انرووت ( انروفلوكساسين )

انرووت یک آنتی بوتیک حیوانی می باشد که دام ها ، سگ و گربه را پوشش می دهد و کاربرد وسیعی دارد .

شکل دارویی محلول استریل تزریقی
گروه دارویی آنتی بیوتیک
ترکیب دارو هر میلی لیتر دارو حاوی 50 میلی گرم انروفلوکساسین(انرو وت) می باشد.
دارو انرووت
دارو انرووت


مکانیسم اثر دارو :

انروفلوکساسین دارویی از نسل سوم فلوروکینولون ها می باشد که اساس عملکرد آن مهار آنزیم DNA-Gyrase در هسته سلول باکتری می باشد و DNA  را به قطعات کوچک و غیر فعال تبدیل می نماید و با ممانعت از همانندسازی DNA اثرات باکتریسیدی خود را اعمال می نمایند.


انروفلوکساسین 5% دارای طیف اثر وسیعی بوده وعلیه باکتری های گرم منفی نظیر اشرشیاکلی، کلبسیلا، سالمونلا، پروتئوس، کمپیلوباکتر، بردوتلا، پاستورلا، هموفیلوس، اکتینوباسیلوس، بروسلا، سودوموناس ائروژینوزا و باکتری های گرم مثبت نظیر استافیلوکوک، استرپتوکوک، کورینه باکتریوم، کلستریدیوم، لیستریا منوسایتوژنز، آرکانوباکتریوم پیوژنز، اریزوپلوتریکس روزیوپاتیه و مایکوپلاسما و کلامیدیا موثر می باشد. میزان حداقل غلظت موثر این دارو در برابر این اجرام پایین است که نتیجه این ویژگی و فارماکوکینتیک خاص مربوط به دارو، منجر می شود که سطح موثری از غلظت دارو به سرعت ایجاد شود.


فارماکوکنتیک دارو :

پس از تزریق میزان 2/5 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن گوساله حداکثر بعد از یک ساعت غلظت انروفلوکساسین 0/9 میلی¬گرم در هر میلی لیتر سرم خواهد بود ولی همزمان، غلظت آن در بافت هایی از قبیل ریه، قلب، کبد، کلیه و سیستم لنفاوی 3-2 برابر غلظت دارو در CSF  است .
دارو هم از طریق کلیوی و هم از راه غیر کلیوی دفع می شود. بین 50-15 درصد دارو بصورت تغییر نیافته از طریق ادرار (هم از طریق ترشح توبولی و هم از طریق فیلتراسیون گلومرولی) دفع می¬گردد و باقیمانده دارو از طریق مدفوع دفع می شود. نیمه عمر دارو 3 ساعت است.


موارد مصرف دارو :


گاو، گوسفند، بز و خرگوش :

در پیشگیری و درمان عفونت های ثانویه مایکوپلاسمایی و باکتریایی دستگاه تنفس (مایکوپلاسما، پاستورلا، هموفیلوس، استافیلوکوک) و گوارش (اشرشیاکلی، سالمونلا) کاربرد دارد. همچنین در درمان برونکوپنومونی انزئوتیک گوساله ها نتایج بسیار خوبی دیده شده است.


سگ و گربه :

عفونت های باکتریایی تنفس، گوارش، ادراری-تناسلی، پوستی و التهاب گوش خارجی ناشی از اشرشیاکلی، سالمونلا، پاستورلا، هموفیلوس، استافیلوکوک، استرپتوکوک و… کاربرد دارد.
تجویز دارو به صورت زیر جلدی و در مورد گوسفند و بز به صورت داخل عضلانی می باشد.


گاو، گوسفند، بز و خرگوش

1 میلی لیتر به ازای هر 20 کیلوگرم وزن بدن به مدت 5-3 روز (در درمان عفونت های پیچیده میزان دارو تا 2 برابر افزایش می یابد.)
سگ و گربه : 1 میلی لیتر به ازای هر 10 کیلوگرم وزن بدن به مدت 5 روز (در درمان عفونت های پیچیده می تواند تا 10 روز افزایش یابد.)


موارد منع مصرف دارو

  • در گربه های زیر 8 ماه، سگ های زیر 1 سال، سگ های نژاد بزرگ با دوره رشد طولانی زیر 18 ماه توصیه نمی¬شود.
  • در سگ های آبستن و شیروار و سگ ها با اختلالات سیستم اعصاب مرکزی منع مصرف دارو وجود دارد.
  • در اسب ها و دام ها با اختلالات غضروف و مفصلی نباید بکار رود.

دوره پرهیز از مصرف

  • گوشت : 7 روز پس از آخرین تزریق دارو
  • شیر : 4 روز پس از آخرین تزریق دارو

شرایط نگهداری دارو

در دمای (25-15) درجه سانتی گراد و دور از نور نگهداری شود.


بسته بندی دارو

در ویال های 50 میلی لیتری در جعبه های یک عددی عرضه می گردد.

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :5 تعداد آرا: 1

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir