سعید قاسمی

سعید قاسمی سردار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی متولد ۲۶ خرداد  ۱۳۳۹ در تهران می باشد ، وی به دلیل سخنرانی های صریح و انقلابی به شهرت رسده است .

نام نام خانوادگی سعید قاسمی
تاریخ تولد پنجشنبه ، ۲۶ خرداد  ۱۳۳۹
محل تولدتهران
درجه نظامیسرتیپ دوم سپاه
مدرک تحصیلیکارشناسی ارشد معماری از دانشگاه علم و صنعت
عملیات های شاخص دفاع مقدسفتح‌المبین
بیت‌المقدس
رمضان
والفجر مقدماتی
والفجر ۱
مسلم بن عقیل
والفجر ۳
مالفجر ۴
مرصاد
معاون طرح و برنامه سپاه ولی‌امر1366
مشخصات سردار سعید قاسمی
سعید قاسمی کیست؟
سعید قاسمی کیست؟

سعید قاسمی در بیمارستان بازرگان تهران متولد شده است ، منزل پدریش در خیابان ری بود . پدرش متولد لنگرود و مادرش متولد آستانه اشرفیه بود ، یک خواهر و یک برادر دارد .

تحصیلات متوسطه

سعید قاسمی تحصیلات متوسطه خود را در دبیرستان دارالفنون گذراند و قرار بود که به لیون فرانسه مهاجرت کند و در رشته مهندسی مکانیک ادامه تحصیل دهد ولی این اتفاق با انقلاب اسلامی همزمان شد و دیگر از مهاجرت منصرف شد .

علاقه به دکتر شریعتی

در دوران نوجوانی به تفکرات علی شریعتی علاقه مند می شود و با زاویه گرفتن با حکومت پهلوی به تفکرات اسلامی گرایش پیدا می کند .

شب انقلاب

سعید قاسمی در 21 بهمن 1357 از افرادی بود که با تسخیر پادگان عشرت آباد برای تصرف رادیو و تلویزیون تهران وارد عمل می شود .

حضور در کردستان

پس از انقلاب با آغاز قائله ی کردستان نیروهای انقلابی به منطقه اعزام می شوند ، سعید قاسمی ، همراه طاهره دباغ و شهید محمد بروجردی برای مقابله با ضد انقلاب به آنجا می رود و آموزش نیروهای انقلابی را برعهده میگیرد.

پیوستن به احمد متوسلیان

پس خوابیدن قائله ی کردستان و آغاز دفاع مقدس به عنوان یکی از اعضای سپاه پاسداران به جبهه جنوب اعزام می شود و در آنجا با احمد متوسلیان در فتح خرمشهر همرزم بود . آشنایی این دو در کردستان و شهر مریوان بوده است .

در عملیات بیت المقدس که منجر به آزادی خرمشهر شد فرماندهی سخترین محور عملیات بر عهده ی احمد متوسلیان قرار داشت در طی عملیات احمد متوسلیان چندین بار از عدم امکان پیشروی اطلاع داد اما فرماندهان بالاتر بر ادامه ی عملیات اصرار داشتند و در آخر عملیات تا آزادی بخش زیادی از خاک خودی ادامه پیدا کرد ولی نقشه ی عملیات فراتر از این ها بود .


ادامه تحصیل پس از دفاع مقدس

زمانی که جنگ تمام شد سعید قاسمی مدتی در مناطق جنگی باقی مانده بود و سرانجام در سال 1368 زمانی که 29 سال داشت برای ادامه تحصیل به دانشگاه علم و صنعت رفت و مدرک کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه علم و صنعت را گرفت .

سخن در مورد هلال احمر

سعید قاسمی چند سال پیش در یک سخنرانی گفته بود با پوشش هلال احمر به مردم بوسنی کمک نظامی میکردیم و این سخنان با واکنش داخلی و خارجی روبرو شد ، تا جایی که فرماندهان سپاه مجبور به تکذیب این سخنان شدند .

برای بررسی این سخنان باید نکاتی را مورد توجه قرار داد ، در 16 آوریل 1993 شورای امنیت با قطعنامه 819 ، سربرنیتسا را منطقه امن ( سبز ) اعلام کرد اما در 13 ژوئن 1995نیروهای سازمان ملل اجازه ورود صرب ها را به منطقه امن سربرنیتسا دادند و در کمتر از 7 روز 8000 مرد و پسر مسلمان بوسنی قتل عام شدند .طی این قتل عام نیرو های سازمان ملل فقط در نقش تماشاچی حاضر بودند .

برای اولین بار در تاریخ حقوق قضایی دادگاه بین‌المللی کیفری یوگسلاوی سابق اعلام کرد که «تجاوز سیستماتیک» و «بردگی جنسی» در زمان جنگ از موارد جنایت علیه بشریت بوده‌است. در این جنگ 50 هزار مورد تجاوز به زنان مسلمان بوسنی ثبت شده است .

یکی دیگر از جنایات صرب ها محاصره « گراژده » بود که با اتمام دارو در آن منطقه مجروحین بدون بیهوشی و مسکن عمل جراحی میشدند و در این میان نیرو های سازمان ملل هیچ اقدامی برای ارسال دارو به این منطقه نکردند .

سعید قاسمی یکی از نیروی های اصلی ایرانی بود که از سد محاصره گراژده عبور کرد و وارد این منطقه شد .

سعید قاسمی و هلال احمر
سعید قاسمی و هلال احمر

فوت پدر

مرحوم محمد حسین قاسمی پدر سعید قاسمی در مهر 1398 دار فانی را وداع گفت و مراسم ختم آن مرحوم در 16 مهر 1398 در مسجد نارمک برگزار شد .افراد سرشناسی همچون محمود احمدی نژاد ، سردار کوثری ، سردار فدوی ، حسین شریعتمداری ،حجه الاسلام حسین طائب ، علیرضا زاکانی ، حسین الله کرم و مسعود دهنمکی در این مجلس ختم حاضر شدند .

مجلس ختم پدر سعید قاسمی
مجلس ختم پدر سعید قاسمی

دوستی با شهید آوینی

در مورد دوستی با شهید مرتضی آوینی خاطره ای را گفته است : یک بار آقا مرتضی به خانه ی ما آمد و کلکسیون تمبر پسرم را دید ، یکسال بعد که به پاکستان رفته بود برایم یک پاکت پر از تمبر فرستاد و نوشت سال جدید را تبریک میگویم و دیده بودم پسرت به تمبر علاقه دارد این تمبر ها را به او بده …

اصلاً این آدم کجاست؟ اوضاع ما آن‌قدر شلوغ پلوغ است که وقت رسیدگی به ننه بابایمان را نداریم. تمبری که بچه‌ي طرف که یک بار او را دیده جمع کرده است! حواسش جمع است دیگر. دلبری و دل‌خری می‌کند. این هنر است. بیا و اینها را بگو. بگو دو ساعت آمد خانه‌ي ما و با تمبر، ما را خرید. من اصلاً مال این حرف‌ها نبودم. نه به انقلاب کار داشتم، نه به نظام، ولی می‌دیدم حزب‌اللهی که می‌گویند تویی؟ شما حزب‌اللهی هستی؟ حواست واقعاً به این چیزها هست؟ اینها دلبری است.

انتقاد به بهروز افخمی

فیلم « فرزند صبح » با هزینه 4 میلیارد تومانی در سال 1383با کارگردانی بهروز افخمی در مورد زندگی امام خمینی ره ساخته شده است البته این فیلم طبق ادعای افخمی 2 میلیارد تومان هزینه داشته است .

سعید قاسمی در مورد این فیلم گفته است :

وقتي بركت نباشد، 4 ميليارد هم هزينه كنيم مي‏شود «فرزند صبح»! این روزها سئوال این است که آقا چهار میلیارد هزینه کردیم راجع به پدر و مادر امام، فيلم «فرزند صبح» درست کردیم. چهار میلیارد را چه کسی هزینه کرده است؟ دفتر نشر آثار امام. فیلم فقط یک شب اکران شد، آن‌چنان بویش پیچید که دیگر جرئت نکردند نشانش بدهند. همین طوری کردند توی گونی و صدایش را درنیاوردند. چهار میلیارد فقط یک قلمش است. کارگردان كيست؟ آقای بهروز افخمی، رفيق فابریک سیدمرتضی آوینی! می‌گویند پول نیست! نه آقا! برکت نیست. کل مؤسسه‌ي روایت فتح عبارت بود از دو اتاق، یک سیدمرتضی آوینی، چهار پنج تا از بروبچه‌هایی که تا آخر با او بودند و امسال که داریم حرف می‌زنیم، به برکت چشم‌‌های نداشته آقایان و حسادت‌هایشان موفق شدند ریشه‌ي روایت فتح را به‌کلی بکنند و دیگر روایت فتح نداریم و تمام شد و جارو کردند! چرا مؤسسه به نامش درست شد و اسم خیابان و… به نامش زدند، ولی اصل مؤسسه روایت فتح را از ریشه کندند. جالب است! این آدم در دو اتاق با یک عده بروبچه‌های مخلص آثاری را خلق می‌کند که برای کل تاریخ می‌ماند، ولی میلیاردها تومان برای کارهایی هزینه می‌شود و بی‌فایده و آخرش هم خیلی راحت می‌گوییم حیف شد! کار درنیامد!

جملات شاخص از سعید قاسمی

  1. «دفاع مقدس ما از زمان ورود ۱۲ لشکر عراق به ایران شروع نشد، بلکه ما دقیقاً از لحظه بعد از پیروزی انقلاب مشغول دفاع از دین و سرزمین‌ما بودیم، و مقدس بودن دفاع ما در برابر عراق، ریشه در مقدس بودن دفاع ما در همان اول انقلاب داشت.»
  2. «امروز این را دیگر همه فهمیده‌اند که طالبان گرچه در صورت به اسلام و مسلمانان شبیه هستند ولی سیرتشان آمریکایی است.»
  3. «در لباس خدمت هم می‌توان خیانت کرد. می‌توان جنایت کرد. دشمنی با یک نظام مگر شاخ و دم دارد؟»
  4. «غربی‌ها خوب می‌دانند که ما، نه فقط حالا ما ایرانی‌ها که اساساً شرقی‌ها، هم تاریخ گریزیم، هم جغرافیا گریز. هم‌زمان گریزیم، هم زمین گریز. این اروپایی‌ها هستند که دندان یک دایناسور را هم از زیر خاک می‌کشند بیرون، صدها کتاب راجع به آن تحقیق می‌کنند. ماها یک دههٔ گذشته‌مان را حتی آنها که بودند فراموش کردند.»
  5. «لباس رزم ولله بعد از بزم انقلاب بر تن ما نشست، نه بعد از جنگ. اول بار لباس رزم در مرزهایی به وسعت مساحت کل کشور بر تن رزمندگان ما پوشیده شد، نه در مرز با عراق.»
  6. «حقیقت این است که ما فقط در عراق جنگیدیم اما فقط با عراق نجنگیدیم.»
  7. «غیر از این است که تا همین صد سال پیش مساحت کشور، دو برابر الان بود؟ جز این است که این گربه ملوس، یک روز برای خودش شیر بوده است؟»
  8. «اگر قصه جنگ را بدون تحریف، تعریف کنیم، تا ده نسل بعد هم بچه‌های ما احساس غرور می‌کنند و به جای اینکه بپرسند آیا می‌شد جلوی جنگ را گرفت، هم‌چون بسیجیان اشک می‌ریزند که آیا نمی‌شد …»
    • ۲ ژانویه ۲۰۰۵/ ۱۳ دی ۱۳۸۳
  9. «جنگ تحمیلی برخلاف گفتهٔ همه، هشت سال نیست بلکه ۱۰ سال است. دو سال درگیری‌های کردستان نیز جزو دفاع مقدس و جنگ تحمیلی است.»
    • ۶ مارس ۲۰۰۷/ ۱۵ اسفند ۱۳۸۵ 
  10. «انقلاب ما نه سرمایه‌داری و نه کمونیستی است. ما می‌خواهیم به انسان، جامعه‌ای آزاد ببخشیم و انقلاب ما سرخ نیست بلکه به رنگ سبز زیتونی است.»
    • ۲۵ سپتامبر ۲۰۰۸/ ۳ مهر ۱۳۸۶ 
  11. «جنگ تحمیلی به دلیل یک کدورت بین دو کشور رخ نداد بلکه ائتلافی بود که برای سرنگونی نظام مقدس جمهوری اسلامی تشکیل شده بود ائتلافی که در هیچ جنگی رخ نداد.»
    • ۱۰ مارس ۲۰۰۸/ ۲۰ اسفند ۱۳۸۶
  12. «نباید به خاطر این‌که فردی با سلایق و علائق ما مطابق نیست از تاریخ حذف شود هرچند این اتفاق افتاده است.»
    • ۲۹ اوت ۲۰۰۸/ ۸ شهریور ۱۳۸۷
  13. «یکی از بدی‌های تظاهرات جمعی آن است که جماعت احساس می‌کنند تکلیف خود را انجام داده است.»
  14. «باید هر جایی تکلیف خود را با امام مشخص کنیم و پیوسته خود را با این معیار بسنجیم که آیا راه را درست می‌رویم؟ و این دور از تفکر مقام معظم رهبری نیست.»
  15. «سفر حج، شرکت در یک مانور رزمی است که برای استکبار پیام دارد. از ۹ ذی‌الحجه به مدت ۳ تا ۴ روز، روزهای اصلی حج برای مانور مشترک است.»
  16. «وهابیت در مرحله اول مکه و حجاز را در اختیار خود قرار داد و اکنون گستره عربستان فعلی را در اختیار دارد. آل سعود داستان تشکل دروغینی است که به دست امپریالیسم انگلیس و آمریکا ساخته و پرداخته شده است.»
  17. «حرف جهان امروز ایستادگی، مقاومت و مبارزه است نه تسلیم و سازش و تعامل و رأفت با گرگ.»
  18. «مشکل جبهه ما در جبهه خودی و جبهه اسلام غضنفرها هستند.»
  19. «راهی جز راه امام نیست و این راه باید احیا شود.. اگر به این راه و راه رهبر اعتقاد دارید هیچ‌کس نباید حق داشته باشد برای ما راه و مسیری غیر از این دو بزرگوار ترسیم کند؛ بنابراین باید این راه را احیا کنید و هرجا که مخالف این عزیزان حرف زده شد، توی دهن آنها بزنید تا دشمن احساس نکند که در این خط شائبه‌ای وجود دارد و کسانی می‌توانند تفکرات و اعتقادات ما را به بازی بگیرند.»
    • ۱۵ دسامبر ۲۰۰۸/ ۲۵ آذر ۱۳۸۷
  20. «باید پرچم حزب‌الله در کشورهای دنیا به اهتزاز درآید.»
    • ۴ ژانویه ۲۰۰۹/ ۱۵ دی ۱۳۸۷
  21. «همه می‌خواهند که جانبازان شیمیایی در بیمارستان ساسان یا خانه‌هایشان آخرین نفس‌های خود را بکشند، در صورتی که اگر من باشم این‌ها را به دانشگاه‌ها می‌کشانم، تا آخرین نفس‌هایشان را در دانشگاه‌ها بکشند.»
  22. «گر اتفاقی بیفتد و ما را بین حسنی امضاکردن و حسینی جنگیدن مختار کنند، ما راه عاشورایی را برمی‌گزینیم.»
    • ۲۹ سپتامبر ۲۰۰۹/ ۷ مهر ۱۳۸۸
  23. «همهٔ دنیا باید بفهمد عمق استراتژی ما فلسطین و لبنان است. ما در این مقوله شوخی نداریم که تنها با آن بازی کلامی کنیم. به تعبیر آقا روح‌الله، جنگ ما جنگ عقیدتی است و مرز نمی‌شناسد.»
  24. «اینکه برخی سعی کرده‌اند تفکر ملی‌گرایی و نگاه کردن تنها به ایران را بزرگ کنند و بگویند اول خودمان بعد دیگران، تفکری خلاف تفکر رسول‌الله (ص) و عاملی در جهت پوسیدگی ماست.»
    • ۲۳ مه ۲۰۱۰/ ۲ خرداد ۱۳۸۹

عکس لحظه شهادت آوینی

سعید قاسمی در مورد شهید آوینی و تصویر لحظه شهادت او گفته است :

در لبنان مي‏گفتند این‌که در لحظه شهادت هم دارد فکر می‌کند! عکس لحظه شهادت سیدمرتضی را دیده‌اید. این عکس در لبنان چندین سالی در خانه‌ام بود. بعضی از لبنانی‌ها که می‌آمدند می‌پرسیدند: «این آقا کیست؟» می‌گفت این و این. می‌پرسیدند: «لحظه‌ي شهادت است؟» می‌گفتم: «بله». می‌گفتند: «این‌که در لحظه شهادت هم دارد فکر می‌کند و خیلی ريلكس است». استیل قصه این جوری است.

لحظه شهادت مرتضی آوینی
لحظه شهادت مرتضی آوینی

مستند آقا سعید

پس از پذیرش قطعنامه 598 و اعلام آتش بس در سال 1367 نیرو های منافقین با فرمان مریم رجوی و با انبوه تجهیزات عراقی و عربی به ایران حمله کردند و قصد داشتند به شکل ستونی به سمت تهران حرکت کنند اما بی توجه به اینکه اگر میشد با 15 هزار نفر ایران را شکست داد ، چرا نیرو های میلیونی عراق 8 سال موفق به این کار نشدند ؟ موجبات یک جنگ کوتاه مدت را فراهم کردند که با شکست منافقین و کشته و زخمی انبوه پایان یافت .

عملیات مرصاد در پنجم مرداد ماه ۱۳۶۷، با رمز «یا علی» آغاز شد .

در طول این عملیات سعید قاسمی یکی از مهمترین فرماندهان میدانی بود و با شجاعت مثال زدنی در میدان جنگ حضور داشت . در طی آن دوران شهید آوینی یک مستند از اقدامات سعید قاسمی در آن عملیات تهیه کرد .این مستند با نام « آقا سعید » توسط گروه روایت فتح منتشر شد .

سعید قاسمی سردار سپاه
سعید قاسمی سردار سپاه

ماجرای درگیری شهید همت با اکبر گنجی

اکبر گنجی که با وجود عضویت در سطح بالای سپاه حاضر نمیشد به جبهه جنگ برود و تمام مدت در تهران سنگر گرفته بود در زمانی که سعید قاسمی به همراه شهید همت برای انجام هماهنگی شخصا به تهران آمده بودند با او روبرو می شوند .

در این دیدار ناخواسته اکبر گنجی با لفظ « کانال پر کن » شهید همت را خطاب میکرد و سعی میکرد او را مسبب شهید شدن سربازان معرفی کند ، پس از چندین بار تکرار این لفظ ، شهید همت یقه ی اکبر گنجی را میگیرد و به دیواری میکوبد و میگوید تو ارزش مشت های من را نداری…

شاید برایتان جالب باشد که اکبر گنجی بعدا گفت ما اشتباه کردیم انقلاب کردیم و چند سال بعد منکر وجود امام زمان عج شد و حتی زیارت عاشورا را مورد حمله قرار داد.

پس از اینکه سعید قاسمی این خاطره را تعریف کرد عده ای مریض القلب در آن تشکیک ایجاد کردند اما با تایید جعفر جهروتی و بابای از شاهدان عینی ماجرا تایید شد .

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.4 تعداد آرا: 33

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir