نیلوفر بیانی

نیلوفر بیانی که در ایران متولد شده است، فارغ التحصیل دانشگاه مک گیل کانادا و تبعه این کشور به شمار می‌رود. وی پیش از بازگشت به ایران با برنامه محیط زیست سازمان ملل در تورنتو کار می‌کرد.

نیلوفر بیانی در دی ماه ۹۶ به همراه هشت فعال محیط زیست دیگر در ارتباط با فعالیت‌های موسسه «حیات‌وحش میراث پارسیان» بازداشت شد.

کاووس سید امامی، دیگر متهم این پرونده و رئیس سازمان غیردولتی میراث حیات وحش پارسیان، مدت کوتاهی پس از بازداشت در زندان خودکشی کرد . موضوع خودکشی با استناد به تصاویر ضبط شده از لحظه خودکشی این فرد ، توسط خانواده ی وی تائید شد .

نیلوفر بیانی به جرم همکاری با دولت متخاصم آمریکا به تحمل ۱۰ سال حبس محکوم شده است .

چرا درهای کشور باز است ؟

معصومه ابتکار یکی از مسوولانی است که با همین سیاست «درهای باز» و استفاده از تجربه سایر کشورها و امثال آن، سال‌ها بر مسند ریاست محیط زیست این کشور تکیه زدند. حال باید دید که نتیجه این نوع مدیریت، خوش بینی به دوتابعیتی‌ها و چندتابعیتی‌ها، شبکه سازی و استفاده از «تجارب بین المللی» در زمینه محیط زیست چه بوده است.


ادعای شکنجه

در تاریخ 5 اسفند 1398 معصومه ابتکار در جريان گفت‌وگويي با خبرگزاري برنا ، از مشاهده نامه اين فعال محيط زيستي ابراز تاسف كرده و گفته است: «از قوه قضاييه درخواست كرديم در رابطه با اين موضوع شفاف‌سازي كند. در هر كدام از قسمت‌هايي كه پليس آگاهي، نيروهاي انتظامي و ديگر مراجع قضايي و امنيتي با خانم‌ها مواجه است، حضور يك زن الزامي است. در نيروي انتظامي، آگاهي و سازمان زندان‌ها، خانم‌ها حضور دارند اما بايد در موارد ديگر هم خانم‌ها، حضور داشته ‌باشند تا چنين مشكلاتي پيش نيايد. بايد حقوق زن زنداني رعايت شود.»

در حالي كه اعضاي هيات دولت در تلاش می باشند تا از طريق راه‌هاي ارتباطي و در حيطه اختيارات‌ شان ادعا هاي مطرح شده در نامه نيلوفر بياني را پيگيري كنند، روابط عمومي دادستاني تهران ۵ روز پيش با انتشار اطلاعيه‌‌اي اعلام كرد كه هياتي از سوي دادستاني تهران مامور بررسي موضوع شده‌اند و براي ملاقات با او به زندان رفته‌اند، اما نيلوفر بياني حاضر نشده كه به آنان توضيحاتي ارايه كند. اين مرجع قضايي همچنين گفت كه مراحل بازجويي‌ها به صورت تصويري ضبط شده و نهادهاي امنيتي و اطلاعاتي بازرسي بي‌سابقه‌اي از عملكرد ضابطان داشته‌اند.

پرونده متهمان محيط‌زيستي از بهمن‌ماه ۹۶ از سوي يك نهاد امنيتي-نظامي گشوده‌ شد و فرآيند تحقيقات و بازجويي و ارايه حكم و حتي برگزاري دادگاه تجديد نظر تا همين چندي پيش يعني بيش از ۲ سال به طول انجاميد. بازداشت‌ شدگان در ابتدا به اتهام جاسوسي دستگير شده‌ بودند كه وزارت اطلاعات اين اتهام را رد كرده ‌بود و در نهايت به دليل همكاري با دولت متخاصم امريكا كه اساسا به ‌لحاظ حقوقي جزو دول متخاصم با ايران به حساب مي‌آيد، حكم زندان گرفتند.

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :3.9 تعداد آرا: 105

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir