لوزارتان

لوزارتان جهت کنترل فشار خون برای بیماران قلبی کاربرد دارد.

نام تجاری : لوزارتان
نام علمی : لوزارتان
رده درمانی : ضدفشار خون
اشکال دارویی : قرص روکشدار خط دار لوزارتان ۲۵ و ۵۰


حاوی ۲۵ و ۵۰ میلی گرم لوزارتان پتاسیم می باشد.
دسته دارویی : ضد فشار خون.
فارماکولوژی و مکانیسم اثر دارو:
لوزارتان از طریق مهار اختصاصی اتصال هورمون آنژیوتانسین به گیرنده خود در بافت های هدف سبب مهار انقباض عروق و کاهش فشار خون می گردد.


موارد مصرف دارو :


لوزارتان به تنهایی یا همراه با سایر داروهای ضد فشار خون مانند دیورتیک ها برای درمان فشار خون بالا، کاهش ریسک سکته در بیماران غیر سیاه پوست مبتلا به فشار خون بالا، هیپرتروفی بطن چب و درمان نفروپاتی دیابتی در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ و دارای سابقه پرفشاری و کراتینین بالا در سرم و پروتئینوری به کار می رود.


مصرف دارو در بارداری و شیردهی :


گروه C برای مصرف در بارداری در سه ماهه اول و گروه D در سه ماهه دوم و سوم. برای مصرف دارو در دوران بارداری یا شیردهی حتما با پزشک خود مشورت نمایید. به طور کلی مصرف این دارو در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی شود.


راهنمایی های عمومی برای بیمار :

  • این دارو برای بیماری شما تجویز شده است، لذا از مصرف آن در موارد مشابه و یا توصیه آن به دیگران جدا خودداری نمایید.
  • لطفا پیش از مصرف این دارو، برگه راهنما را به دقت مطالعه نمایید. همچنین این برگه راهنما را نزد خود نگه دارید چون ممکن است به خواندن مجدد آن نیاز پیدا کنید.
  • در صورتی که خانم باردار یا شیرده هستید یا قصد باردار شدن دارید، سابقه حساسیت نسبت به لوزارتان، رنگها و مواد محافظ، مصرف سایر داروها و ابتلا به سایر بیماریها، قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت نمایید.
  • موارد منع مصرف: سابقه حساسیت به دارو.


مقدار و نحوه صحیح مصرف دارو :


بزرگسالان: فشار خون بالا: دوز اولیه : ۵۰ میلی گرم ۱ بار در روز؛ دوز نگهدارنده : ۲۵ الی ۱۰۰ میلی گرم ۱ بار در روز و یا در ۲ دوز منقسم. پرفشاری خون به همراه هیپرتروفی بطن چپ: دوز اولیه: ۵۰ میلی گرم ۱ بار در روز، دوز نگهدارنده: بر اساس پاسخ بیمار همراه با داروی مدر. نفروپاتی دیابتی : دوز اولیه : ۵۰ میلی گرم یک بار در روز، دوز نگهدارنده : بر اساس پاسخ بیمار به درمان و همراه با انسولین با سایر داروهای ضد دیابت.
کودکان: فشار خون بالا و در کودکان بالای ۶ سال:۷/۰ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن تا ۵۰ میلیگرم بر کیلوگرم وزن بدن یک بار در روز.
– دارو را در زمان های مشخص در هر روز مطابق تجویز پزشک، همراه یا بدون غذا مصرف کرده و از مصرف بیش از مقادیر توصیه شده خودداری شود.
– اگر دارو را در چند وعده میل می کنید و مصرف یک نوبت را فراموش کردید، به محض به یاد آوردن آنرا مصرف نمایید، ولی اگر زمان نوبت بعدی فرا رسیده باشد از مصرف آن خودداری نموده و طبق برنامه مصرف دارو را ادامه دهید. از دو برابر کردن میزان مصرف دارو بپرهیزید.
– در صورتی که بیمار قادر به مصرف قرص نباشد مصرف محلول خوراکی که توسط داروساز تهیه می شود، توصیه می گردد.


هشدارها و احتیاطات مصرف :

  • در طول مدت مصرف این دارو، انجام معاینات منظم پزشکی، کنترل وزن و رژیم غذایی بویژه میزان سديم دریافتی توصیه شده و از قطع مصرف ناگهانی دارو بدون مشورت با پزشک خودداری نمایید.
  • ارزیابی اثرات درمانی در برابر ریسک تجویز لوزارتان، در صورت وجود نارسایی عملکرد کبدی، بیماری تنگ شدن شریان کلیوی یک یا دو طرفه و نارسایی متوسط تا شدید عملکرد کلیوی می بایست مد نظر قرار گیرد.
  • لوزارتان ممکن است سبب تغییر مقادیر تست های آزمایشگاهی مانند آنزیم های کبدی، بیلی روبین، هموگلوبین و هماتوکریت، پتاسیم و اسید اوریک سرم گردد.
  • قبل از مشورت با پزشک، از مصرف هم زمان لوزارتان و داروهای دیگر به ویژه مقلدهای سمپاتیک بدون نسخه، پرهیز نمایید.
  • به علت احتمال بروز سرگیجه به ویژه در شروع مصرف این دارو در بیمارانی که داروهای مدر مصرف می نمایند، از رانندگی یا انجام دیگر فعالیت هایی که نیاز به هوشیاری دارند پرهیز نمایید.
  • برای جلوگیری از بروز دهیدراناسیون و کاهش فشار خون به واسطه کاهش حجم مایعات در هنگام ورزش یا در هوای گرم، در صورت مشاهده تهوع، استفراغ یا اسهال شدید و تداوم این علائم به پزشک خود اطلاع دهید.
  • در هنگام مصرف این دارو، از مصرف الکل اجتناب نمایید.
  • لوزارتان دارای محدودیت مصرف در سالمندان نمی باشد اما حساسیت بیشتر نسبت به عوارض دارو در این گروه می بایست مد نظر قرار گیرد. ایمنی و کارایی دارو در کودکان کمتر از ۶ سال مورد تایید قرار نگرفته است.
  • در صورتیکه جراحی پیش رو دارید متخصص بیهوشی را از مصرف دارو مطلع سازید.


عوارض جانبی دارو :


هر دارو به موازات اثرات درمانی ممکن است باعث بروز برخی عوارض ناخواسته نیز شود. اگرچه همه این عوارض در یک فرد دیده نمی شود، در صورت بروز عوارض زیر و یا عوارضی غیر از آنچه در برگه راهنما قید گردیده است، با پزشک، داروساز و یا مراکز درمانی تماس بگیرید:
– عوارض جانبی که نیاز به نظارت پزشکی دارند: با شیوع کمتر: سرگیجه، عفونت مجاری تنفسی فوقانی. با شیوع ناشناخته: آنژیوادم، هپاتیت، افزایش پتاسیم و کاهش سدیم خون، رابدومیولیز، ترومبوسیتوپنی، واسکولیت.
– عوارض جانبی که فقط در صورت تداوم عوارض یا آزار دهنده بودن نیاز به نظارت پزشکی دارند: با شیوع بیشتر: سردرد، با شیوع کمتر: کمردرد، اسهال، خستگی، احتباس بینی، نادر: سرفه خشک، بی خوابی، پا درد، درد یا اسپاسم عضلات، مشکلات سینوس.
مسمومیت: در صورت مصرف اتفاقی بیش از مقدار توصیه شده و بروز علائمی نظیر کندی ضربان قلب، فشار خون پایین و افزایش ضربان قلب، سریعا به پزشک و یا مراکز درمانی مراجعه نمایید.


تداخلات دارویی :

  • مصرف لوزارتان همزمان با دریافت خون یا مصرف داروهایی مانند سیکلوسپورین، داروهای مدر نگهدارنده پتاسیم مانند اسپیرونولاكتون، داروها، مکمل ها با مواد دارای درصد بالای پتاسیم ممکن است سبب هایپرکالمی یا افزایش غلظت پتاسیم خون گردد.
  • مصرف همزمان لوزارتان با داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی به ویژه ایندومتاسین و داروهای مقلد سمپاتیک، ممکن است سبب کاهش اثرات ضد فشار خون لوزارتان گردد.
  • افت فشار خون ممکن است در شروع درمان با لوزارتان در بیماران مصرف کننده دیورتیک ها یا سایر داروهای کاهش دهنده فشار خون بروز پیدا کند.
  • مصرف همزمان لوزارتان با فلوکونازول و سایمتیدین سبب کاهش غلظت متابولیت فعال و افزایش غلظت لوزارتان و مصرف همزمان با فنوباربیتال، منجر به کاهش غلظت پلاسمایی لوزارتان و مقدار متابولیت های فعال آن می گردد.
  • مصرف همزمان این دارو و لیتیم، می تواند منجر به بروز عوارضی مانند تهوع، اسهال، استفراغ ، آتاکسی، لرزش و احساس وزوز در گوش گردد.
  • مصرف همزمان لوزارتان و بازدارنده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین مانند کاپتوپریل، منجر به کاهش فشار خون، نقص عملکرد کلیوی و افزایش میزان پلاسمایی پتاسیم می گردد. اگر تجویز همزمان غیر قابل اجتناب باشد، بایستی میزان پتاسیم پلاسمایی و عملکرد کلیوی به دقت مانيتور شود.


شرایط نگهداری :

  • دارو را در دمای زیر ۳۰ درجه سانتیگراد و دور از نور و رطوبت نگهداری نمایید.
  • دارو را دور از دسترس کودکان نگهداری نمایید.

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.2 تعداد آرا: 24

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir