انواع گل نسترن

گیاه نسترن به دلیل مقاومت بالا و سازگاری با شرایط اقلیمی کشور ایران به عنوان یک گیاه زینتی بسیار کاربرد دارد . شما می توانید با حداقل اطلاعات از باغبانی ، نسترن بکارید و نتیجه کار راضی باشید . ( معرفی کامل انواع گل نسترن + تصاویر )

نسترن را میتوان در فضای باغ و باغچه و یا گلدان کاشت ، اما برای رشدبیشتر توصیه می شود در خاک باغ و باچه کاشته شود تا فضای بزرگی را پوشش دهد و زیبایی چشمگیری را به وجود بیاورد .

گل نسترن مانند گل رز انواع مختلفی دارا می باشد، با گل رز وجه اشتراکی در عطر، رنگ و تعداد گل برگ و اندازه گل ها دارد.

  1. نسترن فرانسوی
  2. نسترن رونده
  3. نسترن زرد
  4. نسترن کوهی یا وحشی

انواع گل نسترن موجود در ایران

نسترن رونده

نسترن رونده
نسترن رونده

گیاه نسترن رونده درختچه ای است که دارای گل های ریز زیادی هست و طول آن یک الی پنچ متر می باشد و در شرایط محیطی مناسب میتواند ارتفاع آن افزایش پیدا کند ، برای نگه داری از گل نسترن یک تکیه گاه  ایجاد کنید زیرا گل نسترن به تکیه گاه و قوام نیاز دارد تا پرورش یابد و رشد کند و بتواند نور خورشید مناسبی را دریافت کند، قابل توجه است این گیاه توسط ساقه های باریک می تواند از قوام بالا برود، اکثرا از گل نسترن برای تزئین پوشش روی طراحی فضای سبز، درب ها، تزئین دیوار، باغ ها و تزئین در ورودی تالار ها و ویلا ها استفاده می کنند، گل نسترن، گیاهی مقاوم در برابر آب و هوای سرد زمستان و شرایط نامساعد است .

گل نسترن فرانسوی

نسترن فرانسوی
نسترن فرانسوی

گل نسترن فرانسوی شامل درختچه ای زیبا با گل های انبوه و برگ های ریز و درشت زیبا میباشد رنگ بنفش موجود در این گل نسترن فرانسوی بیشتر مورد توجه افرادی قرار میگیرد که روحیه ای لطیف و مهربان دارند و رنگ این گل سرشار از ارامش است ترکیب رنگ سبز و بنفش تاثیرگذاری ان را بیشتر میکند .

این گل به دلیل داشتن حالت درختچه ای بیشتر درخانه های مدرن استفاده میشود که زیبایی محیط را دوچندان میکند و حس ارامش توام باشادابی را به محیط القا میکند.

معرفی کامل انواع گل نسترن + تصاویر

نسترن زرد

نسترن زرد
نسترن زرد

نسترن زرد یا رز زرد ایرانی بومی اروپا، غرب آسیا و غرب آفریقا است. ارتفاع درخچه رز زرد به 5 متر هم می‌رسد. میوه گل رز که سای نورودون (Cynorhodon) نام دارد به رنگ‌های قرمز و نارنجی است.

 میوه‌ی گل رز پس از خشک شدن دارای طعم شیرین با بوی ملایمی است. قسمت گوشتی این میوه دارای مقدار زیادی ویتامین C است. دانه‌های سای نورودون سمی است.

نسترن کوهی

گل نسترن کوهی
گل نسترن کوهی

تاریخچه نسترن کوهی از گیاهان دارویی ارزشمندی است که مردم اکثر سرزمینها از میوه های این گیاه برای درمان بعضی از بیماریها استفاده می کنند.

از میوه نسترن کوهی میوه بدون دانه و حتی از دانه آن به عنوان دارو یاد شده است. میوه این گیاه سرشار از ویتامین C است و سایر ویتامین ها را نیز دارا می باشد و برای جبران کمبود ویتامینهای بدن استفاده می شود.

در برخی از کشورها از میوه های نسترن کوهی مربا یا مارمالاد تهیه می کنند مواد موثره این گیاه سبب کاهش اسید اوریک و معالجه ناراحتیهای ناشی از نقرس می گردد. از این مواد همچنین برای مداوای تورم کلیه و مجاری ادراری استفاده می شود.

روغن دانه های نسترن کوهی در صنایع بهداشتی و آرایشی مورد استفاده فراوانی دارد. صرف نظر از خصوصیات دارویی این گیاه جنبه های زینتی آن در فضای سبز (بخصوص در مناطقی که از نظر شرایط آب و هوایی و خاکی از وضعیت خوبی برخوردار نیستند) در خور توجه بوده و حتی در اغلب اوقات به عنوان پایه برای رزهای زینتی مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه پراکنش زیادی در کشور دارد و حتی در بعضی نقاط به عنوان علف هرز در مزارع رشد می کند.

ویژگی های ظاهری گل نسترن

رنگ گل برگ های نسترن رونده، صورتی کم رنگ می باشد و تعداد گل برگ های آن 5 عدد است، این گیاه به صورت خوشه ای دیده می شود و  دارای برگچه هایی به تعداد 5 الی 7 عدد می باشد، ساقه های گل نسترن پر از تیغ های ریز است و اندازه میوه گل نسترن رونده  به یک و نیم تا دو سانتی متر می رسد و میوه آن نارنجی رنگ مایل به قرمز می باشد.

شرایط نگهداری و کاشت نسترن

خاک: خاک های رسی، شنی که حاوی مواد غذایی هستند و زهکشی مناسبی شده اند برای رشد گل نسترن رونده مناسب می باشند.

نور:گل نسترن رونده به نور مستقیم خورشید و یک محیط آفتاب گیر نیاز دارد تا بتواند رشد مطلوبی داشته باشد .

دما :  گل نسترن دارای دمای متفاوتی می باشد و می تواند در دمای 20 درجه سانتی گراد نیز رشد کند ولی مناسب ترین دما برای نسترن رونده 21 درجه سانتی گراد تا 24 درجه سانتی گراد می باشد.

آبیاری : این گیاه به آبیاری متوسطی نیاز دارد و بایستی آن را مرتب آبیاری کنید به این نکته توجه کنید قبل از آن که می خواهید گیاه را آبیاری کنید بایستی توجه کنید که خاک آن خشک شده باشد سپس آن را آبیاری عمیق انجام دهید.

میوه نسترن دارای تعداد زیادی از آنتی اکسیدان ها می باشد لیکن به علت این که دارای ویتامین ث می باشد در چای، نوعی مربا و آش از آن استفاده می کنند و همچنین برای تهیه شراب شیرین نیز استفاده میکنند، جوشانده میوه نسترن  برای درمان نارسایی های کلیوی، عفونت های ویروسی و ادراری مورد استفاده می گیرد و در طب سنتی ایران مورد توجه قرار گرفته است. به عنوان مثال خواصی را که برای عرق نسترن ذکر کرده اند به شرح ذیل می باشد:

  • برطرف کننده اسهال و درد معده
  • از بین بردن عارضه کم بود ویتامین ث
  • برطرف کننده ورم کلیه ها و برطرف کننده سنگ کیسه صفرا
  • تقویت کننده اعصاب و قلب و رفع خستگی و آرام بخشی
  • برطرف کننده بی خوابی

طرز تهیه آش نسترن

آش میوه نسترن در منطقه ارس باران دارای طرفداران زیادی می باشد برای تهیه این نوع  آش بایستی به مدت سه روز گل ها را خیس کنید و پس از گذشت مدت زمان معین شده آنها را آبکشی کنید.

آبی که از آبکش کردن این میوه به دست آمده است را بجوشانید و کف حاصل آمده را دور بریزید و حبوبات را به آن اضافه کنید، بعد از پختن حبوبات و برنج مقداری میوه خشک را به آن اضافه کنید و پس از گذشت 15 دقیقه روغن و رشته آن را اضافه کنید سپس بعد از این که گل ها پخته شدند آش حاضر است، طبیعت گل نسترن گرم و خشک می باشد ترکیبات شیمیایی این میوه  بیضی شکل می باشد و به رنگ های قرمز روشن و یا قرمز تیره دیده می شود و غنی از اسید سیتریک قند و ویتامین می باشد.

خواص طبیعی گل نسترن

این گل غنی از ویتامین ث است و در هر 100 گرم آن 6 گرم ویتامین ث موجود می باشد از نظر مقایسه با پرتقال که در هر 100 گرم آن پنج دهم ویتامین ث وجود دارد بسیار مفید تر می باشد، پس نتیجه می گیریم ویتامین ث در گل نسترن 120 برابر ویتامین موجود در پرتقال می باشد.

نکته مهم

  1. موجب می شود بوی بد دهان از بین برود.
  2. کسانی که زیاد عرق می کنند و بدن آن ها همیشه بوی بد می دهد می توانند پس از حمام بدنشان را با برگ و گل نسترن ابکشی نمایند.
  3. اعصاب را آرام میکند.
  4. موجب رفع اسهال می شود.
  5. موجب بند آمدن خون ریزی سینه می شود.
  6. موجب برطرف شدن ورم کلیه و سنگ کلیه می شود و نکته مهم این است که این گیاه ضد انگل می باشد.
  7. موجب رفع بی خوابی می شود.
  8. موجب برطرف شدن انقباظ ماهیچه ها می شود.
  9. موجب تقویت معده می شود، موجب کم شدن مقدار سوزش در ادرار می شود و سیستم ایمنی را تقویت می کند.

روغن دانه های نسترن کوهی در صنایع بهداشتی و آرایشی مورد استفاده فراوانی دارد.

صابون نسترن

معرفی کامل انواع گل نسترن + تصاویر

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.2 تعداد آرا: 149

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir