آیا میدانید که چه مواد غذایی را نباید بطور همزمان مصرف کنید ؟

تداخل بعضی از خوراکیها در بدن انسان موجب مشکلات زیادی شده و گاه باعث مرگ در افراد دارای بیماری میشود . چند نمونه از این مواد غذایی را که میتوان نام برد عبارتند از :

  1. کشک و سرکه
  2. ماست و ماهی
  3. نوشابه گازدار و آدامس نعنایی
  4. خربزه و عسل
  5. انار و حلیم
  6. کله پاچه و انگور
  7. پنیر و بادام
  8. هندوانه بعد از غذا
  9.  ماست + ترب
  10.  شیر برنج + آرد گندم
  11.  انار + حلیم
  12. لبنیات + گوشت سفید
  13.  تخم مرغ + ماهی
  14. سرکه + حلیم
  15. لبنیات + ترشیجات
  16.  پنیر + ماست چکیده
  17.  پنیر + بادام
  18.  سرکه + عدس
  19.  سرکه + ماش
  20. سرکه + ماست
  21.  خربزه + موز
  22. خربزه + انبه
  23. کله گوسفند + انگور
  24. غذای گرم + سرد
  25. غذای طبیعت گرم + سرد
  26. سرکه بعد از ماهی
  27. سرکه بعد از شیر
  28. سرکه بعد از هندوانه
  29. آب سرد بعد از غذای گرم
  30. آب سرد بعد از حمام

 میوه و ماست 

ممکن است به نظر منطقی برسد اما مخلوط کردن میوه های ترش با محصولات لبنی، کاری است که خیلی افراد انجام می دهند ولی خوردن ماست و میوه ها با هم باعث گرفتگی سینوسی، سرما و سرفه می شود.


میوه همراه یا بعد از غذا

میوه
میوه

مثال: توت فرنگی در سالاد.

پای سیب یا میوه توتی تازه برای دسر ، سالسای انبه با ماهی (سالسا: نوعی سس است که برای طعم دار کردن گوشت و مرغ به کار می رود.)

میوه سریع از معده عبور می کند و در روده ها هضم می شود. ترکیب کردن میوه با غذا باعث طولانی تر شدن روند هضم می شود. گوشت، غلات، میوه های کم آب مانند موز، میوه خشک و آواکادو برای مدت طولانی تری در معده می ماند و به تدریج تجزیه می شود زیرا میوه به عنوان شکر عمل می کند، قند سنگین است و به آسانی هضم نمی شود به همین دلیل میوه را به تنهایی و جدا از غذا میل کنید. میوه های تازه و فصلی، مواد غذایی انرژی زا، تصفیه کننده و کامل است و ترکیب کردن آن با پروتئین و کربوهیدرات این خواص را از بین می برد.

نیم یا یک ساعت قبل از غذا، میوه میل کنید تا معده برای هضم غذای اصلی آماده شود. آب موجود در میوه دستگاه گوارش را می شوید، فیبر آن را پاکسازی می کند و آنزیم ها روند شیمیایی هاضمه را فعال می کند. به همین دلیل مصرف میوه قبل از غذا، توان دستگاه گوارش را افزایش می دهد. اگر قصد دارید پس از صرف غذا میوه میل کنید، بهتر است ۳ساعت فاصله را رعایت کنید. بهتر است میوه را به تنهایی میل کنید به ویژه خربزه، زیرا سرشار از قند و آنزیم مخصوص خود است.


چربی ها همراه با موادغذایی

مثال: زیتون همراه با نان، تن ماهی با مایونز، گوشت سرخ شده در روغن نباتی

چربی برای شکسته شدن به نمک صفراوی نیاز دارد و مخلوط کردن آن با ماده دیگر می تواند هضم آن را دشوار کند. به عنوان مثال، مقدار زیادی از چربی با پروتئین باعث کندی هضم می شود. چربی و روغن باید بر حسب میزان آنزیم های دستگاه گوارش فرد موردنظر ترکیب شود.

جایگزین: به مقدار کم از روغن های ارگانیک مانند روغن زیتون، هنگام پخت سبزیجات، غلات و پروتئین استفاده شود. افزودن سبزیجات برگ دار خام هنگام مصرف چربی ها توصیه شده است.


پروتئین های حیوانی و نشاسته

رژیم غذایی
مواد غذایی

مثال: گوشت و سیب زمینی، مرغ و پاستا، ساندویچ بوقلمون.

متخصصان معتقدند، مصرف پروتئین حیوانی با کربوهیدرات مانند گوشت همراه با نان یا سیب زمینی تأثیرگذاری یکدیگر را خنثی می کند. پروتئین ها فاسد و کربوهیدرات ها نیز تخمیر می شود. نتیجه این دو عمل ایجاد گاز معده و نفخ در سیستم گوارشی است اما بدن برخی افراد به ترکیب این دو نوع غذا از جمله گوشت و سیب زمینی عادت دارد.

  پروتئین یا نشاسته را با سبزی غیرنشاسته ای ترکیب کنید. در صورتی که می خواهید پروتئین حیوانی و نشاسته را با هم مخلوط کنید، سبزیجات سبز برگ دار را به غذای خود اضافه کنید. 


ترکیب پروتئین ها

مثال: گوشت و تخم مرغ، مغز میوه و ماست، غذاهای دریایی و استیک

پروتئین ها دیرتر تجزیه می شود، در نتیجه روی سیستم گوارشی فشار وارد می کند و انرژی بدن نیز کاهش می یابد. بنابراین بهتر است از مخلوط کردن گوشت های مختلف یا مخلوط گوشت با ماهی پرهیز شود.

جایگزین: سبزیجات سبک یا پروتئین و سپس گوشت مصرف کنید زیرا فعالیت آنزیم های هاضمه بیشتر می شود. فاصله زمانی بین پیش غذا و غذای اصلی نباید بیش از ۱۰دقیقه باشد. اگر هم می خواهید ۲نوع منبع پروتئینی مصرف کنید، بهتر است سبزیجات آبدار را به غذای خود اضافه کنید. از جمله پیاز، گل کلم، کلم بروکلی یا کاهو.


مصرف مایعات با غذا

نوشیدن آب
نوشیدن آب

مثال: نوشیدن آب با غذا، نوشیدن آب میوه با غذا، نوشیدن چای بلافاصله پس از غذا.

آب در عرض ۱۰دقیقه و آب میوه ۱۵ تا ۳۰دقیقه داخل معده راه پیدا می کند. مایعات، فعالیت آنزیم هایی را که بدن برای هضم کردن پروتئین ها، کربوهیدرات و چربی ها به آن نیاز دارد، کند می کند.

هرچه قدر می خواهیدبا فاصله مناسب ، قبل از هر وعده غذایی آب بنوشید پس از مصرف غذا نیز، بعد از نیم ساعت یا بیشتر می توانید مایعات بنوشید.


غذا هایی که با هم ناسازگار هستند را بشناسید / کدام دو خوراکی را نباید با هم بخوریم؟ / چه غذاهایی را نباید باهم بخوریم؟ / خوردن این خوراکی‌ها با یکدیگر ممنوع است! / خوردن این مواد غذایی با هم ممنوع

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :5 تعداد آرا: 1

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir