طرز تهیه کالباس خانگی

اکثر ما عاشق طعم کالباس هستیم ولی به خاطر مضرات استفاده از این ماده غذایی خود را از طعم لذیذ‌ آن محروم کرده‌ایم. ما می‌توانید با درست کردن کالباس در خانه این ماده غذایی از طعم کالباس خانگی بدون نگرانی لذت ببرید. در این مطلب شما را با طرز تهیه‌ کالباس خانگی آشنا می‌کنیم.

برای درست کردن کالباس موادی که لازم دارید عبارت است از :

مواد لازم برای درست کردن کالباس
مواد لازم برای درست کردن کالباس
  1. ۱- مرغ یک کیلو
  2. هویج یک عدد درشت
  3. پودر نخود خام دو قاشق غذاخوری
  4. پودر ژلاتین یک قاشق غذاخوری
  5. سیر چهار حبه
  6. آب لبو دو قاشق غذاخوری
  7. نمک
  8. ؛ فلفل سیاه و قرمز ؛ پودر سیر به اندازه کافی
  9. مقداری پسته و هویج پخته

زمان مورد نیاز: 45 دقیقه

برای تهیه کالباس خانگی مطابق دستور العمل زیر عمل کنید :

  1. گام نخست

    ابتدا بایستی مرغ را با پیاز و یک عدد هویج پخته و سپس استخوانهای آن را جدا کنید .

  2. گام دوم

    دو ملاقه آب مرغ را با پودر ژلاتین حل کرده بعد از قرار دادن مرغ پخته در میکسر آن را روی مرغ بریزید و بقیه مواد شامل سیر و آب لبو و پودر نخود و ادویه جات را اصافه کرده و بخوبی با هم میکس کنید بطوریکه حالت چسبنده پیدا کند وقتی به این شکل درآمد مقداری هویج پخته و پسته به آن اضافه کرده و با قاشق مخلوط کنید
    طرز تهیه کالباس

  3. گام سوم

    در این مرحله یک بطری پلاستیکی احتیاج دارید باید این مواد را درون آن ریخته خوب فشرده کرده و بیست و چهار ساعت در یخچال گذاشته و سپس با چاقو بطری را برش داده و دیگر کالباس شما آماده است .


روش دوم

مواد لازم کالباس خانگی

  • سیر ۲ حبه
  • قارچ بزرگ ۴ عدد
  • زرده تخم مرغ ۳ عدد
  • هویج متوسط ۱ عدد
  • سینه مرغ کامل ۱ عدد
  • آرد گندم یک چهارم لیوان
  • نشاسته ذرت یک چهارم لیوان
  • روغن مایع ۴ قاشق غذاخوری
  • دارچین ، هل و جوز هندی به اندازه کافی
  • نمک ، زردچوبه و فلفل سیاه به اندازه کافی
  • آویشن ، پودر سیر و تخم گشنیز به اندازه کافی

دستور پخت

طرز تهیه کالباس خانگی

برای تهیه کالباس خانگی ابتدا استخوان های سینه مرغ را خارج کنید و آنرا بشویید سپس پوست سیرها را بگیرید. در ادامه سینه مرغ را به همراه سیر ها دو مرتبه چرخ کنید و داخل یک کاسه مناسب بریزید. در مرحله بعد تمام ادویه ها را آسیاب کنید و به کاسه اضافه کنید.

در مرحله بعد زرده تخم مرغ را به همراه نشاسته ذرت و روغن مایع به کاسه حاوی گوشت مرغ اضافه کنید. در این مرحله مواد موجود در کاسه را یک مرتبه دیگر چرخ کنید تا به طور کامل یکدست شوند و ادویه ها به خورد مایه کالباس بروند.

پس از اینکه مواد را چرخ کردید آرد را کم کم اضافه کنید و مایه کالباس را کمی ورز دهید. در مرحله بعدی هویج را آبپز کنید و به صورت حلقه ای یا نگینی ریز خرد کنید. قارچ را هم به صورت نگینی ریز خرد کنید و به همراه هویج به مایه کالباس اضافه کنید.

درست کردن کالباس در خانه
درست کردن کالباس در خانه

در این مرحله اگر مایه کالباس شل بود کمی آرد اضافه کنید و ورز دهید تا خودش را بگیرد. پس از اینکه مایه کالباس آماده شد آنرا روی سلفون پهن کنید و مانند شکلات محکم بین سلفون بپچانید تا شکل رول به خود بگیرد.

پس از اینکه رول کالباس آماده شد چند دور دیگر سلفون دور آن بپیچید تا در زمان پخت ، آب به داخل سلفون نفوذ نکند. یک قابلمه بزرگ را از آب پر کنید و روی حرارت زیاد قرار دهید ، اجازه دهید آب موجود در قابلمه به جوش بیاید سپس حرارت زیر قابلمه را کم کنید.

سپس رول کالباس را در یک ظرف فلزی کوچکتر قرار دهید و داخل آب جوش قرار دهید ( مانند روش بنماری ). کالباس باید به مدت یک ساعت در این حالت بماند تا به طور کامل بپزد. پس از اینکه کالباس آماده شد اجازه دهید خنک شود سپس آنرا در فریزر نگهداری کنید.

طرز تهیه کالباس خانگی
طرز تهیه کالباس خانگی

روش سوم :

مواد لازم برای درست کردن کالباس خانگی

  • مرغ :1 عدد متوسط
  • سیردرشت:3 تا 4 حبه
  • باقلا یا مغز پسته سبزخام :1 ق غ
  • هویج پخته و خرد شده:یک و نیم  ق غ 
  • مغز نان ساندویجی خرد شده:3 ق غ
  • نمک ، فلفل سیاه و قرمز به همراه سایر ادویه جات:به میزان دلخواه

طرز تهیه کالباس در خانه

مرغ را تمیز کنید و چربی و استخوان آن را جدا کنید و گوشت آن را به قطعه های  کوچکتر تکه کنید و با چرخ گوشت 2 بار چرخ کنید.

 مغز نان ساندویچی یا همان نان باگت را هم در کمی آب خیس کنید و به همراه مقداری نمک و ادویه های دلخواه ، سیر رنده شده با گوشت مرغ چرخ شده مخلوط کنید و با دست ورز دهید تا همه مواد به خورد هم بروند.

در مرحله بعد اگر بخواهیدبرش کالباس رنگی و زیباتر جلوه کند میتوانید از هویج و باقالی یا پسته خام در لابه لای گوشت  کالباس استفاده کنید .چون وجود هویج و پسته تاثیری در مزه کالباس ندارد و فقط برای زیبا کردن آن استفاده میشود.

سپس روی یک سطح صاف سلفون را باز کنید و مخلوط گوشت و ادویه جات را روی آن پهن کنید و هویج پخته شده را به همراه باقالی یا پسته خام لای گوشت مرغ بریزید و با گوشت روی آن را پر کنید طوری که دیواره کالباس با گوشت بسته شده باشد.

سلفون باز شده را با کمک دست روی گوشت برگردانید و گوشت را به همراه سلفون رول کنید .دقت کنید هنگام رول کردن حباب هوا در داخل آن نماند و با فشار دست آن ها را خارج کنید و طوری گوشت را پهن کنید که از دو طرف جای گره زدن داشته باشد. سعی کنید به اندازه ای از سلفون استفاده کنید که 3 الی 4 دور بتوانید دور گوشت رولکنید. .دو طرف آن را هم میتوانید با سیم های گلسازی یا بسته بندی و یا گره زدن محکم ببندید .طوری آن را فشرده کنید که وقتی با انگشت روی آن فشار میدهید سفت باشد.

در ظرف بزرگی که حجم کالباس به راحتی در آن جای بگیرد و به اندازه 2 سانت بیشتر از اندازه کالباس آب جای بگیرد آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا آب بجوش بیاید.سپس کالباس را داخل آن قرار دهید تا به مدت 1 ساعت و نیم کالباس  پخته شود.

کالباس پخته شده را بعد از کمی سرد شدن  داخل یخچال قرار دهید تا کاملا سرد شود .چون اگر کالباس گرم باشد هنگام برش زدن ریش ریش میشود.

طرز تهیه کالباس خانگی
طرز تهیه کالباس خانگی

روش چهارم :

مواد لازم

● گوشت چرخ شده سینه مرغ : دو تکه بزرگ

● قارچ خام برش خورده و هویچ : مقدار دلخواه

● آرد : 3 قاشق غذا خوری

● روغن مایع : 3 قاشق غذاخوری

● یخ : 5 قالب کوچک

● نمک : به میزان دلخواه

مواد که به طعم بهتر آن کمک می کند :

● جوز هندی : یک چهارم قاشق مرباخوری

● هل : نصف قاشق مرباخوری

● میخک : 3 عدد

● دارچین : یک چهارم قاشق مرباخوری

● زنجبیل : نصف قاشق مرباخوری

کالباس خانگی
کالباس خانگی

طرز تهیه

تمام ادویه ها را با نمک و آرد ترکیب کرده با گوشت چرخ شده مخلوط می کنیم سپس تمامی مواد چاشنی را با مواد قبلی مخلوط و در غذاساز می ریزم (البته اگه غذا ساز نبود تمام مواد را خوب ورز می دهیم)و هر چند دقیقه یک تکه یخ را به مواد داخل غذاساز می ریزیم

اگر غذا ساز نبود بجای یخ آب سرد را به تدریج به مواد اضافه می کنیم سپس مواد را داخل فویل ریخته محکم لبه های آن را بسته و محکم می پیچیم طوری که آب وارد آن نشود

در ادامه آن را یک ساعت در آب جوش می جوشانیم و بعد 20 دقیقه در آب سرد می گذاریم و در پایان 24 ساعت در یخچال می گذاریم و بعد ورق ورق می کنیم


روش پنجم :

مواد لازم

● گوشت مرغ یا گوشت گوسفندی : به مقدار نیاز

● آرد : 3 الی 4 قاشق غذا خوری

● نمک : به اندازه دلخواه

● دارچین : به اندازه دلخواه

● سیر : به اندازه دلخواه

● فلفل سیاه : به اندازه دلخواه

● هویج : به اندازه دلخواه

این روش خیلی قدیمی است این مدل طبخ که از مادر بزرگم شنیدم و انجام دادم به اسم : قاورِمَه، مثل همین کالباس خانگی است با این تفاوت که مواد اولیه بسیار ساده و شیوه طبخ ساده تری دارد

طرز تهیه

یک روز قبل گوشت گوسفندی را تکه تکه می کنند و آن را در ظرف مسی با مقدار کمی آب و نمک و هویج و سیر در تنور می گذارند (البته الان در فر)

تا آنجا که تمام گوشت له شود و سپس آن را با تمامی مواد چاشنی ترکیب کرده و و در سینی قرار داده و آن را با آرد ورز می دهیم طوری که مواد به سینی و دستمان نچسبد .

سپس آن را در کیسه ای پارچه ای محکم می بندیم و در آب جوش به مدت چهل دقیقه می جوشانیم. در پایان آن را خارج کرده و بعد از خنک شدن ،یک شبانه روز یا کمتر در یخچال می گذاریم .

البته در قدیم که یخچال نبود آن را زیر برف در ارتفاعات قرار می دادند تا تازه باشد و فاسد نگردد


نکاتی برای خوشمزه تر شدن کالباس :

  • شما میتوانید از قارچ،هویج،پسته ،بادام ، باقالا سبز خام یا هر افزودنی دلخواه دیگری در مرحله آخر استفاده کنیدچون در طعم و مزه کالباس تاثیری ندارد و فقط برای زیبایی کالباس استفاده میشود. 
  • برای اینکه کالباس خوب منسجم شود رول های آن را محکم تر بپیچید و سر آن را خوب و محکم ببندید.
  •  آب را بگذارید داخل فریزر و به مرحله یخ زدن که رسید بیرون بیاورید و هم بزنید و دوباره داخل فریزر بگذارید تا یک حالت آب و یخ درست شودمثل یخ در بهشت و یا آب و یخ پودری را میتوانید با گوشت کوب برقی درست کنید.
  • در هنگام ورز دادن خمیر اگر مایه خمیر کمی شل باشد میتوانید به آن کمی نشاسته یا آرد اضافه کنید.
  • برای اینکه بافت کالباس از هم جدا نشوند منتظر بمانید تا کالباس کاملا سرد شود و بعد برش بزنید .
  • میزان استفاده از سیر بسته به ذائقه افراد می تواند بیشتر باشد.بجای سیر از پودر سیر هم میتوانید استفاده کنید.
  • از فلفل سیاه به جای فلفل سفید هم می توانید استفاده کنید.
  • در هنگام استفاده از گوشت قرمز در تهیه ی کالباس باید گوشت را بخار پز کنید.
  • اگر بخواهید در کالباس از پسته استفاده کنید باید حتما پسته را از شب قبل در آب خیس کنید.

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4 تعداد آرا: 49

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir