خوب است به این نکته توجه داشته باشیم که کودک قبل از دو سالگی نباید تلویزیون تماشا کند زیرا علاوه بر اینکه از آن سر در نمیاورد باعث آسیب به بینایی او نیز میشود و تمرکز و یادگیری او را در سن مدرسه به شدت کاهش میدهد .

آیا تماشای تلویزیون برای بچه ها محدودیت دارد و کودکان از چه سنی مجاز به دیدن آن هستند ؟

بعد از دو سالگی اگر فرزند شما با بازیهای مناسب سن خود سرگرم نشود بیشتر وقت خود را به ناچار با تلویزیون خواهد گذراند . خوب است در این زمان او را در کلاسهای ورزشی یا آموزشی ثبت نام کنید تا وقت خود را بیهوده هدر ندهد .

برای تماشای تلویزیون محدودیت زمانی تعیین کنید اگر تلویزیون بدون هدف تمام طول روز روشن بماند مطمئن باشید کودک شما برنامه هایی که مناسب سن او نیست را هم تماشا خواهد کرد .

اگر والدین به کودکان خود اجازه تماشای تلویزیون را می دهند، بهتر است همراه آنها به تماشای تلویزیون بنشینند. به این ترتیب،حداقل می توانند به کودکان خود در فهمیدن موضوعات نامفهوم کمک کنند.

از گذاشتن محدودیت هر روزه برای کودک‌تان اجتناب کنید

این موضوع به نظر غیر منظقی می‌آید اما به طور شگفت‌انگیزی تاثیرگذار است. گیفورد می‌گوید: «کودکم بعضی روزها تلویزیون تماشا می‌کند در حالی که بعضی روزها اصلا نمی‌بیند. اگر به آن‌ها بگویم که می‌توانند یک ساعت در روز تلویزیون ببینند، آن‌ها هر کاری که بتوانند انجام می‌دهند تا در آن زمان تلویزیون ببینند.»

در زمان‌هایی که کودک‌تان در حال تماشای تلویزیون است، به این نکته توجه کنید که طبق نظر کارشناسان 2 ساعت تماشای تلویزیون در روز برای کودکان 2 ساله یا بزرگ‌تر زیاد است. (متخصصان کودک در آکادمی آمریکایی به کودکان زیر 2 سال تماشای تلویزیون را پیشنهاد نمی‌کنند.)

شاید شما نیز مانند گیفورد بخواهید تا کودک‌تان برای تماشای برنامه‌ای خاص پیش شما بیاید و دلیل آن را توضیح دهد. در این زمان به او گوشزد کنید که بیشترین زمان ممکن برای تماشای آن چقدر است. این روش به کودکان خواهد فهماند که تماشای تلویزیون محدودیت دارد.

الگوی مناسبی برای او باشید

مطمئنا دوستان کودک شما به روی عادات تماشای تلویزیون او تاثیر می‌گذراند اما در نهایت خشونت، عادات غذایی و رفتارهای اجتماعی بیشترین تاثیر خود را از قوانینی که والدین می‌گذارند، می‌گیرند.

تلویزیون دیدن کودکان
تلویزیون دیدن کودکان

تماشای تلویزیون بعد از دو سالگی

پس از دوسالگی، شرایط اندکی تغییر می‌کند. کودکان در سنین مهدکودک، برخی مهارت‌ها را از برنامه‌های تلویزیونی یاد می‌گیرند. برنامه‌های مناسب کودکان می‌تواند در به آنان در زمینه ادبیات، ریاضی، علوم، حل مساله و روابط اجتماعی بیاموزد. خصوصا برنامه‌های تعاملی مانند Dora که کودک سعی می‌کند به سوالات مطرح شده در برنامه پاسخ دهد، بسیار تاثیرگذارند.


ممکن است بعضی والدین اصرار داشته باشند که تلویزیون سبب تحریک قوه تخیل می‌شود، زیرا غالبا کودکان از شخصیت‌های محبوب تلویزیونی تقلید می‌کنند. قطعا همه ما در دوران کودکی شخصیت‌هایی را می‌شناختیم و دوست داشتیم از آن‌ها تقلید کنیم.

ولی اگر کودکان را با روش‌های فعالانه‌تری، مثل پوشیدن لباس شخصیت دلخواهشان، تحریک کنید، می‌بینید که استعداد آن‌ها برای خلق شخصیت‌های مخصوص به خود عالی است. از آنجا که تلویزیون کار ابداع شخصیت تخیلی را خودش انجام می‌دهد، سبب نوعی تنبلی در خلاقیت کودکان نیز می‌شود.

زمان زیاد تماشای تلویزیون

متوسط زمان صرف شده برای تماشای تلویزیون در ۲۹ ماهگی کودک حدود ۸٫۸۲ ساعت در هفته بود که این میزان معادل حدود ۱٫۲ ساعت در روز بود (آکادمی پزشکان اطفال آمریکا توصیه می کنند که کودکان زیر ۲ سال اصلا تلویزیون تماشا نکنند و کودکان بالای ۲ سال بیشتر از ۲ ساعت در روز تلویزیون نبینند).
هر ساعت تماشای تلویزیون بیشتر از حد متوسط همراه است با:

  • کاهش ۷ درصدی درگیر شدن در کلاس درس
  • افزایش ۱۰ درصدی انتخاب توسط همکلاسی ها
  • کاهش ۱۳ درصدی فعالیت بدنی در آخر هفته
  • افزایش ۹ درصدی مصرف آب شیرین
  • افزایش ۵ درصدی شاخص چاقی

تماشای تلویزیون؛ عامل کاهش تعامل نوزاد با مادر


تماشای کارتون برای بچه زیر 2 سال علاوه بر خستگی ذهنی، در دنیای آینده کودک نیز تاثیر می‌گذارد و فرصت تعامل با مادر را از او می‌گیرد، مادری که بچه را در معرض تلویزیون قرار می‌دهد و خود سرگرم کار است قاعدتا زمان زیادی برای تعامل صورت به صورت با نوزاد ندارد و قرار گرفتن نوزاد در معرض وسایل الکترونیک، تاثیر منفی بر فرآیند رشد نوزاد بر جای خواهد گذاشت.


پرند عنوان کرد: تمامی رشد یک انسان مستلزم تغییرات در مغز است، یعنی حتی مهارت‌های حسی و حرکتی با شبکه‌هایی در مغز ارتباط دارند، بنابراین وقتی یک نوزاد تازه متولد شده و به مرحله‌ای می‌رسد که باید حرکت کرده و با محیط تعامل پیدا کند، مهم‌ترین موضوع آن است که برانگیزاننده حرکت باشد چون در زمانی از رشد قرار دارد که قسمت‌های مختلف مغز او در حال رشد است بنابراین باید در محیط ، محرک‌هایی باشد که آنها را به حرکت تشویق کند، اسباب‌ بازی‌ هایی در اختیار او قرار گیرد که آنها را بردارد و مهارت‌های حرکتی ضعیف و قوی او رشد کند.

آیا محتوای تلویزیون بر هوش کودک تاثیر دارد؟

هر کودکی ممکن است هر برنامه‌ای را که دوست دارد را تماشا کند، اما این مسئله که برنامه‌های تماشا شده چه محتوایی داشته است در عوارض آن تاثیری ندارد، بلکه سرعت تصاویر پخش شده تلویزیون به احتمال زیاد بر فعالیت‌های طبیعی مغز تاثیر می‌گذارد.

سرعت رشد مغز کودکان در چه سنی بیشتر است؟

سرعت رشد مغز کودکان در ۲ تا ۳ سال اول زندگی بسیار زیاد است، مشخص شده است که اگر کودکان  ۲ تا ۳ سال را در معرض محرک‌های تصویری گوناگون قرار دهیم، نحوه عملکرد مغز با توجه به میزان محرک‌ها تغییر می‌کند، پس تحریک بیش از حد در این دوران بسیار حساس است و باعث می‌شود که برخی اطلاعات به طور خودکار حذف شوند.

نتیجه گیری

  • برای نوزادان تا سن هیجده ماهگی از هیچ وسیله الکترونیکی (تلویزیون، موبایل، تبلت، کامپیوتر) جهت سرگرمی استفاده نکنید.
  • استفاده تفریحی کودک از ابزار الکترونیک را به یک ساعت در روز محدود کنید. (برای بازه سنی هیجده ماه تا پنج سال)
  • هنگامی که کودک مشغول تماشای تلویزیون یا استفاده از برنامه‌های موبایل است، با او همراه شوید. اینگونه محتوای آموزشی بیشتری به کودک منتقل می‌شود.
  • محتوای برنامه‌ها بسیار مهم است. کودک از هر برنامه‌ای چیزی یاد می‌گیرد. بایستی برنامه‌ای برای او پخش کرد که مختص سن او ساخته شده و آموزش‌های اساسی، نظیر زبان و ریاضی را به او می‌آموزد.

برای داشتن کودکانی سالم و شاد بایستی عمده وقت کودکتان صرف بازی‌های فعال و پرتحرک، جستجو و اکتشاف و برقراری ارتباط با دیگران شود. آسیبی که تماشای تلویزیون برای نوزادان و کودکان به همراه دارد، این فرصت گرانبها را از او گرفته و رشد تمام عیار او را محدود می‌کند.

مطالب پیشنهادی

تلویزیون یا تلوزیون ?

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.8 تعداد آرا: 240

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir