Camber به زاويه عمودی چرخ نسبت به خودرو اطلاق می شود ، اين زاويه در حالت عادی معمولا در اکثر خودروها صفر است ، در صورتيکه فاصله بالای دو چرخ مقابل ، به يکديگر نزديک تر از پايينشان باشد Camber يا زاويه چرخ ، منفی است و اگر هم که عکس اين موضوع صادق باشد ، زاويه چرخ مثبت است .
زاویه کمبر
سيستم تعليقی که در مواجه با پيچها و دست اندازها و با بالا و پايين رفتن چرخ در جای خود ، قابليت تبديل وضعيت زاويه چرخ به حالتهای منفی و مثبت را داشته باشد و Camber بهينه را در مواجه با شرايط مختلف ايجاد نمايد ، در مقايسه با خودرويی که در تمام حالات زاويه ای يکسان ، مثلا صفر دارد از توانايی بالاتری در کنترل خودرو برخوردار خواهد بود .
خصوصا زمانی که در سر پيچ ، چرخی به سمت بالا کشيده می شود ، زاويه Camber منفی يا همان باز شدن چرخ ها ، باعث تعادل بهتر خودرو خواهد شد ، پس اگر سيستم تعليق قابليت انحراف زاويه چرخ را در شرايط مختلف دارا باشد ، کمک های شايانی به تعادل خودرو خواهد نمود .
کمبر افزاینده تعادل
برای درک این نکته که کمبر منفی چه تاثیری در افزایش تعادل دارد . می توانید ایستادن خود را مورد توجه قرار دهید . هر گاه پا های خود را به هم نزدیک کنید ( شبیه حالت خبردار) کوچکترین نیرویی می تواند تعادل شما را برهم بزند .
در صورتی که پاهای خود را باز کنید تعادل شما چندین برابر افزایش پیدا می کند . در این حالت می توانید نیرو های بزرگی را تحمل کنید و تعادلات برهم نخورد .
کاربرد های زاویه کمبر
زاویه کمبر منفی به دلیل افزایش پایداری در هر وسیله ی چرخدار می تواند کاربرد داشته باشد. یکی از کاربرد های کمبر منفی خارج از خودرو ، ویلچیر های ورزشی می باشد .
در ویلچیر های ورزشی به دلیل تحرک زیاد ورزشکار و احتمال واژگونی ، از زاویه کمبر منفی استفاده می شود . حتما مسابقات بسکتبال با ویلچیر را دیده اید . ویلچیر های مورد استفاده در این ورزش از زاویه کمبر منفی زیادی بهره میگیرند . با وجود این میزان کمبر منفی احتمال واژگونی ویلچیر به شدت کاهش پیدا می کند .
زاویه کستر
زاویه کستر به زاویه محور کینگ پین یا محور فنر و کمک فنر نسبت به خط عمود بر مرکز چرخ از دید جانبی گفته می شود .
مثبت و منفی بودن زاویه مطابق تصویر فوق مشخص می گردد . علت به کار گیری این زاویه : توازن ، تعادل و فرمان پذیری بیشتر می باشد .
عالی توضیح دادید
ممنون بخاطر تصاویر زاویه کمبر