زاموفیلیا

این گیاه یک گیاه زینتی سمی می باشد که به دلیل مقاوم بودن به شرایط گوناگون، برای افراد غیر حرفه ای که قصد دارند باغبانی و نگهداری از گل و گیاه را آغاز کنند مناسب می باشد .

زاموفیلیا
زاموفیلیا

گیاه زاموفیلیا

این گیاه رو با نام علمی Zamioculcas zamiifolia و نام لاتین Zanzibar gem می شناسند و بومی شرق آفریقا می باشد این گیاه را از خانواده ARACEAE  میدانند جالب است بدانید که سیستم فتوسنتز منحصر به فردی داره که به آن CAM گفته میشود که مانند کاکتوس ها عمل میکند، این گیاه را میشود به راحتی در مکان هایی که نور کم دارند نگهداری کرد در ضمن این گیاه به علت مقاوم بودن در مقابل نور و آبیاری به آن لقب گیاه فوق قوی داده شده است.

زاموفیلیا دارای برگ هایی به شکل پر که طول ساقه گیاه بین 40 الی 60 سانتی متر هم میرسد رنگ برگ ها سبز تیره با براقیت زیاد هست و اگر شرایط ایده آل گیاه را فراهم کنید گل های کوچک زرد رنگ روشن که به قهوه ای یا برنزی مایل هست را میتوانید ببینید.

*** تمام بخش های این گیاه سمی هست پس مراقب کودکان باشید***

شرایط نگهداری زاموفیلیا

به طور خلاصه باید گفت که این گیاه به نور و آبیاری متوسط، دمای معمول اتاق و رطوبت 50 درصد نیاز دارد البته خاک با زهکشی مناسب فراموش نشود که در ادامه تمامی موارد را به صورت کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد.

نور مناسب برای زاموفیلیا

همانطور که گفتیم از گیاهان مقاوم به نور میباشد ولی خب برای داشتن رشد مطلوب نیاز به روشنایی دارد ، با فراهم کردن شرایط نور مناسب برای این گیاه ساقه های آن به خوبی رشد خواهند کرد و نور کم باعث باریک شدن ساقه ها خواهد شد پس نور متوسط و فیلتر شده را برای گیاه فراهم کنید و از تابش مستقیم نور خورشید مخصوصا در روزهای گرم سال به شدت مواظب باشید چون باعث ایجاد سوختگی در برگها میشود.

دمای مناسب رشد

از نظر دمایی هم این گیاه مقاومت خوبی میتونه نشون بده ولی خب بهترین دمای رشد گیاه بین 22 الی 30 درجه سانتی گراد میباشد که دمای شب رو 22 و دمای روز رو 30 درجه باید گفت اگر دمای روز بیشتر از 26 درجه سانتی گراد میشه حتما غبارپاشی روی برگهای گیاه رو انجام بدین در ضمن در زمان ظهر و زمانی که نور روی برگها میوفته غبارپاشی باعث آسیب به برگها میشه.

این گیاه در مقابل تغییرات دمایی نیز بسیار مقاوم است. اما بهترین دما برای نگهداری و رشد گیاه، بین ۲۲ تا ۳۰ درجه سانتی گراد است. اگر دمای روز بیش از ۳۰ درجه بود، غبارپاشی انجام گیرد. عمل غبارپاشی باید زمانی انجام شود که نور روی گیاه نتابد؛ در غیر این صورت برگ‌های گیاه زاموفیلیا می‌سوزند.

میزان و آبیاری صحیح

گیاه زاموفیلیا به آبیاری کم مقاوم هست و تنها عاملی که میتونه این گیاه رو از پا دربیاره آبیاری زیاد خواهد بود پس در آبیاری اون دقت کافی رو داشته باشید. چون این گیاه در ریشه های خودش (به شکل ساقه هست) آب ذخیره میکنه و آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه و ساقه گیاه خواهد شد. پس بین دو آبیاری اجازه بدین که خاک گلدان کاملا خشک بشه و سپس اقدام به آبیاری کنید در هر نوبت از آبیاری به مقداری گیاه را آب بدین که آب از زیر گدان خارج شود و آب خارج شده را دور بریزید.

توجه داشته باشید که زهکشی گلدان شما باید کاملا مناسب باشد تا مانع جمع شدن آب در خاک گیاه بشه ، پس تا خاک گلدان خشک نشده به گیاه آب ندید

خاک مناسب زاموفیلیا

این گیاه به همان دلیلی که در بخش آبیاری گفتیم به خاکی با زهکشی بالا نیاز دارد که آب را از خود به خوبی عبور دهید که میتویند از خاک های مخصوص کاکتوس و یا ترکیب خاک برگ + کوکوپیت و پرلایت استفاده کنید در لایه زیرین هم میتونید از شن استفاده کنید.

بهترین خاک برای این گیاه خاک کاکتوس میباشد اما میتوانید از خاک و کود اماده نیز استفاده کنید.

گیاه زاموفیلیا به خاکی با زهکشی بالا احتیاج دارد، که آب را به خوبی از خود عبور دهد و فضای فشرده و باتلاقی برای ریشه گیاه فراهم نکند. از خاک‌های مخصوص از ترکیب خاک برگ، کوکوپیت، کمی ماسه و پرلیت استفاده کنید. در لایه زیرین خاک می‌توان از سنگ ریزه یا شن برای زهکش گلدان استفاده کرد.

رطوبت مورد نیاز

رطوبت باعث ایجاد محیطی خوب برای رشد این گیاه خواهد شد ولی به کم بود رطوب بخاطر وجود برگهای واکسی مقاوم می باشد رطوبت معمول برای محیط نگهداری 50 درصد باشد گیاه میتونه رشد خوبی داشته باشه پس سعی کنید با قرار دادن یک تشت پر از آب در کنار گیاه رطوبت اونو تامین کنید البته در روزهای گرم سال هم با غبارپاشی میتونید این نیاز رو برآورده کنید.

یکی از مهمترین عوامل مرگ گیاه زاموفیلیا، آبیاری زیاد است. آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه می‌شود. ریشه‌های این گیاه مانند غده‌هایی هستند که آب را درون خود نگه می‌دارند. اجازه دهید بین دو آبیاری خاک سطحی گیاهتان خشک شود. زهکشی گلدان باید به نحوی باشد که پس از آب دادن به گیاه، مقدار اضافی از ته گلدان خارج شود.

کود و تغذیه

این گیاه هم همانند سایر گیاهان آپارتمانی به تغذیه نیاز داره ولی با توجه به تجربه ای که در نگهداری زاموفیلیا داشتم سعی کنید از کودهای فسفر و پتاس بالا برای تغذیه استفاده کنید، توجه داشته باشید که فسفر زیاد باعث رشد ریشه در گیاه خواهد شد و ریزوم های گیاه شما را پرورش خواهد داد و این کار باعث زیاد شدن تعداد برگها در گیاه میشه االبته از کودهای گلدهی مانند 20-20-20 هم میتونید استفاده کنید.

هرس گیاه

اگر میخواهید گیاهی سرحال داشته باشید هرس سالنه را انجام دهید ولی این کار اختیاری هست ولی حتما برگهای زرد شده و سوخته و ساقه هایی که پوسیده را از گیاه جدا کنید تا مشکلات به سایر بخش ها وارد نشود، زمانی که برگ هاای این گیاه زرد شد بهتر است آن را هرس کنید تا رشد گیاه بهتر شود.

گلدهی زاموفیلیا

این گیاه خیلی کم به گل میشینه و حتما باید شرایط ایده آل اون رو فراهم کنید تا گیاه در تابستان گلهایی یفید رنگ داشته باشه گلهای اون شبیه دیگر گلهای خانواده ی آراسه به نام اسپادیکس میباشد.

راهکار های افزایش رشد زاموفیلیا

مشکلات گیاه زاموفیلیا
گیاه زاموفیلیا

استفاده از آسپیرین


آسپیرین حاوی ماده ای به نام اسید سالیسیلیک است که موجب افزایش رشد و تقویت گیاهان نسبت به تنش های محیطی می شود. بهتر است از آسپیرین به صورت رقیق شده استفاده کرد. مصرف بیش از حد آسپیرین برای زاموفیلیا ممکن است موجب صدمه به گیاه شود.


استفاده از کود آهن

کود آهن موجب افزایش سبزینگی، رشد و تقویت گیاهان می شود. استفاده از کود آهن برای زاموفیلیا موجب پر شدن برگها، بلند شدن ساقه ها و افزایش سبزینگی برگ های این گیاه می شود.


استفاده از کود فسفر


کود فسفر برای افزایش ریشه دهی گیاهان استفاده می گردد. از آن جایی که زاموفیلیا ریزوم دار است و ریشه ندارد کود فسفر به خوبی می تواند در افزایش رشد زاموفیلیا نقش داشته باشد و باعث پر برگ شدن این گیاه شود.


استفاده از کود پتاس

کود پتاس یا پتاسیم موجب افزایش رشد، مقاومت و ایمنی گیاه می شود. ترکیب آن با کود فسفر موجب افزایش رشد در گیاه زاموفیلیا خواهد شد.


استفاده از کود نیتروژن


کود نیتروژن به رشد و نمو گیاه و افزایش سبزینگی برگ گیاه کمک می کند. استفاده از کود نیتروژن برای گیاه زاموفیلیا موجب افزایش رشد طولی آن و سبزینگی برگ هایش می شود.

گل زاموفیلیا  

این گیاه معمولا در اپارتمان گل نمیدهد و این امر به ندرت اتفاق می افتد.اگر شرایط خیلی مناسب باشد تابستان فصل گلدهب این گیاه است.گل های زاموفیلیا شبیه گلهای خانواده ی آراسه به نام اسپادیکس هستند و بوی بسیار خوبی دارند.

سمی بودن زاموفیلیا

تمامی قسمت های این گیاه سمی است و نباید ان را در دهان قرار داد. به همین دلیل این گیاه را از دسترس کودکان و حیوانات دور نگه دارید.هنگام دست زدن به آن و تعویض گلدان هم بهتر است از دستکش استفاده کنید یا دست خود را به سرعت با آب و صابون بشورید.

تعویض گلدان زاموفیلیا

همانوطر که در تمامی مطالب مربوط به نگهداری گل و گیاه آپارتمانی گفتیم هرچقدر که گلدان کوچکتر باشه رشد برگی گیاه زیاد خواهد بود پس بهترین زمان برای تعویض گلدان زمانی خواهد بود که ریشه های گیاه از زیر گلدان خارج شود و سپس با یک گلدانی که فقط 1 سایز اختلاف دارد تعویض شود تا رشد گیاه برای مدت خیلی کوتاهی متوقف شود.این کار رو سعی کنید در ابتدای فصل بهار انجام دهید تا شوک کمتری به گیاه وارد شود.

نحوه تکثیر زاموفیلیا

در مطلبی جداگانه به بررسی نحوه تکثیر زاموفیلیا از طریق برگ پرداختیم که میتونید مشاهده کنید. ولی تکثیر این گیاه میتونه به روش های مختلفی از جمله قلمه برگ و تقسیم ریزوم انجام بشه ولی خب یک ماه تقریبا برای ریشه دهی زمان نیاز خواهد داشت همین امر هم باعث گران بودن این گیاه شده.(حتما در کف گلدان جدید یک قطعه زغال هم قرار بدین)

آموزش تکثیر زاموفیلیا
آموزش تکثیر زاموفیلیا

مشکلات و بیماری ها

همانوطر که گفتیم این گیاه مشکلات و بیماری های زیادی در نگهداری ندارد ولی خب آبیاری زیاد باعث مرگ آن خواهد شد.

زرد شدن و ریزش برگ

اگر برگهای پایینی زرد و میریزند کاملا طبیعی هست چون با بالا رفتن سن گیاه برگهای پیر خواهند ریخت و اگر زرد شدن و ریزش خیلی زیاد بود مشکل در میزان زیاد آبیاری شما می باشد.

قهوه ای شدن برگها

از آبیاری ریاد احتمال قهوه ای شدن برگها وجود دارد پس میزان آبیاری را کاهش دهید.

نوک برگها قهوه ای میشود

خشکی بیش از حد محیط نگهداری میتونه موجب این اتفاق باشد رطوبت محیط را بالا ببرید.

تکثیر گیاه زاموفیلیا

گیاه زاموفیلیا
گیاه زاموفیلیا

قلمه ساقه:

این روش کمی زمان بر است و زیاد متداول نیست. ابتدا ساقه های سالمی را از گیاه مادر جدا کنید برگ های  قلمه ها را نیز بکنید. سپس قلمه ها را در آب  در مقابل نور خورشید به دور از سرما قرار دهید پس از 6 الی 9 ماه ریشه زایی اتفاق می افتد حال این قلمه ها را در گلدان بکارید.

قلمه برگ :

برگ ها رااز قسمت گره( جایی که به ساقه متصل است) جدا کنید برگ ها را در خاک مناسب مانند خاک برگ و کوکوپیت و شن قرار دهید روی آن را هم با نایلون پلاستیکی بپوشانید پس از گذشت 6 الی 7 ماه این برگ ها ریشه می دهند. برگها  نیز پس از 2 الی3 ماه رشد خواهند کرد. به عبارتی با این روش حدودا به یک سال زمان نیاز دارید. 

تکثیر از طریق ریزوم : 

گیاه زاموفیلیا دارای ریزوم‌هایی به شکل غده است. شما می‌توانید ریزوم‌ها را با احتیاط جدا کنید و در بستر مناسب کشت بکارید. این روش معمولا ساده‌تر است. اما در روش قبل شما می‌توانید تعداد زاموفیلیای بیشتری تکثیر کنید.

توجه کنید که تمامی قسمت‌های این گیاه سمی می‌باشد، پس مراقب کودکان یا حیوان خانگی خود باشید تا برگ این گیاه را نجوند.

تکثیر گیاه زاموفیلیا
تکثیر گیاه زاموفیلیا
قیمت گیاه زاموفیلیا چقدر است ؟

رنج قیمت این گیاه از ۴۰ هزار تومان تا ۱۴۰ هزار تومان متفاوت است. این گیاه بسیار مقاوم است به همین دلیل افرادی که در نگهداری گیاهان مبتدی هستند می‌توانند از گیاه زاموفیلیا به عنوان اولین تجربه موفق در نگهداری گیاهان آپارتمانی، استفاده کنند.

علت کم رنگ شدن و نازک شدن برگ های زامیفولیا ؟

جوانه های جدید، در ابتدا  نازک و کم رنگ هستند و پس از رشد، مانند سایر برگ ها ضخیم خواهند شد.
همچنین نور متوسط و کافی، باعث ضخیم شدن ساقه ها و برگ ها می‌شود.
اما هر چه نور کمتر باشد، ساقه و برگ ها نازک تر خواهند شد.
اگر محیط بدون نور است، بهتر است که همیشه لامپ کوچکی بالای سرش روشن بگذارید.

نگهداری زاموفیلیا
نگهداری زاموفیلیا

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :3.4 تعداد آرا: 8

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir