نگهداری مواد غذایی

با توجه به سبک زندگی امروزه اکثر مردم مواد غذایی را بیش مصرف روزانه خود خریداری نمی کنند و این موضوع مطرح می شود که برای نگهداری مواد غذایی قواعد و اصولی وجود دارد که در مورد هر ماده غذایی متفاوت می باشد . همه ی ما با آگاهی از این قواعد می توانید از خراب شدن مواد غذایی و هدر رفتن آنها جلوگیری کنیم.

در این مقاله روش نگهداری انواع مواد غذایی را برای شما عزیزان قرار داده ایم :

روش نگهداری بیسکوئیت

معمولاً اکثر ما بیسگویت را برای مدت طولانی نگه میداریم ولی طی این زمان ممکن است تردی و طعم مطبوع اولیه خود را از دست بدهد اگر میخواهید این مشکل برای شما پیش نیاید کافی است یک تکه نان نرم را در ظرف بیسگویت گذاشته درب آنرا بخوبی ببندید.

روش نگهداری نان

توصیه می‌شود نان مصرفی را روزانه تهیه کنید. اگر امکان چنین کاری نیست باید نان به شکل اصولی قبل از قرار دادن در داخل نایلون تمیز و خنک شود زیرا در غیر این صورت نان داغ در داخل نایلون اصطلاحاً عرق کرده و با توجه به رطوبت حاصل از تعریق ممکن است کپک بزند. بعد از خنک کردن نان می‌توان آن را در داخل نایلون تمیز قرار داد و در فریزر به مدت بیشتری نگهداری کرد.

نگهداری نان تست

چگونه از کپک زدن نان تست جلوگیری کنیم ؟ اگر نان تستی که تهیه میکنید دارای مواد نگهدارنده نباشد پس از گذشت سه روز دچار کپک زدگی میشود . حال اگر یک تکه ساقه کرفس در بسته بندی نان تست بگذارید تا یک هفته قابل نگهداری میباشد .

روش نگهداری گوشت قرمز

اگر میخواهید وقتی گوشت را بسته بندی میکنید بخوبی هوا گیری شده و راه نفوذ هوا را ببندید باید بسته گوشت را چند دقیقه در آب ولرم گذاشته بصورتی که آب روی آنرا بگیرد با این روش دیگر هوا به داخل کیسه فریزر نرفته و باعث تیره شدن گوشت نخواهد شد زیرا اگر گوشت خشک و سیاه شود تغییر طعم هم خواهد داد.

روش نگهداری برنج

 برای نگهداری برنج، آن را با نمک نیم‌کوب مخلوط کنید و به دور از آفتاب برنج را با دقت پاک کنید. برنج بسیار جاذب بو است، پس باید در مکانی سرد و خشک و دور از پیاز و سیر نگه‌داری شود.

روش نگهداری تخم مرغ

 تخم‌مرغ حتما باید در یخچال نگه‌داری شود، بهترین درجه حرارت نگهداری تخم‌مرغ دمای 4-0 درجه سانتیگراد است.

روش نگهداری روغن

روغن گیاهی برای درمان ریزش ابرو و مژه
روغن

روغن‌ها و چربی‌ها ترکیبات فاسدشدنی هستند و وجود رطوبت، مجاورت با اکسیژن هوا، آهن و مس، حرارت و نور باعث فساد روغن می‌شود، بنابراین روغن‌ها را باید در محل خشک و خنک و دور از نور و در ظرف در بسته نگه‌داری نمود.

در هیچ شرایطی روغن گرم یا داغ را نباید درون ظروف پلاستیکی ریخت.

روش نگهداری از سبزیجات

  • بهترین راه نگهداری میوه و سبزی در یخچال شستن و به دقت خشک کردن و سپس قرار دادن آنها در یخچال می باشد.
  • هنگامیکه میوه در یخچال دارید بطور دائم آنها را بررسی نمایید و اگر میوه ای خراب یا له شده است آن را از بقیه جدا کنیم.
  • کپک زدگی به شدت یخچال را آلوده می کند در صورتیکه میوه یا سبزی کپک زد سریعا آن را از یخچال خارج و حتی ظرف آن را نیز ضدعفونی نمایید.
  • هرگز میوه و سبزی را با نایلون در یخچال نگذارید، نایلون سبب تعریق میوه و سبزی شده در نتیجه امکان فاسد شدن آن را بالا می برد.
  • برای نگهداری دراز مدت سبزیجات آنها را به صورت یخ زده نگهداری کنید.

روش نگهداری شیرینی

شیرینی خشک در دمای اتاق قابل نگه‌داری است، ولی شیرینی‌تر و خامه‌ای حتما باید در یخچال و حداکثر تا 3 روز بعد نگه‌داری شود.

روش نگهداری رب گوجه فرنگی

تفت دادن رب گوجه
رب گوجه

پس از باز کردن در قوطی رب گوجه فرنگی، محتوی قوطی را در یک ظرف شیشه‌ای دردار ریخته و آن را در یخچال قرار دهید.

نگهداری مواد لبنی و پروتئینی

فواید مصرف شیر بز
شیر
  • در مورد نگهداری مواد غذایی لبنی مثل شیر استرلیزه، باید توجه داشته باشید تا قبل باز کردن درب آن اگر در جای خشک و خنک قرار دهید که در معرض آفتاب نباشد، مدت زمان نگهداری آن بالاست.
  • نگهداری مواد غذایی لبنی زمانیکه درب آنها باز شود، سخت تر و ماندگاری کمتری پیدا می کنند.
  • اگر از پنیر های حلبی استفاده می کنید بعد از باز کردم درب حلب پنیر را از آن خارج و در یک ظرف شیشه ای درب دار قرار دهید و آب پنیر را به آن اضافه کنید.
  • شیر را هرگز در ظروف آهنی یا مسی نگهداری نکنید.
  • شیر را در معرض تابش نور مستقیم خورشید قرار ندهید.
  • بهترین مکان برای نگهداری مواد غذایی لبنی، سردترین نقطه ی یخچال است.
  • برای نگهداری مواد غذایی پروتئینی از قبیل گوشت سفید و قرمز از سردخانه یخچال و دمای ۱۸- درجه استفاده کنید.
  • برای هر بار مصرف گوشت فقط به همان اندازه که نیاز دارید گوشت را از فریزر خارج نمایید، از انجماد مجدد گوشت بپرهیزید.
  • تخم مرغ هار ا حتما در یخچال و در دمای ۴-۰ درجه سانتی گراید و رطوبت ۸۵ درصد نگهداری کنید.
  • شستن سطح تخم مرغ و نگه داشتن آن برای استفاده در زمان دیگر کار اصولی و درستی نیست.
  • توجه داشته باشید اگر یک ساعت تخم مرغ را در دمای اتاق نگه دارید از عمر نگهداری آن یک روز کم کرده اید.

روش نگهداری پیاز

 در جای خنک و نه سرد (یخچال) نگهداری شود. همچنین باید جای نگهداری آن تاریک و خشک باشد.

روش نگهداری سیب و موز

هیچ گاه در کنار هم نگهداری نکنید. بویی که از این دو میوه خارج می شود باعث رسیدن سریع متقابل آن ها درون ظرف می شود. همچنین بهتر است موز را به صورت آویخته (آن گونه که روی درخت است) نگهداری کرد.

اگر دور ساقه موز پوشش نایلونی ببندید ،موز تا 5 روز سالم و زرد باقی خواهدماند.

روش نگهداری قارچ


برای نگهداری قارچ آن را هرگز نشویید و در پاکت های کاغذی برای 7-5 روز در یخچال نگه دارید.

نگهداري باقيمانده غذا در ظروف مناسب

معمولا بيشتر افراد عادت دارند باقيمانده غذاها را در ظروف پلاستيكي مي ريزنند كه باعث مي شود بخشي از غذا در معرض جريان هوا باشد. اگر به اندازه كافي ظروف درب دار نداريد مي توانيد كاغذهاي مخصوص تهيه كنيد و روي هر ظرفي يك لايه از آن را بكشيد.

اين نكته را در مورد سبزيجات خرد شده و مواد اوليه غذاها نيز رعايت كنيد. پنيرهاي كيلويي كه بسته بندي ندارند را مي توانيد به اين ترتيب براي مدت طولاني تري نگهداري كنيد. در اين صورت خوراكي ها در محيط كاملا ايزوله قرار مي گيرند كه رشد باكتري ها را محدود مي كند. به علاوه، غذاها خشك نمي شوند و جاي كمتري نيز در يخچال مي گيرند.

كاغذهاي آلومينيومي را فراموش كنيد!

گرچه كاغذهاي آلومينيومي از كاغذهاي بسته بندي مواد غذايي در دسترس تر است اما چندان توصيه نمي شوند. در واقع اين كاغذها كاملا بدون منفذ هستند اما آلومينيوم كمي هوا را عبور مي دهند. به علاوه غذاها ممكن است در اين صورت چند روز در يخچال بمانند زيرا ديده نمي شوند. همچنين تماس مستقيم با آلومينيوم به خصوص مواد اسيدي ( ترش) بعضي از تركيبات آن را جذب مي كند كه براي سلامتي مضر خواهد بود.

روش نگهداری سبزیجات ریشه ای


هرگز سبزیجات ریشه ای مثل هویج را نشویید. اگر دم سبز آن چیده نشده، حتما آن را ببرید و بعد در روزنامه بپیچید تا نم آن گرفته شود و در کیسه نایلونی در یخچال نگه دارید. به این ترتیب هویج بین 1 تا 3 هفته تازه می ماند. بهترین شیوه برای نگهداری بهتر از سبزیجات ریشه ای مثل هویج، زنجبیل و… استفاده از شن مرطوب است. برای این کار، کافی است داخل یک کارتن مقداری شن بریزید و هویج ها و سایر سبزیجات ریشه ای را در آن بچینید. هرازگاهی شن را کمی مرطوب کنید.


روش نگهداری آناناس


برای نگهداری آناناس برگ های ته آن را بکنید و سر و ته خارج از یخچال نگه دارید. با این کار قند موجود در میوه در سطح آن پخش می شود و آناناس دیرتر به سرحد رسیدگی خود می رسد.

روش نگهداری قهوه

قرار دادن قهوه به مدت طولانی در معرض هوا سبب از دست رفتن طعم و جذب رطوبت و ایجاد کپک های میکروسکوپی در آن خواهد شد. بنابراین قهوه را به میزان کم خریداری کنید و در جای خشک و خنک بگذارید.

قهوه
قهوه

زمان قطع برق


در زمان قطع برق، دریخچال و فریزررا تا جایی که می‌توانید، بسته نگه دارید. اگر در یخچال را بسته نگه دارید تا حدود ۴ ساعت دمای خود را حفظ می‌کند. فریزر هم درصورت بسته بودن کامل درتا ۴۸ ساعت دما را نگه می‌دارد. برای اطلاع از سلامت مواد غذایی، دماسنج را بررسی کنید. اگردمای مناسب ۴۰ درجه فارنهایت (۴/۴ درجه سلسیوس) یا کمتر را نشان داد، غذا‌ها مشکلی ندارد ومصرف آن ایمن است، اما اگر دماسنجی در فریزر ندارید، باید هربسته غذایی را بررسی کنید. اگر بسته بندی کریستال یخ دارد می‌توانید از آن استفاده کنید.

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :5 تعداد آرا: 2

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir