Camber به زاويه عمودی چرخ نسبت به خودرو اطلاق می شود ، اين زاويه در حالت عادی معمولا در اکثر خودروها صفر است ، در صورتيکه فاصله بالای دو چرخ مقابل ، به يکديگر نزديک تر از پايينشان باشد Camber يا زاويه چرخ ، منفی است و اگر هم که عکس اين موضوع صادق باشد ، زاويه چرخ مثبت است .

زاویه کمبر

زاویه کمبر چیست ؟
زاویه کمبر چیست ؟

سيستم تعليقی که در مواجه با پيچها و دست اندازها و با بالا و پايين رفتن چرخ در جای خود ، قابليت تبديل وضعيت زاويه چرخ به حالتهای منفی و مثبت را داشته باشد و Camber بهينه را در مواجه با شرايط مختلف ايجاد نمايد ، در مقايسه با خودرويی که در تمام حالات زاويه ای يکسان ، مثلا صفر دارد از توانايی بالاتری در کنترل خودرو برخوردار خواهد بود .

خصوصا زمانی که در سر پيچ ، چرخی به سمت بالا کشيده می شود ، زاويه Camber منفی يا همان باز شدن چرخ ها ، باعث تعادل بهتر خودرو خواهد شد ، پس اگر سيستم تعليق قابليت انحراف زاويه چرخ را در شرايط مختلف دارا باشد ، کمک های شايانی به تعادل خودرو خواهد نمود .

کمبر افزاینده تعادل

برای درک این نکته که کمبر منفی چه تاثیری در افزایش تعادل دارد . می توانید ایستادن خود را مورد توجه قرار دهید . هر گاه پا های خود را به هم نزدیک کنید ( شبیه حالت خبردار) کوچکترین نیرویی می تواند تعادل شما را برهم بزند .

در صورتی که پاهای خود را باز کنید تعادل شما چندین برابر افزایش پیدا می کند . در این حالت می توانید نیرو های بزرگی را تحمل کنید و تعادلات برهم نخورد .

حفظ تعادل با باز کردن پاها
حفظ تعادل با باز کردن پاها

کاربرد های زاویه کمبر

زاویه کمبر منفی به دلیل افزایش پایداری در هر وسیله ی چرخدار می تواند کاربرد داشته باشد. یکی از کاربرد های کمبر منفی خارج از خودرو ، ویلچیر های ورزشی می باشد .

در ویلچیر های ورزشی به دلیل تحرک زیاد ورزشکار و احتمال واژگونی ، از زاویه کمبر منفی استفاده می شود . حتما مسابقات بسکتبال با ویلچیر را دیده اید . ویلچیر های مورد استفاده در این ورزش از زاویه کمبر منفی زیادی بهره میگیرند . با وجود این میزان کمبر منفی احتمال واژگونی ویلچیر به شدت کاهش پیدا می کند .

کاربرد های زاویه کمبر
کاربرد های زاویه کمبر
تاثیر زاویه کمبر چیست ؟
تاثیر زاویه کمبر چیست ؟

زاویه کستر

زاویه کستر به زاویه محور کینگ پین یا محور فنر و کمک فنر نسبت به خط عمود بر مرکز چرخ از دید جانبی گفته می شود .

زاویه کستر چیست؟
زاویه کستر چیست؟

مثبت و منفی بودن زاویه مطابق تصویر فوق مشخص می گردد . علت به کار گیری این زاویه : توازن ، تعادل و فرمان پذیری بیشتر می باشد .

مطالب پیشنهادی

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.8 تعداد آرا: 329

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir