عقرب حفار

این گونه عقرب اولین عقربی بود که از نظر علمی در جهان مورد بررسی قرار گرفت. معنای نام علمی این عقرب اسکرپیو بر گرفته از لغت اسکورپیون انگلیسی به معنای عقرب و موروس به معنای تیره یا مبهم است. این عقرب به نام عقرب چنگال پهن نیز شناخته می شود. طول عقرب بالغ بین 60 تا 80 میلیمتر است و رنگ آنها در زیر گونه های مختلف تفاوت دارد. ( عقرب حفار اسکرپیوموروس )

نام فارسی :  عقرب حفار اسکرپیوموروس
نام علمی  : Scorpio maurus
نام انگلیسی : Large clawed Scorpion
نام محلی : اسکورپیو موروس /یا/ اسکورپیو ماروس
عقرب حفار اسکرپیوموروس

اغلب این گونه عقرب دارای رنگ زرد تا قرمز-قهوه ای هستند (چنگالها معمولا قرمز-قهوه ای تیره هستند). در بعضی از زیرگونه ها رنگ قهوه ای تیره تا سیاه نیز گزارش شده است. زیر گونه های این عقرب را میتوان بر اساس رنگ آنها طبقه بندی کرد هرچند این تقسیم بندی عمومیت ندارد. این گونه عقرب در مواقعی به صورت دسته جمعی مشاهده می شود ولی هر عقرب برای خود سوراخ مجزایی دارد.

پراکندگی جغرافیایی

پراکندگی در جهان از شمال آفریقا (الجزایر، مصر، لیبی، موریتانی، مراکش، سنگال و تونس) تا خاورمیانه (ایران، عراق، اردن، سوریه، یمن، ترکیه، عربستان سعودی، کویت، اردن، لبنان و فلسظین اشغالی). این گونه عقرب بیشتر در نواحی بیابانی یافت می شود هر چند در جنگلهای تنک و خشک هم مشاهده شده است.

این عقرب حفار است و حفره های متفاوتی بر اساس نوع زیستگاه حفر میکند. سوراخ های حفر شده توسط عقرب بین 20 تا 70 سانتیمتر عمق دارند و انتهای سوراخ معمولا بزرگتر حفر میگردد. این عقرب به هوای گرم علاقمند است و در زمستان ها از دمای 10 تا 15 درجه به خواب زمستانی میرود.

زهر عقرب حفار

زهر عقرب در رده زهرهای با خطر متوسط طبقه بندی میگردد. با این حال محل گزش بسیار دردناک گزارش شده است. زهر این عقرب بر روی یک فرد سالم بی اثر است. این عقرب در مواردی از چنگال ها برای دفاع استفاده میکند و ممکن است از نیش استفاده نکند.

پراکندگی در استان های خوزستان، کردستان (بانه و سقز)،گیلان، فارس، آذربایجان غربی (اشنویه)، قزوین، تهران (کرج)، لوشان، رودبار، سمنان (شاهرود)، اصفهان، بوشهر، کرمانشاه (جوانرود و سرپل ذهاب)و ایلام (دهلران و ایوان(  .

عقرب حفار
عقرب حفار

عقرب حفار اسکرپیوموروس

عقرب غیرحفار آندرکتنوس کراسیکودا

منبع : لارفتو

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.8 تعداد آرا: 52

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir