همه چیز در مورد سرطان مری

مری در ناحیه ای میان حلق و معده قرار دارد ، مری یک لوله تو خالی است که از گلو به شکم میرسد. وظیفه ی آن انتقال غذا به درون معده است . ( سرطان مری / علائم ، پیشگیری و درمان )

تغییر در سلول های دیواره مری و رشد سلول های غیر طبیعی سرطان نامیده می شود .

درمان سرطان مری
درمان سرطان مری

سرطان مری به دو دسته تقسیم می شود :

  1. سرطان سلول های سنگ فرشی ، که سلول های نازک و سطحی مری را درگیر می کند .
  2. سرطان آدنوکارسینوم ، که تقریبا 80% از سرطان های مری از این نوع است .

سرطان مری ششمین علت مرگ افراد از طریق سرطان می باشد . از نشانه های آن می توان به مشکل در بلع غذا، سوزش معده و سرفه یا خس خس گلو و در آخر در حالت های پیشرفته استفراغ همراه با خون است . که بایستی با دیدن هر کدام از این نشانه ها به پزشک متخصص مراجعه کرد .

عوال ایجاد سرطان مری

  • سن بالای 55 سال
  • این سرطان در مردان 3 برابر زنان دیده می شود .
  • سوزش سره دل یا رفلاکس ، که بطور مزمن و طولانی باقی مانده باشد .
  • نوشیدنی های داغ که باعث صدمه به ناحیه می شود .
  • مصرف الکل
  • مصرف طولانی مدت تریاک
  • منطقه زندگی افراد ، که بیشتر ساکنان نواحی مرطوب و گرم را درگیر می کند .
  • کسانی که بیماری آشالازی دارند ، ریسک ابتلای آنان بالا است ، زیرا در این بیماری که دریچه مری به معده وصل شده است نمی تواند به صورت طبیعی هنگام ورود غذا به معده باز شود و بعد از ورود غذا غذا بخوبی بسته نمی شود که همین امر موجب ریفلاکس و بازگشت اسید معده به سمت مری می شود .
  • رژیم غذایی اشتباه و ناسالم مانند مصرف غذا های شور ، چرب و سرخ کردنی و دودی به طور مکرر
  • افراد دارای اضافه وزن و چاقی

راه های تشخیص

پزشک پس از گرفتن شرح حال کامل از بیمار ، و معاینه دقیق وی از آندوسکپی به عنوان بهترین روش تشخیصی استفاده می کند ، در این روش لوله ی باریکی که یک دوربین به سر آن متصل است پس از بی حسی از راه دهان وارد مری شده و بافت آن را مورد بررسی قرار می دهد .

سپس با مشاهده نقاط ملتهب به وسیله یک اسکوپ ، نمونه برداری انجام میگیرد .نمونه به آزمایشگاه فرستاده می شود تا نتیجه قطعی مشخص گردد .

آندوسکوپی مری
آندوسکوپی مری

سرطان مری / علائم ، پیشگیری و درمان

درمان سرطان مری

به طور کلی پس از تشخیص با جراحی توده برداشته شده و سپس بسته به اندازه و محلی که در آن قرار گرفته و میزان گسترش آن یعنی به چه نواحی متاستاز داده مورد شیمی درمانی و رادیو تراپی قرار میگیرد .

پزشک همچنین آزمایشات دیگری را برای بیمار انجام می دهد تا از عدم پخش سرطان به دیگر نقاط بدن مطمئن شود .این آزمایش ها عبارت اند از : سونوگرافی آندوسکوپی ( EUS ) ، توموگرافی کامپیوتری ( CT ) ، توموگرافی انتشار پزتیرون ( PET ) که با توجه به جواب این آزمایش ها پزشک می تواند بهترین روش را برای درمان بیمار انتخاب کند .

در بعضی از موارد بسته به نوع بیماری و اندازه التهاب درون مری روش های غیر جراحی نیز به کار برده می شود . یکی از این روش ها بوژیناژ است : در این روش با گشاد کردن اندازه لوله مری بیمار می توان می تواند بلع راحت تری داشته باشد . و همزمان برای تکمیل درمان از رادیو تراپی برای کوچک کردن تومور سرطانی استفاده می شود .

سرطان مری یکی از کشنده ترین سرطان ها است ، که اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود و درمان صحیحی انجام گیرد فرد تا 5 سال پس از درمان شانس زندگی دارد .

پرتو درمانی
پرتو درمانی

ولی در اکثر مواقع چون افراد دیر به پزشک مراجعه می کنند و بیشتر در زمانی که دچار مشکل بلع هستند برای درمان اقدام می کنند کار زیادی نمی توان برای آنها انجام داد ، چون در این حالت سرطان هم گسترش زیادی داشته و هم این که مری بسیار ضعیف است که در این صورت پزشک نمی تواند بسیاری از مراحل درمانی را روی بیمار انجام دهد.

چون هم شانس بهبود بسیار پایین است و هم این که بیمار به دلیل ضعف بدنی توان تحمل دوره درمان را ندارد پس خوب است که هرگاه در خوردن و آشامیدن و همچینی هضم غذا احساس مشکل از قبیل درد سوزش و یا بازگشت اسید معده به درون مری را داشتیم بلافاصله به پزشک مراجعه کرده و مورد مداوا قرار بگیریم..

همچنین روش زندگی سالم را پیش گرفته و تا سالمندی زندگی سالمی داشته باشیم .

سرطان لوزالمعده یا پانکراس / علائم ، پیشگیری و درمان

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.6 تعداد آرا: 107

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir