احادیث کافر پسند

حتما شما هم افرادی را دیده اید که برای توجیه ضعف ایمانی خود از احادیث ائمه و آیات قرآنی استفاده می کنند و البته در این میان افرادی هستند که با سوء نیت مقصود جدی تری دارند و می خواهند اصل و اساس دین رو مورد هدف قرار دهند و ایمان و باور های اعتقادی مردم را هدف قرار دهند. ( بررسی احادیث کافر پسند )

در این مطلب چند مورد از این آیات و احادیث را مورد بررسی قرار می دهیم :

1  – حدیث امام صادق علیه السلام :


مَن عَیَّرَ مُؤمِنا بِذَنبٍ لَم یَمُت حَتّی یَرتَکِبَهُ ؛
امام صادق علیه السلام :هر کس مؤمنی را بر انجام دادن گناهی سرزنش کند ، نمی میرد تا آن که خود آن گناه را مرتکب شود .
. الکافی ، ج ۲ ، ص ۳۵۶

کاربرد این حدیث برای این افرادی می باشد که می خواهند «امر به معروف و نهی از منکر » را در جامعه سرکوب کنند .

اولین نکته در بررسی این حدیث این است که اکثر افراد کلمه « مومن » در ابتدای حدیث را حذف می کنند ، درست مهمترین قیدی که در این حدیث قرار دارد همین مورد می باشد .

امام صادق علیه السلام در این حدیث سرزنش مومن را به دلیل یک لغزش و گناه منع کرده اند نه اینکه سرزنش گناه کارانِ مسلمان و کافر را منع کرده باشند . اگر سرزنش افراد گناهکار که گناه را به صورت مستمر انجام میدهند امری ناپسند از سوی خداوند بود پس چرا بسیاری از آیات قران که کلام خداوند می باشند اینگونه است ؟ چرا زیارت عاشورا سراسر سرزنش گناهکاران می باشد؟

2- آیات قرآن

  وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ ۚ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُقِيمُونَالصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللَّـهَ وَرَسُولَهُ ۚ أُولَـٰئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّـهُ ۗ إِنَّ اللَّـهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ﴿توبه٧١﴾

و مردان و زنان با ايمان، دوستان يكديگرند، كه به كارهاى پسنديده وا مى‌دارند، و از كارهاى ناپسند باز مى‌دارند، و نماز را بر پا مى‌كنند و زكات مى‌دهند، و از خدا و پيامبرش فرمان مى‌برند. آنانند كه خدا به زودى مشمول رحمتشان قرار خواهد داد، كه خدا توانا و حكيم است.

 إِنَّ اللَّـهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَىٰ وَيَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ وَالْبَغْيِ ۚيَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ ﴿نحل٩٠﴾

در حقيقت، خدا به دادگرى و نيكوكارى و بخشش به خويشاوندان فرمان مى‌دهد و از كار زشت و ناپسند و ستم باز مى‌دارد. به شما اندرز مى‌دهد، باشد كه پند گيريد.

  ادْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ ۖ ﴿ نحل ١٢٥﴾

با حكمت و اندرز نيكو به راه پروردگارت دعوت كن .

  يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ ﴿ صف ٢﴾

اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، چرا چيزى مى‌گوييد كه انجام نمى‌دهيد؟

   كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ  ( آل عمران 110)

شمـا بهترین امتـی هستید که برای مردمان پدید آمده اند که به نیکی فرمان می دهید و از ناشایستی باز می دارید ، به خدا ایمان دارید.

   كَانُوا لَا يَتَنَاهَوْنَ عَنْ مُنْكَرٍ فَعَلُوهُ لَبِئْسَ مَا كَانُوا يَفْعَلُونَ ﴿مائده ۷۹﴾

آنان‌ازاعمال‌زشتی‌که انجام می دادند،یکدیگر را نهی‌ازمنکر نمی‌کردند.چه بد کاری انجام می‌دادند؟!

   الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَيَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ هُمُ الْفَاسِقُونَ ﴿توبه۶۷﴾

مردان و زنان منافق از همدیگر و طرفدار یکدیگرند دست از نیکی کشیده و مردم را به کار بد وا می دارند و ازنیکوکاری منع می‌کنندچون خدا را فراموش‌کرده اند که در حقیقت بدترین‌زشتکاران‌عالم همان منافقانند.

«وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفینَ»[ مطففین 1]

وای بر کم فروشان!

سفارش حضرت على عليه السلام به حسنين عليهاالسلام پس از ضربت خوردن توسط ابن ملجم  : امر به معروف و نهى از منكر را رها مكنيد كه در اين صورت بدان شما زمام امورتان را به دست مى گيرند و آن گاه هر چه دعا كنيد، مستجاب نخواهد شد. 


افرادی که این حدیث را به صورت نا صحیح بیان میکنند ، خواسته یا ناخواسته در جهت ضربه زدن به باور های دینی مردم قدم بر میدارند . جامعه ای که در آن « امر به معروف و نهی از منکر » وجود نداشته باشد محال است که در مسیر مستقیم حرکت کند.

حدیثی نیز از رسول الله نقل شده است که برای روشن شدن موضوع بسیار مفید می باشد :رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :مَن عَيَّرَ أخاهُ بِذَنبٍ قَد تابَ مِنهُ لَم يَمُتْ حَتّى يَعمَلَهُ .پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر كس برادر خود را براى گناهى كه از آن توبه كرده است سرزنش كند، نميرد تا خود آن گناه را مرتكب شود.ميزان الحكمه جلد هشتممحمّد محمّدی ری شهریصفحه 338

نتیجه گیری  : بدیهی است که نوع نهی از منکر برای افراد مختلف باید متفاوت باشد ، نهی از منکر  کردن فردی که اکثر اعمالش صحیح است با نهی از منکر کردن فردی که اکثر اعمالش مردود است یکسان نمی باشد ، ولی مهمتر از همه این ها اصل « نهی از منکر » می باشد که با هیچ توجیهی نباید کنار گذاشته شود.


خدا با جماعت است

آیا این جمله که بیشتر یک ضرب المثل عربی هست تا یک حدیث معتبر ، به درستی به کار میرود؟

آیا این جمله به آن معنا است که خدا حق و باطل را رها می کند و طرفی که جمعیت بیشتر است را تایید و حمایت می کند ؟

قطعا این احمقانه ترین برداشت است که می توان از این جمله داشت.

برای دستگاه آفرینش خداوندی ، حق و باطل معیار مطلق پذیرش و عدم پذیرش هر امری است.
حق بودن یک تفکر به تعداد افراد معتقد به آن بستگی ندارد ، در بیش از ۸۰ مورد از آیات قرآن کریم داریم که خداوند جملات با بار منفی نسبت به اکثریت یاد می کند .
از سویی این که یک فرد مورد تائید خداوند قرار بگیرد این شرط را دارد که فرد به حق عمل کند و از باطل دوری کند .
حق و باطل توده ها وابسته به این است افراد معتقد به آن تفکر تا چه حدی به حق و باطل معتقد هستند پس معنای « خداوند با جماعت است » چیست؟
یعنی خداوند به کار گروهی افراد پیرو حق و معتقد به آن برکت می دهد و اثر آن را چند برابر می کند . معنای ساده ای که افراد مغرض آن را برای افکار عمومی جامعه به شکل غلط جا انداخته اند.

مجموعه احادیث در باب ولایت فقیه

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.9 تعداد آرا: 133

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir