احکام شرعی در مورد عقد موقت و سوالات مختلف در مورد شرایط گوناگون بر اساس نظر آیت الله مکارم شیرازی به شرح ذیل می باشد :

احکام عقد موقت

پرسش و پاسخ

عقد موقّت از نظر اسلام چه حکمى دارد؟

ازدواج موقّت یکى از احکام مسلّم فقهى است، شرح بیشتر را در کتاب ما به نام «این است آیین ما»و همچنین در جلد 3 تفسیر نمونه ذیل آیه 24 سوره نساء مطالعه کنید.

گر مردی بخواهد زنی را وکالتاً برای خود عقد موقت کند چه باید بگوید؟

مرد می گوید موکله خودم فلان کس را برای این مدت و با این مبلغ به عقد خودم درآوردم، بعد خودش بگوید من هم قبول کردم.

در عقد موقت در صورتى که دخول صورت نگيرد حداقل مقدار مهريه براى يک هفته چه ميزان مناسب است که عقد صحيح باشد؟

به هر مقداری که توافق کنند. البته اگر هنگام عقد، مقدار مهریه را ذکر نکرده باشند عقد باطل است.

آیا امکان این هست که بعد از جاری کردن عقد ازدواج دائم مهریه را تغییر داد یعنی به گونه ای که مثلا اگر مهریه 300 سکه باشد بعد از جاری کردن عقد بخواهند صد سکه و یک واحد آپارتمان باشد؟آیا باید از طریق عقد خارج لازم انجام بگیرد یا اینکه به مصالحه هم مساله مشروعیت پیدا می کند؟

افزایش مهریه تنها در ضمن عقد خارج لازم صحیح است ولی مصالحه کردن مهریه به این شکل که بجای 300 سکه مهریه، صد سکه بعلاوه یک آپارتمان تحویل بگیرد صحیح است و با رضایت طرفین جایز می باشد.

اگر در هنگام اجرای عقد دائم مثلاً یکصد سکه را به عنوان مهریه ذکر کنند ولی در سند ازدواج پنجاه سکه نوشته بشود : لطفا با توجه به مورد ذکر شده به سؤالات زیر پاسخ بدهید : الف : آیا چنین کاری توسط عاقد صحیح است؟ ب : معیار کدام یک از موارد مهریه می باشد و مرد باید پرداخت نماید؟ ج : آیا قصد جدی مربوط به عاقد است یا طرفین؟

الف : دروغ جایز نیست، مگر اینکه ضرورت مهمی وجود داشته باشد. ب : معیار آن است که در صیغه عقد به نیت جدی خوانده می شود و اگر نسبت به آنچه در هنگام عقد می خوانند جدی نباشند تبدیل به مهر المثل خواهد شد و اگر قبل از عقد مهریه تعیین شده، همان ملاک می باشد هر چند قانون چیز دیگری مطالبه نماید. ج : معیار قصد طرفین است.

آیا ازدواج موقت با همسر در عده رجعی جایز است یا رجوع محسوب می شود ؟ نزدیکی و بوسیدن و … بدون قصد رجوع چطور؟

آنچه از ادله درباره رجوع استفاده می شود مخصوصا روایت مشهوره ای که می گوید طلاق دلیل بر رجوع است این است که هر گونه تمسک به زوجیت رجوع محسوب می شود مانند مقاربت یا تقبیل که به دلالت التزامیه مفهوم رجوع را در بر دارد و عقد موقت در عده نیز بنابر احتیاط واجب رجوع محسوب می شود.

آیا می توان عقد ازدواج را تلفنی یا اینترنتی یا در تلگرام و مانند آن اجرا کرد؟

قد (دائم يا موقت) بصورت غير حضوري اشکال دارد و اگر بخوانند بنابراحتياط واجب در عقد دائم براي جدايي، صيغه طلاق با شرايط شرعي خوانده شود و در عقد موقّت، مرد باقيمانده مدت را ببخشد.

پایان دادن به عقد موّقت به چه صورت می باشد؟

پايان دادن به عقد موقت به يکي از دو صورت ممکن است: مرد باقيمانده مدت را ببخشد يا مدت بخودي خود تمام شود که در اين صورت رابطه زوجيت از بين مي رود و مرد باید تمام مهریه زن را به او بدهد، خواه دخول شده باشد یا نه.

کاهش یا افزایش مهریه بعد از عقد چه حکمی دارد؟

نمی توان افزایش داد مگر در عقد خارج لازم باشد ولی کاهش آن به معنای صرف نظر کردن زوجه از برخی از حق خود مانعی ندارد .

احکام تماس جنسی با همسر در حالت روزه

احکام شرعی در مورد عقد موقت

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.3 تعداد آرا: 163

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir