محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان خواننده متولد 1 مهر 1319 در شهر مشهد می باشد ، وی فارغ التحصیل دیپلم دانشسرای عالی تربیت معلم می باشد . ( بیوگرافی محمدرضا شجریان + حواشی )

نام نام خانوادگیمحمدرضا شجریان
تاریخ تولد 1 مهر 1319
محل تولد مشهد
همسر اولفرخنده گل افشان ( 1340 تا 1370 )
فرزند از همسر اول3 دختر و 1 پسر ( همایون )
همسر دومکتایون خوانساری ( از 1370 تا کنون )
فرزند از همسر دوم1 پسر ( رایان )
تاریخ وفات17 مهر 1399
محل خاکسپاریمشهد
بیوگرافی محمدرضا شجریان + حواشی
محمدرضا شجریان
محمدرضا شجریان

اینستاگرام شجریان

officialshajarian

محمدرضا شجریان
محمدرضا شجریان

قاری قرآن که نوازنده شد

قرائت قرآن در خانواده شجریان یک موضوع جدی بود و پدرش نیز از قاریان قرآن بود در کودکی تحت تعلیم پدر قرار داشت و توانست به خوبی پیشرفت کند ، زمانی که 12 سالگی در رادیو خراسان قرآن تلاوت میکرد .

زمانی که 19 ساله بود( 1338 ) با ساز سنتور آشنا شد و تحت آموزش جلال اخباری توانست نوازندگی این ساز را بخوبی فرابگیرد .

سال 1346 سه تار رو از طریق استاد احمد عبادی فراگرفت و در ادامه در کلاس های استاد اسماعیل مهرتاش حاضر شد . یک سال بعد در کنار موسیقی خوشنویسی را آغاز کرد و با کمک استاد حسن میرخانی توانست این هنر را بخوبی فرابگیرد . در طی 2 سال توانست درجه ممتاز خطاطی را کسب کند .

ازدواج اول

در سال 1340 با خانم « فرخنده گل افشان » ازدواج کرد و صاحب 3 دختر و یک پسر ( همایون ) شد . پس از 30 سال زندگی مشترک ناگهان خبر جدایی این زوج در رسانه های آن زمان منتشر شد .

ازدواج دوم

در سال 1370 پس از طلاق دادن « فرخنده گل افشان » خبر ازدواج شجریان با « کتایون خوانساری » که 25 سال از او کوچکتر بود رسانه ای شد . کتایون خوانساری قبل از شجریان یکبار ازدواج کرده بود صاحب یک فرزند دختر شده بود اما سرپرتی دخترش را به پدر ایتالیایش سپرده بود .

کتایون خوانساری و محمدرضا شجریان در سال 1376 صاحب فرزندی به نام رایان شدند .

کتایون خوانساری
کتایون خوانساری
خانواده شجریان
خانواده شجریان

اجرای درباری

در سال 54 در جشن « هنر شیراز » با یک گروه موسیقی به اجرای زنده آواز پرداخت ، در آن زمان 35 سال داشت . جشن هنر شیراز به عنوان یک مراسم ننگین در زمان پهلوی با سرپرتی فرح دیبا برگزار شد و اعتراضات فراوانی را در پی داشت .

شجریان در جشن هنر شیراز
شجریان در جشن هنر شیراز

دریافت نشان شوالیه

در تاریخ 2 تیر 1393 در سفارتخانه کشور فرانسه در ایران مراسمی برگزار شد .در این مراسم نشان شوالیه که عالی ترین نشان وزرات فرهنگ و هنر دولت فرانسه می باشد را به محمد رضا شجریان اهدا کردند . شهرام ناظری و محمد رضا شجریان تنها خوانند های ایرانی می باشند که این نشان را دریافت کردند .

واکنش ها به این مراسم و اهدای نشان شوالیه به شجریان بسیار متفاوت بود .

عکس همسر شجریان
عکس همسر شجریان

نام مستعار

شجریان به دلیل مخالفت پدرش با آواز خوانی ، زمانی که در رادیو به این کار مشغول شد ابتدا با اسم مستعار « سیاوش بیدگانی » فعالیت می کرد تا اینکه توانست رضایت پدر را جلب کند .

ربنا

آن چیزی که تحت عنوان « ربنای شجریان » معروف شده است در اصل آیاتی از قرآن مجید می باشد که محمد رضا شجریان برای تمرین شاگردان خود خوانده است و مدتا از صدا و سیما به عنوان دعای قبل از سحر پخش شد .

ابداع ساز های جدید

محمدرضا شجریان یک گروه موسیقی در سال 1387 به راه انداخت و به افتخار جلیل شهناز نام این گروه را شهناز گذاشت . یکی از موارد جالب در این گروه استفاده از ساز هایی بود که ساخته خودشان بود مانند : شهرآشوب ، صراحی ، شهنواز و….

برخی افراد نسبت به ابداع این ساز ها نظرات منفی داشتند مانند : استاد حسن علیزاده و استاد لطفی …

ساز های شجریان
ساز های شجریان

بیوگرافی محمدرضا شجریان + حواشی

مصاحبه های سیاسی در سال 88

محمدرضا شجریان در جریان فتنه 1388 از جمله افرادی بود که با شبکه های معاند بر علیه نظام مصاحبه میکرد و این موضوع باعث شد در این سال ها بیشتر یک فرد سیاسی باشد تا یک هنرمند با تجربه ، در همان سال اعلام کرد راضی نیست آثارش از صدا و سیما پخش شود . در آن زمان عزت الله ضرغامی پخش صدا و تصویر شجریان را ممنوع کرد .


سرطان شجریان

کتایون خوانساری و شجریان
کتایون خوانساری و شجریان

محمدرضا شجریان مدت ها با بیماری « سرطان کلیه » درگیر بود و توانست درمان پیدا کند ولی به دلیل آثار مخرب این بیماری سیستم ایمنی و بنیه وی تحلیل رفته است و بار ها برای همین موضوع در بیمارستان بستری شده است .

در ابتدای اسفند 1398 چندین باز خبر مرگ محمدرضا شجریان از سوی برخی رسانه های بی اخلاق منتشر شد که توسط خانواده ی وی تکذیب شد.

با تکرار این شایعات همایون شجریان در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد فقط و فقط و فقط اخبار در این مورد را از صفحه من پیگیری کنید .

شاگرد های معروف

  •  حسام الدین سراج
  •  شهرام ناظری
  • همایون پسرش
  • ایرج بسطامی
  • حمیدرضا نوربخش
  • معصومه مهرعلی
  • سینا سرلک

تاریخ درگذشت محمدرضا شجریان

17 مهر 1399 در سن 80 سالگی بر اثر بیماری دار فانی را وداع گفت. شجریان سال‌ها از بیماری ریه رنج می‌برد و طی روزهای آخر عمرش به دلیل مشکلات ریوی و تنفسی ناپایدار، افت فشار خون و افت سطح هوشیاری در بخش مراقبت های ویژه بستری شده بود.

پس از اعلام خبر درگشت شجریان یک فضای دو قطبی در شبکه های مجازی شکل گرفت که موجب شد همایون شجریان پیام بدهد که احترام ها را حفظ کنید .

پیکر محمدرضا شجریان بنا به وصیت خودش در طوس و در کنار آرامگاه حکیم فردوسی و مهدی اخوان ثالث به خاک سپرده می‌شود.

توهین تتلو به شجریان

در پی انتشار خبر درگذشت محمدرضا شجریان تتلو با الفاظ بی شرمانه ای به وی اهانت کرد ، جای تاسف دارد که طرفداران تتلو با وی همراهی کردند و دامنه ی این توهین را گسترده تر کردند .

توهین تتلو به شجریان
توهین تتلو به شجریان

خاکسپاری

19 مهر 1399 در ابتدا قرار بر این بود پیکر محمدرضا شجریان در کنار آرامگاه اخوان ثالث به خاک سپرده شود که روز خاکسپاری این تصمیم تغییر کرد و محل آرمگاه محمدرضا شجریان به بخشی در نزدیکی موزه توس منتقل شد و بلافاصله پس از این خبر همایون شجریان اعلام کرد این تصمیم توسط من و خانواده‌‌ام صورت گرفته است.

سرانجام ساعت ۸:۳۰ و پس از حضور خانواده شجریان در میان جمعیت علاقمندان و پس خداحافظی فرزندان محمدرضا شجریان با پدر پیکر محمدرضا شجریان به خانه ابدی بدرقه شد.

منبع : رکنا

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.6 تعداد آرا: 43

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir