همه چیز در مورد کلسیم

کلسیم یکی از عناصری می باشد که برای رشد و سلامت انسان بسیار مهم می باشد .این عصر در بسیاری از مواد غذایی یافت می شود اما جمعیت زیادی با فقر دریافت کلسیم مواجه می باشند .

موارد استفاده کلسیم در بدن

اکثر ما فکر میکنیم که کلسیم فقط در ساخت استخوان ها و دندان ها کاربرد دارد اما کاربرد کلسیم در بدن ما بیش از این ها می باشد . در ادامه به برخی از موارد کاربرد کلسیم در بدن می پردازیم :

  • عمل انقباض عضلات بدون وجود کلسیم امکان پذیر نمی باشد .
  • موثر در سیستم عصبی و انتقال تحریکات عصبی
  • موثر در تنظیم خواب
  • موثر در جذب آهن
  • موثر در فرایند انعقاد خون
  • ساخت استخوان و دندان

جذب کلسیم در بدن

کلسیم از مواد خوراکی که مصرف میکنیم به صورت یون کلسیم از دیواره روده جذب می شود . برای جذب کلسیم به ویتامین D نیاز می باشد به همین دلیل مکمل های کلسیم همواره با مقداری ویتامین D تولید می شوند تا فرد برای جذب کلسیم ویتامین ِD کافی داشته باشد .

وجود اگزالات در مواد غذایی درست نقطه مقابل ویتامین D می باشد به این معنی که جذب کلسیم را کاهش می دهد . به همین دلیل است که جذب کلسیم چغندر و اسفناج بسیار کمتر از شیر می باشد .

افراد گیاه خوار به دلیل مصرف زیاد غلات مقدار زیادی اسیدفولیک دریافت می کنند که این ماده نیز مانع جذب کلسیم می شود .

غده تیروئید در میزان جذب و دفع کلسیم تاثیر گذار می باشد ، افرادی که کم کاری و پر کاری تیروئید دارند باید به میزان کلسیم بدنشان توجه داشته باشند .

مکمل غذایی کلسیم
مکمل غذایی کلسیم

تاثیر کلسیم بر چربی ها

کلسیم در اکسیداسیون چربی ارتباط دارد و مصرف مکمل های کلسیم می تواند موجب کاهش وزن شود . افزایش کلسیم در خون موجب کاهش ترشح هورمون پاراتیروئید و پی آن فعال شدن آلفا هیدروکسی می شود .

مصرف کلسیم به قصد کاهش وزن می تواند اثرات تخریبی جبران ناپذیری بر سیستم عصبی داشته باشد .

میزان مصرف مجاز کلسیم

متوسط میزان مناسب کلسیم به میلی‌گرم در روز برای افراد با شریط مختلف به شرح ذیل می باشد :

  • نوزادان تا سن 4 سال = ۴۰۰
  • کودکان ۴ تا ۶ سال سن =۷۰۰
  • کودکان 6 تا ۱۰ سال سن = ۸۰۰
  • مردان نوجوان و بالغ = ۸۶۰ الی ۱۲۰۰
  • زنان نوجوان و بالغ = ۱۰۰۰
  • زنان حامله= ۱۳۰۰
  • زنان شیرده = ۱۳۰۰

عوارض کمبود کلسیم

کمبود کلسیم در کودکان می تواند موجب بیماری راشیتیسم ، در بالغین استئوپروز و در افراد کهن سال استئومالاسی گردد .در موضوع کمبود کلسیم همواره باید کمبود ویتامین D را مورد توجه قرار داد .

عوارض رایج ناشی از کمبود کلسیم :

  • مشکل در انقباض عضلات
  • پوکی استخوان
  • مشکلات عصبی

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :5 تعداد آرا: 3

هنوز کسی رای نداده...