بالانس پروانه پمپ

کاهش میزان ارتعاشات در یک پمپ سانتریفیوژ منجر به افزایش طول عمر و کارکرد مطمئن پمپ می شود. یکی از مهمترین عوامل ایجاد ارتعاشات در پمپ ها، بالانس نبودن پروانه پمپ است.

اگر وزن یک پروانه بطور کاملا یکنواخت در اطراف محور دوران توزیع نشده باشد، به هنگام چرخش پروانه، نیروی گریز از مرکزی متناسب با توان دوم سرعت دورانی پمپدر سمتی که پروانه سنگین تر است به وجود می آید که ماحصل این نیروی گریز از مرکز ایجاد ارتعاش بر روی پمپ خواهد بود. مهمترین دلایل ایجاد نابالانسی در پروانه پمپ ها عبارتند از:

  •  عیوب ایجاد شده به واسطه ریخته گری نامناسب
  •  خوردگی پروانه یا رسوب گرفتگی
  •  ایراد در بیرینگ ها

در طول پروسه ساخت پروانه پمپ، بعد از ریخته گری و ماشین کاری آن، اصلاح نامیزانی جرمی به کمک دستگاه بالانس انجام می پذیرد.

انواع بالانس

بطور کلی دو نوع بالانس برای پروانه پمپ صورت می پذیرد که به نام های بالانس استاتیکی و بالانس دینامیکی شناخته می گردند. در مورد برخی پروانه ها، بالانس بصورت استاتیکی و بدون به چرخش در آوردن پروانه انجام می شود.

در این حالت اگر پروانه پمپ روی شافتی که اصطکاک آن در یاتاقان ها حداقل است نصب شود، طوری نوسان خواهد کرد که نقطه سنگین تر در پایین قرار گیرد. در این حالت می توان از محل پایین پروانه مقداری از سطح را با سنگ زدن یا سوهان کاری برداشت و دوباره پروانه را مقداری از حالت تعادل منحرف کرد تا نقطه سنگین جدید پیدا شود و عملیات اصلاح را تکرار نمود.

با این  حال در بیشتر موارد عملیات بالانس کردنبصورت دینامیکی و با چرخاندن پروانه در سرعتی بین 30 تا 40 درصد دور نامی انجام می شود. دستگاه بالانس مجهز به پراب اندازه گیری ارتعاشات است که به کمک آن می توان مقدار نابالانسی موجود در پروانه و زاویه آن را تعیین کرد. باربرداری برای بالانس کردن پروانه معمولا از روی دیواره پشتی انجام می شود. دستگاه های بالانس جدید، دقت بسیار بالایی داشته و می توان پروانه های مختلف را تا سطح مناسبی بالانس نمود.


منبع : آبارا

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.5 تعداد آرا: 4

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir