زگیل مقعد در زنان

زگیل مقعد یک نوع از بیماری های آمیزشی بوده که معمولاً در خانم ها بیشتر اتفاق می افتد و در صورت عدم درمان می تواند به عوارض بدی ختم شود.

زگیل تناسلی در زمره ی بیماری های جنسی بوده که از طریق رابطه جنسی ایجاد خواهد شد. این زگیل می تواند در ناحیه ی مقعد به تعداد بیشتری دیده شود. حتی گاهی اوقات زگیل در داخل مقعد رشد می کند و با بزرگ شدن راه خروج مدفوع را به صورت کامل مسدود می کند. علت اصلی که برای این بیماری معرفی می کنند رشد ویروسی از نوع ویروس پاپیلوم انسانی خواهد بود. این بیماری برای هر زوج اتفاق می افتد بنابراین نمی توان خود را از آن مصون داشت.

بیماری زگیل مقعدی از قدمت بالایی برخوردار است به گونه ای که این بیماری حتی در مومیایی های مصری نیز شناسایی شده است و از سوی دیگر نیز در ادبیات باستانی ایرانی و به خصوص زرتشتی از زگیل مقعدی به عنوان عامل اصلی سرطان یاد شده که همواره با بیماری های سفلیس و سوزاک همراه بوده است.

زگیل مقعد بر اساس اندازه خود می تواند از کوچک تا بزرگ متفاوت باشد. بر همین اساس می توانیم به این نکته اشاره کنیم که در صورت کوچک بودن اهمیت بیماری کمی بیشتر خواهد شد زیرا بی توجهی نسبت به آن هم بیشتر می شود و بر تعداد آنها افزوده خواهد شد. در مواقعی که اندازه زگیل کمی بزرگ تر باشد فرد متوجه یک حالت غیر عادی در مقعد خود می شود و حتی گاهی با فشار مدفوع امکان خونریزی و درد زیاد هم وجود دارد.

زگیل مقعد
زگیل مقعد

برای انتقال عامل بیماری باید رابطه پوست با پوست بین دو فردی که یکی از آنها مبتلا و دیگری سالم است به صورت مستمر رخ دهد. این بیماری در مدت زمان طولانی در صورت عدم درمان فرد مبتلا منتقل خواهد شد. در مراحل اولیه ابتلا تاول هایی دیده می شود که شبیه به یک زخم بوده، رفته رفته این زخم پیشروی خواهد کرد و تبدیل به زگیل خواهد شد. تا زمانی که ویروس در بدن ما باقی باشد احتمال ابتلا به بیماری هم افزایش می یابد. فرد می تواند از طریق روش های پیشگیری مکانیکی همانند کاندوم از ورود آن جلوگیری به عمل آورد.

علل ورود ویروس زگیل به بدن یک فرد :

  1. نقص در سیستم ایمنی و ضعف بدن برای ابتلا به انواع آلودگی ها
  2. در افرادی که تحت درمان شیمی درمانی هستند با مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی برای تأثیر این روش درمانی احتمال ابتلا به بیماریهای ویروسی وجود دارد.
  3. ارتباط جنسی با شرکای جنسی متعدد
  4. مصرف سیگار و دخانیات
  5. مصرف الکل و . . .

فرد مبتلا به زگیل مقعد چگونه شناسایی می شود؟

در مواردی که فردی به زگیل مقعد مبتلا باشد باید بررسی های دقیق تری برای تشخیص بیماری در بدن او انجام شود. معاینه ها در ابتدا توسط پزشک باید انجام شود و فرد بر روی یک تخت معاینه دراز کشیده و دستگاه تناسلی وی از هر نظر بررسی می شود. برای دیدن داخل مقعد با چشم نمی توان این کار را انجام داد و بنابراین توصیه می شود تا از آنوسکوپ استفاده شود. دوربین در آن قراردارد که به تشخیص دقیق بیماریها کمک خواهد کرد.

زگیل مقعد
زگیل مقعد

در صورت عدم درمان زگیل مقعدی چه عوارضی دیده می شود؟

در صورتی که به زخم های اولیه توجهی نکنیم این زخم ها در مقعد می تواند با پیشروی همراه شود و هر یک زخم کوچک به زخمی بزرگ تر و در نهایت به سرطان ختم شود. این سرطان ها و بدخیمی ها در اکثر مواقع در مقعد و همچنین در روده خواهد بود. یعنی از ابتدای مقعد به سوی روده بزرگ حرکت می کند. برای آنکه نوع ویروس و درمان سریع برای آن تجویز شود باید از زخم ها نمونه برداری صورت گیرد.

 روش پیشگیری از ابتلا به زگیل مقعدی؟

معمولاً یکی از ابتدایی روش ها برای جلوگیری از این بیماری در همان ابتدای کار می توان به نوع روش پیشگیری نسبت داد که تنها استفاده از کاندوم مانع می شود. در مرحله ی بعدی استفاده از واکسن پیشگیری از بیماری پاپیلومای انسانی هم در اولویت قرار دارد که البته در حال حاضر علیه دو ویروس این واکسن را کشف کرده و مورد استفاده قرار می دهند.

زگیل مقعد زنان
زگیل مقعد زنان

درمان بیماری زگیل مقعدی؟

درمان ها متفاوت هستند که درمان اصلی را نوع زگیل و میزان بزرگی آن تعیین خواهد کرد. از جمله داروهای مورد استفاده در آن bichloracetic acid و همچنین podophyllin خواهد بود. این داروها را باید بر روی موضع قرار داد تا از رشد ویروس مربوطه جلوگیری شود.

برخی از زگیل ها می توانند به این درمان ها پاسخ کمی نشان دهند و در نتیجه سوزاندن آن برای جلوگیری از پیشروی توصیه می شود. در صورتی که زگیل بزرگ تر باشد به هیچ یک از این درمان ها پاسخی نمی دهد و در نهایت می توان انتظار داشت که یکی از درمان های دیگر به نام عمل جراحی برای این افراد به کار گرفته می شود. برخی از مواقع روش لیزر برای سوزاندن و همچنین روش سرما درمانی برای از بین بردن این علامت کاربرد دارد.

درمان ها اگر از نوع دارویی باشند باید در یک دوره طولانی مدت از آنها بهره ببریم. به عنوان مثال درمان چند هفته ای می تواند این بیماری را درمان کند، در اکثر مواقع برای مدت شش ماه از درمان دارویی کمک گرفته می شود.  

کرایو تراپی( منجمد کردن) : این روش درمان به طور معمول با درد همراه است و همچنین احتمال بازگشت دوباره بیماری بالا می باشد و در ضایعات کوچک کاربرد دارد.

لیزر: این روش به عنوان یکی از بهترین روش های درمان زگیل مقعدی قابل استفاده در انواع زگیل تناسلی بزرگ و زگیل مقعدی بزرگ و متعدد است. درد و خونریزی بسیار پائین است و احتمال بازگشت دوباره بیماری از طریق این روش بسیار اندک می باشد.
بدیهی است در اکثر موارد درمان زگیل مقعدی بدون نیاز به بستری شدن و در یک مرحله با لیزر قابل انجام است اما سایر روش ها ممکن است چندین مرحله نیاز به درمان داشته باشد.

جمع بندی

جدا از آموزه های اخلاقی و نگرش هایی که در این رابطه وجود دارد سعی کنید یک شریک جنسی مطمئن برای زندگی خود انتخاب کنید و از رابطه داشتن با افراد متعدد بپرهیزید . ارتباط جنسی با بیش از یک نفر می تواند امکان ابتلا به بسیاری از بیماری های جنسی از جمله زگیل مقعدی را افزایش دهد. و از همه مهم تر اینکه روابط جنسی خود را با افراد پرخطر محدود نمایید و تا حد امکان از انجام چنین روابطی بپرهیزید.

توصیه می شود برای عدم بازگشت بیماری تا چند ماه پس از انجام به طور تحت نظر پزشک قرار بگیرد و دستور العمل های لازم را با دقت انجام دهید .

اندازه آلت تناسلی مردان / اندازه طبیعی

خطرات دستمال کاغذی به منظور خشک کردن ناحیه تناسلی

لاکتوفم چیست ؟ موارد مصرف و عوارض

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.8 تعداد آرا: 66

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir