بیوگرافی یغما گلرویی

یغما گلرویی 6 مرداد سال 54 در شهر ارومیه ( بیمارستان مهر ) به دنیا آمده است ، تا مقطع دیپلم درس خوانده او در یک خانواده چهار نفره متولد شده و یک خواهر به نام « یلدا » دارد که از خودش بزرگتر است ، پدر وی هوشنگ گلرویی و مادرش نسریت آقاخانی نام دارد . ( بیوگرافی یغما گلرویی + حواشی و اینستاگرام )

نام نام خانوادگییغما گلرویی
تاریخ تولد6 مرداد 1354
محل تولدارومیه
مدرک تحصیلیدیپلم
پدرهوشنگ گلرویی
مادرنسرین آقاخانی
وضعیت تاهلمتاهل
همسرانآزاده خواجه نصیری
آتنا حبیبی
فرزندیارا
بیوگرافی یغما گلرویی + حواشی و اینستاگرام

یغما گلرویی شاعر
یغما گلرویی شاعر

بازداشت

یغما گلرویی بخاطر همکاری با خواننده های آن طرف آبی بازداشت می شود و در چند دوره ممنوع الکار هم بوده است .

مهاجرت

زمانی که یکسال داشته در سال 55 به تهران مهاجرت کرده و در محله گیشا زندگی می کند ، او دوران جنگ و معضلات آن را از سر گذرانده و از دست دادن دوستان خود و بمباران های دشمن را تجربه کرده است .

سال دوم دبیرستان با ناظم مدرسه اش درگیری پیدا کرده و به گوش ناظم سیلی میزند که برای مدت دو سال از حضور در مدارس روزانه محروم می شود و به ناچار به کلاس های شبانه میرود .

بخاطر دیوار نویسی چند روز بازداشت شده و برای شش ماه حق خروج از تهران را نداشته است .

شاهین نجفی

شاهین نجفی در بسیاری از آهنگ های خود از ترانه های یغما گلرویی استفاده کرده ، در سال 90 در آلبوم چهارم خود به نام « هیچ هیچ هیچ » دو ترانه از یغما را در قطعاتش به نام رانندگی در مستی و سگ هار به کار برده است .

دو سال بعد در سال 92 در آلبوم ترامادول قطعه ای را به اسم پونز را با ترانه ی یغما خوانده است ، همچنین ترانه « آلیس » هم از سروده های یغما گلرویی بوده که در سال 94 شاهین نجفی در آلبوم خود از آن استفاده کرده .

ترانه سرایی

به دلیل اینکه مادرش به شعر و ادبیات علاقه داشته وی نیز به این حوزه وارد و از هفده سالگی شعر گفته است ، در ابتدای دهه هفتاد با مرحومه غزاله علیزاده آشنا می شود ،و به واسطه این اشنایی وارد مجله آدینه شده و با دیگر نویسندگان آن نشریه دیدار داشته ، او با احمد شاملو در سال 73 برای اولین بار در دهکده فردیس کرج ملاقات کرده و اشعار خود را برای او می خواند ، و با ادامه این دیدار ها در تصمیم خود برای شاعری جدی تر می شود .

اینستاگرام یغما گلرویی
یغما گلرویی

همکاری با موسسه اوج

من و آن موسسه هرکدام سابقه و حاشیه‌های خود را داریم، اما با تیتر «یغما گلرویی برای موسسه اوج ترانه نوشت» معرفی کردن دو ترانه و آهنگی که به هیچ وجه سفارشی نوشته نشده‌اند یک دروغ بزرگ بود که عده‌ای خواستند با آن از آب گل‌آلود ماهیگیری کنند.

کار عکاسی

یغمایی گلرویی عکاسی هم انجام داده و از چهره های مشهوری مثل شمس لنگرودی ، سید علی صالحی ، مسعود کیمیایی ، جواد مجابی ، محمود دولت آبادی ، شیرین عبادی و ایرج جنتی عکس گرفته است .

انتشار کتاب

گلرویی اولین کتاب خود را که مجموعه شعر اوست را با نام « گفتم بمان نماند » را به وسیله موسسه فرهنگی دارینوش در سال 77 منتشر می کند ، و به دنبال آن در حدود 30 کتاب دیگر در حوزه ترانه ، ترجمه ، شعر و فیلم نامه از وی چاپ شده است .

امیر کریمی

اولین آلبومی که از ترانه های او توسط خوانندگان روانه بازار می شود ، آلبومی از مرحوم ناصر عبداللهی بوده به نام « دوستت دارم » که دو تا از ترانه های گلرویی در این آلبوم بوده است ولی قبل از آن امیر کریمی در آلبوم تا همیشه از چهار درانه او در آلبومش استفاده کرده که بعد از کار ناصر عبداللهی منتشر شده است .

سیاوش قمیشی

همکاری گلرویی با سیاوش قمیشی از این طریق بوده که دوست وی به نام « علی نمکین » یکی از کتاب های شعر وی را برای سیاوش قمیشی فرستاده و او پس از خواندن آن چند شعر را انتخاب می کند و پس از اینکه با گلرویی تماس میگیرد تصمیم به همکاری با یکدیگر میگیرند .

سیاوش قمیشی و یغما گلرویی
سیاوش قمیشی و یغما گلرویی

زندگی شخصی

همسر اول او به نام « آزاده خواجه نصیری » روز 22 خرداد سال 58 متولد شده ، او نقاش بوده و تحت تاثیر برادر خود که در موسیقی فعالیت میکرده به سمت نقاشی میرود ، یغما گلرویی و ازاده خواجه نصیری در یک گالری نقاشی در فراهنگسرای سینا با هم آشنا می شوند پس از آشنایی تصمیم به ازدواج گرفته و بعد از مدتی از یکدیگر جدا می شوند .

دلیل متارکه

پس از گذشت زمانی آزاده خواجه نصیری همسر اول یغما گلرویی در روز تولد همسر سابق خود در فیسبوک دلیل جدایی خود را برقرار رابطه غیر اخلاقی با دوست صمیمی خود و خیانت یغما گلرویی عنوان کرده و می گوید به این دلیل از همدیگر طلاق گرفته اند .

ازدواج دوم

همسر دوم او به نام « آتنا حبیبی » متولد 14 خرداد سال 66 و مازندرانی می باشد ، دو خواهر از خود بزرگتر داشته و می گوید به آنها عشق میورزد .مادر وی خانه دار بوده و پدر عکاس صنعتی ، آنتا حبیبی در رشته معماری فوق لیسانس دارد .

یغما گلرویی و همسرش
یغما گلرویی و همسرش
آتنا حبیبی
آتنا حبیبی
یغما گلرویی و همسر دومش
یغما گلرویی و همسر دومش

بازیگری

یغما گلرویی در فیلم سینمایی ساخته بهمن زرین پور با سحر جعفری جوزانی، شروین نجفیان ، ایراج راد و لعیا زنگنه همبازی بوده است ، او در تعدادی مستند مثل : خاطره های خط خطی ، شب شیدایی ، سفرنامه و ترانه در تبعید به عنوان ترانه سرا حضور داشته ، از وی مقالاتی در نشریه هایی چون : ایران ، همشهری ، ترانه ما و فیلم و سینما منتشر شده است .

اینستاگرام یغما گلرویی


خالکوبی یغما گلرویی
خالکوبی یغما گلرویی
عکس یغما گلرویی
عکس یغما گلرویی
تاریخ تولد یغما گلرویی
تاریخ تولد یغما گلرویی

توهین شهدای دفاع مقدس

ترانه کوچه نسترن را یغما گلرویی سروده که حدود بیست سال است با برخی خواننده‌های لس‌آنجلسی کار می‌کند. در اشعار گلرویی همواره وارونه‌ نمایی و قلب مفاهیم ارزشی و انقلابی دیده می‌شود.

ترانه کوچه نسترن اگرچه با ژست دفاع از رزمندگان جنگ ساخته شده، اما در واقع به تفکر بسیج و مقاومت حمله می‌کند و پر از تناقض‌های تصویری است. در این کلیپ از نشانه‌هایی، چون چفیه برای بازیگری که نقش یک شهید را بازی می‌کند استفاده شده است.

تلاش کودکانه در تخریب بسیج

شهید مورد اشاره در ترانه یغما گلرویی صرفاً به انگیزه عشق زمینی‌اش در خیال پدر و مادر زنده شده و وصیتنامه‌اش درباره دختری است که مثلاً قصد داشته با او ازدواج کند. این اصلی‌ترین تناقضی است که در شعر گلرویی وجود دارد و اتفاقاً برای آن‌ها که درک مناسبی از فضای فکری و اعتقادی شهدای دفاع مقدس دارند کاملاً خود را عیان می‌کند.

چفیه در واقع اصلی‌ترین نماد مقاومت در دفاع مقدس است و بیش از همه یادآور نهاد مردمی بسیج است، اما در موزیک ویدئوی کوچه نسترن به طرزی کاملاً نچسب از آن برای نوجوانی استفاده شده که به عنوان یک شهید در حال خواندن نامه‌ای برای مادر و پدرش است و از آن‌ها می‌خواهد تا نام او را روی کوچه نگذارند و اسم کوچه همان نسترن بماند، چون نام نامزد این شهید بوده است.

منبع : خبر آنلاین

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4 تعداد آرا: 4

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir