سرطان کلیه

زمانی که رشد سلول های کلیوی از کنترل خارج شده و موجب تشکیل تومور می شود به این بیماری سرطان کلیه می گویند .

به طور معمول سرع رشد این تومور ها به بسیار زیاد بوده که در صورت درمان نشدن موجب مرگ فرد خواهد شد .

علائم سرطان کلیه
سرطان کلیه

عوامل به وجود آورنده

به طور کلی جنس مذکر 2 برابر بیشتر نسبت به زانان به این بیماری مبتلا می شوند .مصرف بیش از مسکن ها در طولانی مدت باعث عوارض کلیوی شده که در این صورت خطر ابتلای فرد به سرطان کلیه را بالا می برد .

سیگار و قلیان ریسک بیماری را بالا می برد .

افرادی که این بیاری در آنها به صورت ارثی دیده شده بیشتر از دیگران در معرض خطر هستند .

اضافه وزن و چاقی مفرط به دلیل آنکه سبب ترشح های هورمون هایی می شوند که در بدن در زمان طولانی باعث بیماری کلیه می شود .افرادی که در تماس با مواد شیمیایی مثل حلال های شیمیایی ، علف کش ها ، آزبست ، کادمیم و بنزن هستند امکان ابتلای آنها بسیار بالا است .

سرطان کلیه در نژاد سیاه پوست بیشتر دیده شده است . افراد مبتلا به سرطان غدد لنفاوی از کار افتادن کلیه آنها را تهدید می کند .

کسانی که فشار خون بالا دارند و دیابت نوع 2 در صورت کنترل نشدن به بیماری کلیه ختم می شود .

علائم سرطان کلیه

  • کم خونی
  • برآمدگی در ناحیه شکم یا کمر
  • وجود خون در ادرار
  • تب طولانی مدت که به درمان پاسخ ندهد
  • عفونت ادراری
  • تورم قوزک پا
  • در های استخوانی
  • سرفه ی خون آلود
  • کاهش وزن و کاهش اشتها بدون دلیل
  • کمردردی که بهبود نیافته و تشدید شود
  • ورم پا و گسترش آن به دیگر نقاط بدن

درمان سرطان کلیه

ابتدا بایستی بیمار به طور دقیق توسط پزشک معاینه شود .در مرحله اول آزمایش خون برای تعیین عملکرد کلیه انجام میگیرد همراه با آزمایش خون آزمایش ادرار برای تایید وجود خون تجویز می شود .

در مرحله بعد پیروگرام داخل وریدی ( ivp ) که نوع عکس برداری با اشعه ایکس است ، که پس از تزریق رنگ به مجرای کلیه انجام می شود . همزمان با این عکس برداری سونوگرافی برای تشخیص تومور که مشخص شود جامد است یا کیستی است که از مایع پر شده است .

یکی دیگر از راه هایی که پشک برای تعیین نوع سرطان از آن بهره می برد سیتی اسکن است ، گاهی برای داشتن تصویر دقیق از بافت های درون کلیه MRI نیز انجام می شود .نوعی دیگر از راه های تشخیص به خصوص برای تومور های کوچک کلیه آنتریو گرام است ، که اطلاعات خوبی در مورد این تومور ها و مکان قرار گرفتن آنها و همچنین اندازه آنها به پزشک می دهد .

عمل جراحی سرطان کلیه
عمل جراحی سرطان کلیه

سرطان کلیه دارای چهار سطح است :

  1. سطح یک : به توموری گقته می شود که حداکثر 7 سانتی متر است
  2. سطح دو : به تومور هایی که بیش از 7 سانتیمتر رشد کرده اند اطلاق می شود .
  3. سطح سه : در این مرحله تومور در رگ های خونی و لنفی مجاور است یا این که در کلیه و یا یک لنف نزدیک به آن وجود دارد ، یا اینکه در رگ های اصلی یا بافت برینفریک قرار گرفته ولی به غده فوق کلیوی سرایت نکرده است .
  4. سطح چهار : در این مرحله که بیماری پیشرفته شده سرطان غدد کلیوی را درگیر کرده و به سایر اعضا مثل شش ها و لوزالمعده رسیده و همچنین ممکن است به لایه های اطراف کلیه رسیده باشد ، که در این حالت احتمال پخش و گسترش آن در اطراف و گره های لنفاوی بسیار بالا است .
مراحل سرطان کلیه
مراحل سرطان کلیه

سرطان کبد چیست ؟

مراحل درمان سرطان کلیه

پس از اقدامات پزشک برای تشخیص و نوع سرطان کلیه ، یکی از مراحل درمانی که معمولا اولین اقدام است ، جراحی و برداشتن تومور سرطان است .پزشک با خارج کردن تومور به سرعت از پیشرفت آن جلوگیری می کند .

سپس از درمان های کمکی مانند شیمی درمانی و پرتو درمانی استفاده می کند ، که موجب می شود .چنانچه در اطراف غده نقاط سرطانی باقی مانده باشد از بین برود .

جراحی با توجه به پیشرفت بیماری انواع گوناگون دارد ، در بعضی موارد امکان دارد گره های لنفاوی اطراف کلیه نیز برداشته شود . و گاهی ممکن است فقط کلیه خارج شود ، بسته به دست اندازی سرطان به نواحی اطراف کلیه پزشک تصمیم میگیرد تا چه مقدار از بافت های اطراف کلیه را خارج کند .

گاهی در مواقع امکان برداشتن تومور با عمل جراحی وجود ندارد ، در اینجا پزشک از سرما درمانی استفاده می کند ، که با این روش تومور با سرمای خیلی شدید از بین می رود .

روش دوم در اینگونه مواقع رگ بندی شریانی است ، که به وسیله ی موادی که در سرخ رگ کار گذاشته می شود ، موجب شده که تومور به سمت کلیه حرکت نکرده و غدد لنفاوی را درگیر نکند .

پس از اعمال هر دو روش بیمار تحت شیمی درمانی و پرتو درمانی و مراقبت های ویژه قرار میگیرد تا پزشک از بین رفتن تمامی تومور ها اطمینان حاصل کند .

خوب است این بیماری در ابتدا تشخیص داده شود در این صورت نیازی به عمل جراحی وجود نداشته و بیمار می تواند با دارو و چندین جلسه شیمی درمانی بهبود پیدا کند .

پرتو درمانی
پرتو درمانی

پیشگیری از سرطان کلیه

افراد از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خودداری کرده و از نفوذ این مواد به روی پوست جلوگیری کنند .

افراد دارای فشار خون بالا و دیابت کنترل نشده بایستی همواره به بیماری خود توجه کرده و با نظر پزشک دارو های کنترلی مصرف کنند.

از اضافه وزن و چاقی نیز پیشگیری کنند.

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :5 تعداد آرا: 2

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir