشان نمی‌دهد، ولی با وجود این، تحقیقات انجام شده روی رنگ مو های موقت نتایج متضادی‌‌ به دست می‌آورد. بخش زیادی از بررسی‌ها حاکی از آن است که استفاده از رنگ موهای موقت خطر افزایش ابتلا به سرطان مثانه را به دنبال دارد. بین آرایشگران حرفه‌ای که به طور مداوم در دوران کار حرفه‌ای با انواع رنگ موها سر و کار دارند خطر ابتلا به سرطان مثانه وجود دارد. این نوع سرطان در واقع جزوبیماری‌های مرتبط با مشاغل قرار می‌گیرد.

ولی در این میان، بررسی‌هایی که در سوئد روی بیش از 45 هزار زن انجام شده نشان می‌دهد ‌استفاده از رنگ موهای امروزی و سر ‌و ‌کار داشتن آرایشگرهای مردانه و زنانه با این قبیل مواد آرایشی ارتباطی با بالا رفتن شمار مبتلایان سرطان مثانه ندارد. البته این ارتباط شاید تا سال‌ها پیش مطرح بود ولی امروزه به دنبال حذف مواد شیمیایی مضر از رنگ‌ها، این ارتباط از بین رفته یا به حداقل رسیده است. در این میان، برخی بررسی‌ها نشان می‌دهد سرطان مثانه در افرادی که به طور مداوم از رنگ موهای موقت استفاده می‌کنند به‌مراتب بیشتر مشاهده می‌شود.

رنگ مو و سرطان‌ خون‌

دانشمندان تاکنون مطالعاتی را روی چگونگی ارتباط میان مواد شیمیایی موجود در رنگ مو و ابتلا به سرطان خون (لوسمی) انجام داده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد خطر ابتلا به سرطان خون لوسمی در افرادی که از ترکیبات اولیه رنگ‌های دائمی و موقت استفاده می‌کنند، نسبت به افرادی که از رنگ مو استفاده نمی‌کنند، بیشتر مشاهده می‌شود.

ولی برخی مطالعات حاکی از آن است که ترکیبات امروزی رنگ موها ارتباط مستقیمی با افزایش شمار مبتلایان به سرطان خون ندارد، اگرچه افرادی که به طور دائم از رنگ‌های موقت استفاده می‌کنند، بیشتر با خطر ابتلا به سرطان خون ‌‌مواجه هستند. در این میان، کاربران رنگ‌های تیره بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

رنگ مو و شیوع بالای انواع سرطان

محققان در مطالعات مختلف دریافته‌ اند‌ استفاده از رنگ مو افراد را تا حد بالایی در معرض خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها قرار می‌دهد. بین سال‌های 1977 تا 2002 مطالعاتی انجام گرفت که نشان داد بین ابتلا به سرطان سینه در زنان و استفاده مداوم از رنگ مو ارتباطی وجود ندارد.

در سال 2002 تحقیقی روی 1200 زن انجام گرفت و نتایج به دست آمده نشان داد حدود نیمی از آنها به سرطان سینه مبتلا هستند. ولی تحقیق از آنها درباره میزان استفاده از رنگ مو و مدت استفاده و نوع رنگ نشان داد ‌‌ میزان سر و کار داشتن با رنگ مو هیچ ارتباطی با افزایش میزان ابتلا به سرطان سینه ندارد.

نتایج کلی به دست آمده از مطالعات صورت گرفته در سال‌های اخیر حاکی از آن است که ارتباط میان استفاده از رنگ موهای امروزی و ابتلا به انواع سرطان بسیار پایین است و آن‌قدر قابل ملاحظه نیست که بتواند باعث نگرانی افراد نسبت به استفاده از این رنگ‌ها شود.

ولی در این میان، افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به انواع سرطان‌ها یا سرطان‌های خاص هستند، با استفاده مداوم از رنگ موهای امروزی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان قرار می‌گیرند. از سوی دیگر، استفاده طولانی مدت از رنگ مو نیز می‌تواند افراد را مستعد ابتلا به انواع سرطان‌ها کند.

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :5 تعداد آرا: 2

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir