سندروم تخمدان پلی کیستیک

بیماری با نام تخمدان پلی کیستیک ، یک بیماری مربوط به خانم ها در عضو مهمی از بدن یعنی تخمدان ها رخ می دهد که می تواند با انتشار درد فرد را درگیر نماید.

تخمدان پلی کیستیک را یک نوع سندورم تلقی می کند زیرا علائم اختصاصی ندارد و مجموعه ای کامل از علائم خواهد بود. بر همین اساس مجموعه علائم شک به بیماری بیشتر شده و از طرفی می توان با انواع تست های تشخیصی آن را در همان ابتدای کار درمان نمود. تنها راه حل مراجعه به پزشک و عمل به دستورات دارویی و مراقبت های دوره ای آن می باشد.

آشنایی با مفهوم بیماری تخمدان پلی کیستیک

در اصلاح پزشکی به این بیماری PCOS می گویند. این یک علامت برای خانم هایی است که به صورت یکباره ترشح هورمون های مردانه آنها تا حدودی بالا می رود که علائمی را از خود نشان خواهد داد. این هورمون ها که به یکباره بالا می رود عموما می تواند در کنار افزایش هورمون انسولین هم باشد. با یک تغییر تعادلی که میان هورمون های استروژن و پروژسترون وجود دارد برهم می خورد.

 برای این که تخمدان ها مرحله ای از چرخه خود را طی کنند نیاز دارد تا سطح هورمون استروژن در بدن فرد افزایش پیدا کند. اما این مسئله با مشکلاتی همراه است. تا حدودی رشد می کند اما بیشتر از آن ادامه نمی دهد و در نهایت عملاً تخمک گذاری را مشاهده نخواهیم کرد. فولیکولی که باید رشد کند به ظاهر این کار را انجام می دهد اما در داخل آن پراز مایع خواهد شد و تبدیل به یک کیست می شود. اگر بر تعداد این کیست ها اضافه شود در نهایت بیماری با نام تخمدان پلی کیستیک تظاهر پیدا خواهد کرد.  

قاعدگی در افرادی که به تخمدان پلی کیستیک مبتلا هستند می تواند رخ دهد اما ین قاعدگی وضعیت معمولی خود را ندارد و گاهاً می تواند بسیار طولانی تر یا حتی بسیار کوتاه تر از زمان معمولی باشد.

علائم اصلی در مبتلایان به بیماری تخمدان پلی کیستیک

افرادی که به این بیماری مبتلا هستند معمولا افزایش وزن دارند و چاق هستند.

  • نارکی تارهای مو
  • تظاهر جوش ها بر روی صورت
  • کوچک شدن سینه ها
  • دردهای مبهم در قسمت لگن و دو طرف شکم
  • علائمی از افسردگی
  • قاعدگی های نامنظم ( بسیار طولانی یا بسیار کوتاه)
  • ناباروری در خانم هایی که ازدواج کرده اند یا حتی یکبار بچه دار شده اند
  • رویش موهای زائد در نواحی از صورت
  • بم شدن صدا و . . .

در افرادی که چاقی های مفرط دارند این علائم با شدت بیشتری می تواند خود را نشان دهد، بنابراین باید با کاهش وزن یکی از شرایط و دلایل ابتلا را کاهش دهیم تا خود بتوانیم بهتر زندگی کنیم. وجود هر نوع عاملی برای پیشرفتن به سوی این بیماری را تا جایی که ممکن است در همان ابتدای راه از بین ببرید.

 حتی اگر دو علامت از این علائم را دارید حتما برای بررسی بیشتر به پزشک زنان یا ماما مراجعه نمایید تا با تست های تشخیصی از وجود یا عدم وجود آن مطلع شوید. معمولا اگر در همان ابتدای راه تشخیص داده شود درمان مربوط به آن به آُسانی انجام خواهد شد.

افراد دیابتیک کاندید خوبی برای تخمدان پلی کیستیک هستند

بررسی ها نشان می دهند که بین افزایش انسولین و قند خون با بیماری تخمدان پلی کیستیک یک رابطه مستقیمی برقرار خواهد بود. بنابراین این احتمال وجود دارد که ما بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که در ابتدا در هریک از تست های تشخیصی موجود در اولین مرحله آزمایش های داخلی بدن همانند قند خون مورد بررسی قرار گیرد. انسولین بالا بدن را برای ابتلا به مشکل در تخمک گذاری بیشتر سوق می دهد، بنابراین پزشکان با دیدن این اختلال ارجاعی به متخصص غدد دارند تا سطح قند خون شما را در محدوده نرمال کنترل کند.

آزمایش های تشخیصی بیماری تخمدان پلی کیستیک

برای تأیید این بیماری در افراد باید آزمایش هایی از قبیل : معاینه لگن، آزمایش خون، سونوگرافی درخواست شود.

عوارض عدم درمان تخمدان پلی کیستیک

  • دردهای شدید در قسمت میانی بدن
  • سقط مکرر در زنان مبتلا به این بیماری
  • دیابت
  • فشارخون بالا
  • مشکلات کبدی
  • خونریزی های غیرطبیعی
  • سرطان رحم
  • چاقی و . . .

انواع درمان سندرم پلی کیستیک

سندروم تخمدان پلی کیستیک
سندروم تخمدان پلی کیستیک

درمان های طب سنتی در از بین بردن علائم تخمدان پلی کیستیک  

ریشه شیرین بیان یکی از درمان هایی خواهد بود که در کاهش و تخفیف علائم مربوط به این بیماری تأثیر به سزایی دارد. ریشه شیرین بیان که خشک شده را در داخل یک قاشق از نوع چایخوری بریزید. سپس در داخل فنجانی این گیاه را به همراه آب جوش مخلوط نمایید. حالا نیاز است تا در مدت ده دقیقه به جوش آید. هر روز برای دو وعده این نوشیدنی را بخورید .

برای درمان علائم بیماری استفاده از دارچین خواهد بود. معمولا می توانید دارچین را در داخل آب داغ بریزید، حالا آن را نوش جان کنید، پس از مدتی با بهبود وضعیت خود روبه رو خواهید شد. حتی سرکه ی سیب هم به عنوان راهی برای درمان تخمدان پلی کیستیک معرفی شده است.

دارو های شیمیایی

 پزشک ممکن است داروهای مختلفی را برای درمان شما تجویز کند که از جملۀ آن می‌توان به داروهای زیر اشاره کرد:

  • کلومیفن: اگر کم کردن وزن به شروع تخمک‌گذاری منظم کمکی نکرد، معمولاً مرحلۀ بعدی، مصرف داروی باروری کلومیفن‌سیترات است. درصد بالایی از زنان در طول سه ماه اول شروع درمان کلومیفن، تخمک‌گذاری می‌کنند. درصد قابل توجهی از این زنان در دورۀ سوم درمان خود باردار می‌شوند.
  • لتروزول: بسیاری از کارشناسان در حال حاضر داروی لتروزول را برای کمک به تخمک‌گذاری توصیه می‌کنند. اخیراً یک مطالعۀ وسیع در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک نشان داد که لتروزول در تنظیم تخمک‌گذاری مؤثرتر از کلومیفن است و منجر به تولدهای بیشتری می‌شود.
  • متفورمین: متفورمین که یک داروی حساس‌کنندۀ سلول‌ها به انسولین است نیز به تخمک‌گذاری کمک می‌کند. گاهی پزشک به شما توصیه می‌کند که این دارو را به تنهایی یا در ترکیب با کلومیفن یا لتروزول مصرف کنید.
  • گنادوتروپین: اگر داروهای دیگر مؤثر نباشد، پزشک ممکن است درمان با داروهای تزریقی مانند گنادوتروپین را تجویز کند که باعث تحریک تخمک‌گذاری و همچنین رشد تخمک‌های متعدد می‌شود. تقریباً تمام زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک که از گنادوتروپین استفاده می‌کنند، موفق به تخمک‌گذاری و درصد بالایی از آنها باردار می‌شوند.
  • قرص‌های ضدبارداری: قرص‌های ضدبارداری حاوی استروژن و پروژسترون است و می‌تواند نامتعادلی هورمونی را اصلاح کند. این قرص‌ها، چرخه‌های عادت ماهانه را تنظیم می‌کند، مشکلات پوستی را کاهش می‌دهد. همچنین رشد غیرطبیعی مو را تا زمان مصرف دارو محدود می‌کند.

عمل جراحی

 اگر بدن شما به درمان‌ های فوق پاسخ ندهد یا اگر نخواهید از آنها استفاده کنید، گزینۀ دیگر یک روش جراحی به نام حفاری تخمدان است. در این روش، جراح از طریق برش‌های کوچکی در شکم، حفره‌های کوچکی در تخمدان شما ایجاد می‌کند. این کار می‌تواند سطح هورمون‌های مردانه را کاهش دهد و ممکن است به تخمک‌گذاری کمک کند. برخلاف داروهای خوراکی و تزریقی، اثرهای حفاری تخمدان موقت است، اما حدود نیمی از زنان در عرض یک سال پس از عمل جراحی باردار می‌شوند.

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :5 تعداد آرا: 3

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir