همه چیز در مورد آب مروارید

آب مروارید یا کاتاراکت به تار شدن عدسی چشم اطلاق می شود ، که با پیشرفت و گسترش آن باعث تیرگی و کدری عدسی شده که نهایت دید انسان را با مشکل مواجه می کند .

بیماری آب مروارید
بیماری آب مروارید

آب مروارید یکی از شایع ترین بیماری های چشمی است و همچنین یکی از علل نابینایی، در این بیماری هنگامی که عدسی چشم شفافیت خود را از دست می دهد و به اصطلاح دچار آب مروارید می شود ، کدری عدسی باعث شده چشم نتواند روی نور تشکیل شده بر شبکیه تمرکز کرده و دیدی خوب و واضح به فرد بدهد .با بالا رفتن سن آب مروارید پیشرفت می کند .و از طرفی به واسطه این افزایش سن عدسی چشم هم تغییر کرده که دلیل آن هم پروتئین های عدسی است که موجب رادیکال های آزاد دچار تغییر شده و کم کم کدر می شوند .

آب مروارید در افراد بالای 60 سال بیشتر دیده می شود . همچنین افرادی که دچار بیماری دیابت هستند . یا بیمارانی که کورتون مصرف می کنند یا ضربه های شدید چشمی و التهاب داخل چشم و همچنین جراحی های مربوط به بیماری های مختلف چشم قرار گرفتن افراد زیر نور شدید خورشید و اشعه مادون قرمز می تواند سبب ساز آب مروارید شود .

این بیماری به ندرت در زمان تولد نوزاد بروز پیدا می کند ، که می تواند یا مادرزادی باشد یا این که به دلیل ابتلای مادر به بیماری سورجه یا سفلیس در دوران بارداری و یا عفونت ایجاد شود .

آب مروارید نوزادان
آب مروارید نوزادان

این بیماری بر خلاف باور عامه از چشمی یه چشم دیگر سرایت نمی کند .

علائم آب مروارید

  • کم شدن قوه بینایی و دید انسان که طی مدت چند سال ایجاد می شود .زیرا آب مروارید یک روند تدریجی و طولانی را طی می کند .
  • دوبینی و ضعف بینایی
  • احساس وجود پرده ای نازک روی چشم

جالب است بدانید که با وجود تمام این علائم بیماری هیچ دردی را حس نمی کند .

علائم آب مروارید
علائم آب مروارید

علت آب مروارید

همه ی افراد ممکن است به بیماری آب مروارید دچار شوند ، ولی زمینه بروز آن در کسانی که دارای سابقه خانوادگی هستند و برای درمان رادیوتراپی کرده اند و همچنین کسانی که الکل مصرف می کنند و تغذیه نامناسب دارند و سیگار و قلیان استعمال می کنند این بیماری در آنها بیشتر دیده می شود .

درمان آب مروارید

ابتدا آب مروارید با نظر پزشک تشخیص داده شود .و این پزشک است که تصمیم میگیرد ، زمان عمل جراحی برای بیمار چه موقع هست .

در این عمل عدسی از چشم برداشته شده که این کار هم با ایجاد یک برش که به وسیله ی دستگاهیی فیکو انجام می شود .و با قرار دادن لنز یا همان عدسی مصنوعی داخل چشم بیمار مشکل دید او رفع می شود .

این جراحی یک عمل سرپایی است که تنها در 5 درصد از افراد با موفقیت همراه نیست . که این عدم موفقیت می تواند به دلیل گلوکوم یا همان آب سیاه یا وجود عفونت و خون ریزی در چشم فرد باشد .باور عموم مردم این است که آب مروارید در طولانی مدت به آب سیاه تبدلی می شود .ولی چنین چیزی صحت نداشته و این اتفاق ممکن است با مزمن شدن بیماری فشار چشم بالا روی دهد .

بایستی توجه داشت که این عمل نیازی به بیهوشی ندارد و با بی حسی موضعی انجام می شود .پس می توان در افرادی که به عنوان مثال بیماری قلبی دارند و نباید عمل جراحی با بیهوشی قرار بگیرند .به راحتی این جراحی را انجام دهند .

بیمار بایستی بعد از عمل به مدت 24 ساعت استراحت کرده و بعد از برداشتن پانسمان توسط پزشک به کار های روزمره خود برگردد.

عکس آب مروارید
عکس آب مروارید

روش پیشگیری از آب مروارید

به گفته متخصصان نمی توان به طور قطعی از بروز آب مروارید جلوگیری کرد ولی زمینه های به وجود آمدن بیماری را تا حد زیادی می توان کنترل نمود ، بعضی از انواع خوراکی ها تاثیر زیادی بر روی عملکرد بینایی چشم دارند .مثل سبزیجات خام ، که دارای ویتامین A هستند که البته پس از شستشوی کامل و ضد عفونی کردن می توان استفاده نمود .

هویج، اسفناج و کدو حلوایی دارای آنتی اکسیدان بالایی هستند که می توان به افراد کمک کرده تا مانع بروز آب مروارید شود . همچنین خوراکی های دارای ویتامین گروه C و بادام درختی و سیر و چای سبز از جمله خوراکی هایی هستند که می توانند تا حد زیادی به حفظ قدرت بینایی انسان کمک کنند .

در کنار این مواد غذایی دوری از تماس مستقیم با مواد شیمیایی که اغلب موجب سوختگی می شوند و همچنین استفاده از ماسک برای جلوگیری از ترشحات این مواد به داخل چشم می توان به حفظ و سلامت چشم کمک کرد .استفاده از عینک آفتابی استاندارد در روز های آفتابی از صدمه زدن نور خورشید به چشم جلوگیری می کند .

و عدم خیره شدن به نور مستقیم خورشید و لامپ های پر نور که لطمه ی زیادی به بینایی انسان وارد کرده که بعضی مواقع جبران نا پذیر است .

همچنین عدم تماس دست آلوده و فشار شدید به چشم باعث می شود بسیاری از بیماری های عفونی در چشم انسان بروز پیدا نکند .با رعایت همین موارد جای امیدواری است که حتی در دوران سالمندی از قوه بینایی مطلوبی برخوردار باشیم .

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :3.7 تعداد آرا: 6

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir