پیچ‌ مقاوم در برابر ضربه

پیچ‌های مقاوم در برابر ضربه، حاصل تغییر در برخی از انواع رایج پیچ مانند تورکس، فیلیپس و آلن هستند. این پیچ‌ها برای استفاده در مکان‌های عمومی مفید است که ممکن است مورد سرقت قرار بگیرند، مانند دستشویی‌های عمومی و جاهایی که وسایل گران‌قیمت برای برخی افراد می‌تواند وسوسه‌برانگیز باشد. انواع مختلفی از پیچ‌های مقاوم در برابر ضربه وجود دارد که هرکدام از آن‌ها سطوح امنیتی متفاوتی دارند:

پیچ‌ های پین

رایج‌ترین نوع پیچ مقاوم در برابر ضربه، پیچ پین است که همان طراحی نسخه‌های معمول، مثل شکل ضربدری در پیچ فیلیپس را دارد، اما یک لایه امنیتی برای جلوگیری از باز کردن راحت آن اضافه‌شده است. در طراحی، هر سر یک پین اضافی دارد که برای بستن و باز کردن به ابزار خاصی نیاز دارد پس یک پیچ‌گوشتی فیلیپس به درد بستن یا باز کردن یک پیچ مقاوم در برابر ضربه فیلیپس نمی‌خورد.

پیچ‌ های دو سوراخه

پیچ‌های دو سوراخه که به‌عنوان آچار شناخته می‌شوند، بدون از بین بردن ظاهر نهایی کار، امنیت را بالا می‌برد. آن‌ها یک سر فلت با دو حفره کوچک دارند و برای بستن و باز کردن آن‌ها به ابزار خاصی نیاز دارید.

پیچ‌ های نگهبان

پیچ‌های نگهبان سطح امنیتی بالایی دارند، چون فقط به یک سمت می‌توانید آن‌ها را بپیچانید. باز کردن این نوع پیچ کار سختی است و برای نصب وسایل دائمی بهترین گزینه است.

توجه

قبل از خرید، چند نکته مهم و قابل‌توجه در مورد سرپیچ‌های مختلف وجود دارد:

اجتناب از بیرون آمدن

ذکر کردیم که تعدادی از پیچ‌های برای جلوگیری از بیرون آمدن طراحی‌شده‌اند. سازندگان پیچ چاک‌دار طوری آن را طراحی کرده‌اند که بیرون نیاید و از خیلی سفت بستن پیچ جلوگیری شود. بیرون آمدن چیزی نیست که بخواهید در طول کارتان اتفاق بیفتد. هنگامی‌که یک پیچ بیرون می‌آید، پیچ‌گوشتی و یا سرمته از روی سر پیچ می‌لغزد. زمانی که این اتفاق می‌افتد:
• سر پیچ خرد می‌شود و این نشان می‌دهد که پیچ خوبی نیست.
• باعث شود چوبی را که سوراخ می‌کنید دو قسمت شود.
• باعث می‌شود مصالح دیگر با خراشیدگی، ترک و غیره آسیب ببینند.
• باعث آسیب رسیدن به کاربر می‌شود.

پیچ‌هایی که می‌توانند گشتاور یا نیروی بیشتری را تحمل کنند، معمولاً کمتر احتمال بیرون آمدن دارند. سرپیچ‌هایی که چند شیار دارند، مانند پیچ تروکس و دیگر سرهای ستاره‌ای شکل، به ابزارتان نقاط و شیارهای بیشتری می‌دهند تا روی آن نگه‌داشته شود و خطر بیرون آمدن کاهش یابد. انتخاب سرمته درست برای پیچ جهت جلوگیری از بیرون آمدن آن ضروری است. این ویدئو مفید می‌تواند به شما نشان دهد که چطور می‌توانید سرمته درست را برای سر پیچ خود انتخاب کنید:

حذف پیچ‌های خردشده

اگر سر پیچ له‌شده است، آن‌ها در نقاطی آسیب می‌بینند که ابزارهای معمولی شما نمی‌تواند آن‌ها را بیش از این بسته و یا باز کند. اگر برای بستن یک پیچ با سر له‌شده تلاش می‌کنید، این کار را انجام ندهید. پیچ را بردارید و با پیچ جدید شروع کنید.

حذف پیچ‌هایی که کاملاً نصب نشده‌اند می‌تواند کار مشکلی باشد، مگر اینکه ابزار خاصی به نام «آچار پیچ‌های خردشده» داشته باشد.
گاهی اوقات این سرمته مخصوص به کمک ابزارهای دیگری به کار می‌رود تا پیچ له‌شده را بگیرند و بیرون بکشند.
این ویدیو نشان می‌دهد که چگونه از یک آچار برای درآوردن یک پیچ له‌ شده استفاده کنید، همچنین چند روش دستی دیگر هم ارائه‌ شده است:

اجتناب از پیچ‌های خردشده

مهم‌ترین کاری که می‌توانید برای جلوگیری از خرد شدن پیچ انجام دهید این است که سرمته مناسبی را برای دریل کردن استفاده کنید و مطمئن شوید که جنس سرمته خوب است.
یک سر مته ارزان ممکن است چند دلار برایتان صرفه‌جویی کند، اما اگر تمام پیچ‌هایتان را از بین ببرد، در بلندمدت خیلی به کارتان نمی‌آید. در خرد شدن پیچ اندازه اشتباه سرمته را هم می‌توان مقصر دانست. سرمته ای که کمی کوچک یا بزرگ باشد هر دو اثر مشابهی دارند و می‌توانند سرپیچ‌ها را له کنند. این نیز مهم است که به سرمته طوری زاویه ندهید که سرمته اشتباهی بچرخد. با برخی سرپیچ‌ها مثل تورکس به‌راحتی می‌توانید از این مسئله جلوگیری کنید، اما برای سرهای ساده‌تر، مثل فیلیپس و چاک‌دار کار خیلی راحتی نیست.

تطبیق سرپیچ با مصالح و پروژه‌ها

اشکالی ندارد که پول بیشتری بابت یک پیچ و تطابق آن با سرمته ای بپردازید که برای پروژه‌تان به آن نیازی ندارید. پروژه‌های کوچک چوبی که نیازی به نیروی اضافی دریل ندارند، از آن پروژه‌هایی هستند که معمولاً می‌توانید با یک سر فیلیپس، چاک‌دار یا دیگر سر پیچ‌های ساده آن‌ها را تکمیل کنید.
یک قاعده خوب این است که در پروژه‌ای که به نیروی کم دریل یا استفاده از یک پیچ‌گوشتی نیاز دارد، سراغ طرح‌های ساده‌تر بروید.

برای پروژه‌های پیچیده‌تر با مواد سنگین‌تر، مثل نصب دیوار گچی یا مونتاژ قطعات خودرو، به یک سر پیچ با چندین نقطه و شیار، مانند پیچ تروکس یا پیچ سه‌گانه نیاز خواهید داشت.

تفاوت قیمت

بیشتر پیچ‌های معمولی قیمت نسبتاً کمی دارند. زمانی که دنبال پیچی با اندازه‌های غیرعادی هستید قیمت‌های بالاتری را مشاهده می‌کنید. همچنین پیچ‌های تخصصی، مانند پیچ‌های گچی، معمولاً گران‌تر از پیچ‌هایی هستند که برای کارهای عمومی مورداستفاده قرار می‌گیرند.
در اغلب موارد، سرپیچ نیز در قیمت‌ها تفاوت ایجاد می‌کند. سرهای معمولی مانند چاک‌دار و فیلیپس عموماً کمترین بودجه را در برمی‌گیرند، درحالی‌که ستاره‌ای شکل‌ها، تورکس و دیگر پیچ‌هایی که عملکرد بالایی دارند قیمت بیشتری هم دارند.
بااین‌حال، پیچ‌هایی که کارایی بالاتری دارند، زمانی که پروژه‌تان را سرهم می‌کنید، شما را از برخی مشکلات نجات می‌دهند و کمتر نگران بیرون آمدن و له شدن سرپیچ‌ها هستید.


جنس سرپیچ

جنس سرپیچ معمولاً همیشه با جنس قسمت دندانه‌دار پیچ مطابقت دارد؛ اما بسته به موادی که با آن‌ها کار می‌کنید، جنس‌های مختلف می‌توانند در پروژه‌های شما تفاوت زیادی ایجاد کنند.
اکثر پیچ‌ها شامل فولاد هستند، اما ممکن است تغییراتی هم داشته باشند که آن‌ها را نسبت به فولاد معمولی در برابر آب‌وهوا مقاوم‌تر می‌کند مانند فولاد ضدزنگ یا تیتانیوم. این‌ها برای نیمکت‌هایی که در فضای باز قرار می‌گیرند و یا هر چیزی که در معرض شرایط آب و هوایی و یا رطوبت است، گزینه‌ی خوبی هستند.
همچنین می‌توانید پیچ‌های آلومینیومی را پیدا کنید که برای پروژه‌هایی که در معرض شرایط آب و هوایی قرار نمی‌گیرند. گزینه‌ی مناسبی هستند اما آلومینیوم به‌سرعت پوسیده می‌شود و نسبت به فولاد و سایر مواد سنگین دوام کم‌تری دارد. اگر قصد دارید از دریل استفاده کنید ممکن است بخواهید مواد بادوام‌تری را انتخاب کنید، زیرا آلومینیوم می‌تواند به‌راحتی با نیروی مته له شود.

منبع : متال لند

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :5 تعداد آرا: 3

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir