iBeacon

iBeacon در واقع همان Beacon استاندارد سازی شده توسط شرکت Apple است که اجازه میدهد برنامه های دستگاه های iOS و Android به Beacon ها گوش دهند و در زمان مناسب به Beacon ها پاسخ دهند. به طور خلاصه این تکنولوژی شامل یافتن مکان دستگاه هوشمند در محل و ارسال دیتا با توجه به مکان آن فرد و مشخصات دستگاه هوشمند بر پایه بلوتوث انرژی پایین (Bluetooth Low Energy) است.

بلوتوث انرژی پایین(Bluetooth Low Energy) چیست؟

بلوتوث انرژی پایین یک شبکه بی سیم شخصی برای انتقال داده در فاصله های کوتاه است. همانطور که از اسم بر می آید این تکنولوژی شامل استفاده از انرژی و هزینه کم و با برد مشابه با نسل قبلی خود ، بلوتوث کلاسیک است.

تفاوت بلوتوث های معمولی(Regular Bluetooth) و بلوتوث انرژی پایین (Bluetooth Low Energy) چیست؟

مصرف انرژی: BLE همانطور که اسمش اشاره میکند نیاز به انژی کمی دارد به صوری که با یک باطری دکمه ای معمولی تا سه سال کار کند.
قیمت پایین: BLE بین ۶۰ تا ۸۰% از بلوتوث های سنتی ارزان ترند.
کاربرد: BLE مناسب برای انتقال داده های کوچک به صورت کوتاه مدت و در فاصله های کوتاه است در صورتی که بلوتوث های قدیمی برای استفاده های پیچیده تر و برای انتقال حجم بیشتری از دیتا کاربرد دارند.

ارتباط از طریق بلوتوث انرژی کوتاه چگونه است؟

ارتباط از طریق BLE در اولویت برای مقاصد تبلیغاتی شامل ارسال بسته های داده و Broadcast کردن داده توسط Beacon ها و دیگر دستگاه های ارسال دیتا مجهز به BLE از طریق امواج رادیویی است.

تبلیغات BLE (BLE Advertising) یک روش ارتباط یک طرفه است. Beacon ها که قصد یافته شدن و پخش داده ها و تبلیغ کردن را دارند با بسته های اطلاعاتی و ارسال آن در زمان های متوالی این عمل را انجام میدهند. این داده ها میتوانند توسط smartphone ها و application ها جمع آوری شوند و در دستگاه ها پیام های push و یا فعال کردن یک App را انجام دهند.

Apple’s iBeacon در زمان استاندارد ۱۰۰میلی ثانیه اطلاعات را پخش میکند. هر چه میزان توالی زمان ارسال داده ها بیشتر باشند انرژی بیشتری مصرف خواهد شد که طول عمر باطری استفاده شده در Beacon را کم میکند هرچند باعث پیدا شدن سریعتر Beacon توسط دستگاه های هوشمند و دیگر دستگاه ها میشود.

BLE استاندارد قابلیت پخش داده تا شعاع ۱۰۰متر را داراست که استفاده آن برای مکان یابی داخلی ارسال داده مناسب میکند.

چرا iBeacon تا این اندازه اهمیت دارد؟

با استفاده از شبکه Beacon هر برند، فروشنده و app و پلتفرم قابلیت ان را دارد که مشتری دقیقا در چه محلی و محیطی قرار دارد. این قابلیت امکان ارسال پیام ها و تبلیغات معنی دار و هدف دار را فراهم میکند.

در یک حالت ساده، مشتری با یک دستگاه هوشمند وارد فروشگاه میشود. دستگاه مشتری به iBeacon ها گوش میدهد. وقتی App پیام iBeacon را بشنود دیتای دریافت کرده(UUID,Major,Minor,Tx) را به سرور میفرستد که باعث انجام شدن عملیاتی در سیستم میشود. میتواند به سادگی یک پیام روی صفحه باشد”به این فروشگاه خوش آمدید! لطفا از محصولات Coca-Cola بازدید فرمایید” یا میتواند شامل پیشنهادات تخفیف ، اطلاعات خاص با سلیقه شما و یا یا آوری کردن موضوعی باشد”شیر توی خونه نداریم!”.این App ها میتواند شامل خرید از طریق موبایل و همچنین اطلاعات خرید افراد و آمار ها باشد. همچنین استفاده های زیادی در کنسرت ها، فرودگاه ها، استادیوم ها و غیره باشد. در واقع پتانسیل این تکنولوژی حد ندارد.

این تکنولوژی نحوه ارتباط با مشتری را دگرگون خواهد کرد و یک افزونه برای دنیای واقعی خواهد بود. بسیار مشتاقیم ببینیم در سال های آینده این تکنولوژی به چه سمتی خواهد رفت.

استفاده از این تکنولوژی مزایای بسیاری در ادامه با آنها آشنا می شویم :

  • به روز رسانی به صورت بلادرنگ و جهت یابی: فرودگاه ها می توانند از تکنولوژی Beacon در کنار برنامه های تلفن همراه استفاده کنند تا خدمات اطلاعاتی مانند “روز سفر” را به طور مستقیم به مسافران خود ارائه دهند.
  • تولید درآمد: هنگامی که به  حوزه غذا و خرده فروشی وارد می شویم، بیکن ها می توانند نقش مهمی در ارائه گزینه های غذا، خرید و نیز انگیزه های اضافی برای ارتقاء فروشگاه های ایفا کنند.
  • مدیریت جریان های مسافری: اطلاعات تولید شده از بیکن ها در مورد مسافران، خطوط هوایی (زمینی) و غرفه می تواند کلیدی برای برنامه ریزی موثر ظرفیت خدمات فرودگاه(و یا سایر سیستم های حمل و نقل)، توزیع منابع و سطوح کارکنان باشد.
  • افزایش کارایی عملیاتی: سازمان های مختلف می توانند برای ردیابی کارکنان خود در راستای اطمینان از نحوه فعالیت آنها، از بیکن ها کمک بگیرند.

iBeacon چگونه از تکنولوژی ارتباطی BLE استفاده میکند؟

با استفاده از iBeacon ، Apple فرمت تبلیغات BLE را استارد سازی کرد. در این قالب یک بسته تبلیغاتی شامل چهار بخش اصلی اطلاعات است.

UUID: یک string ۱۶ بایتی که در بین تعداد زیادی Beacon مشترک خواهد بود. برای مثال اگر Coca-Cola یک شبکه گسترده از beacon ها را در فروشگاهی فراهم کند، همه Beacon های Coca-Cola یک UUID یکسان خواهند داشت. این اجازه به App متعلق به Coca-Cola اجازه میدهد که دریابد کدام یک از تبلیغات از سمت Beacon های متعلق به Coca-Cola آمده است.

Major: یک string ۲بایتی که مشخص کننده قسمت جزئی تر در بین تعدادی Beacon است. برای مثال اگر Coca-Cola چهار Beacon در یک مغازه در یک مرکز خرید بزرگ دارد، آن چهار Beacon، Major های یکسان خواهند داشت. اینگونه مشخص میشود که مشتری دقیقا در کدام مغازه از مغازه های Coca-Cola در آن مرکز خرید است.

Minor: یک string ۲ بایتی برای مشخص کردن اطلاعات مشخص تر و جزئی تر. برای مثال با همان مورد Coca-Cola ادامه میدهیم. در مغازه ای با چهار عدد Beacon هر کدام از Beacon ها دارای Minor خاص خود خواهند بود. اینگونه App متعلق به Coca-Cola متوجه میشود که مشتری دقیقا در کجای آن مغازه خاص ایستاده است.

Tx Power: این پارامتر میزان نزدیکی(فاصله) از Beacon را مشخص میکند. این چگونه کار میکند؟ Tx Power به صورت قدرت سیگنال در فاصله دقیقا ۱ متری از دستگاه تعرف میشود. این معیار باید از پیش کالیبره شده در در دشتگاه قرار داده شود. دستگاه از این پس میتواند فاصله تقریبی را تخمین بزند.

مثال:

UUID: ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۲۴۵

Major: ۲۲

Minor: ۲

این بسته اطلاعات مشخص میکند که سیگنال از سمت فروشگاه Coca-Cola (UUID) واقع در خیابات شماره اول فروشگاه(Major) واقع در جلو فروشگاه(Minor) است.

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.3 تعداد آرا: 6

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir