حمید سمندریان

حمید سمندریان روز 9 اردیبهشت سال 1310 در تهران به دنیاآمده است ، لیسانس مهندسی خود را از شهر برلین آلمان گرفته ، استاد بازیگری و کارگردانی تئاتر است وی روز 22 تیر سال 91 از دنیا رفته است . ( بیوگرافی حمید سمندریان )

نام نام خانوادگیحمید سمندریان
تاریخ تولد9 اردیبهشت 1310
تاریخ فوت۲۲ تیر ۱۳۹۱
محل تولدتهران
قد۱۶۸ سانتی متر
مدرک تحصیلیلیسانس
وضعیت تاهلمتاهل
همسرهما روستا
فرزندکاوه
جوانی حمید سمندریان
جوانی حمید سمندریان

سرطان

حمید سمندریان سال ها بیماری سرطان لوزالمعده داشته ، در زمان بیماری اش دانشجویان و هنرجویان او نمایش « آوگوست استریندبری » را که سالیان قبل او کارگردانی کرده بود را با همان بازیگران آن زمان مانند احمد ساعت چیان ، رضا کیانیان و هما روستا به روی صحنه میبرند ، بهرام بیضایی هم دوره ی سمندریان در روز فوت او در یک یادداشت مینویسد : « نمایش داغدار است …»

نسل ماندگار

حمید سمندریان هم دوره ی کارگردان های مشهور و بنامی همچون بهرام بیضایی ، رکن الدین خسروی ، علی نصیریان و عباس جوانمرد بوده که در پایان دهه چهل تئاتر کشور را متحول کرده اند و از آن تاریخ به بعد به شکل حرفه ای به تئاتر پرداخته شد به عنوان یادبود این هنرمند فقید سالن تماشاخانه ایرانشهر به اسم حمید سمندریان نامگذاری شده است .

سوسن تسلیمی

سوسن تسلیمی یکی از شاگردان سمندریان متنی در رستای تقدیر از استاد خود نوشته و او را فردی عاشق هنر و کسی که اشتیاق را در بازیگرری در وی به وجود آورده مینامد ، همچنین از او به عنوان کارگردانی حرفه ای و کار بلد یاد می کند .

زندگی شخصی

سمندریان با هما روستا بازیگر معروف که یکی از شاگردان وی بوده ازدواج میکند آنها دارای یک فرزند پسر به نام « کاوه » هستند ، که متولد سال 1361 است ، کاوه سمندریان حرفه ی پدر و مادر را دنبال نکرده و در زمینه کامپیوتر فعالیت میکند .

شاگردان بنام

جالب است بدانید که بازیگران نامداری چون حامد بهداد ، میکائیل شهرستانی ، پیام دهکردی ، عزت الله انتظامی ، احمد آقالو و بسیاری دیگر از بازیگران مشهور شاگرد حمید سمندریان بوده اند .

تاریخ وفات حمید سمندریان
تاریخ وفات حمید سمندریان

شروع فعالیت

از دوره ی دبیرستان تصمیم داشته که در تئاتر کارکند ، زمانی هم به کلاس ویولن نوازی آقای ذوالفنون میرفته و هم به کلاس تئاتر آقای حسین خیرخواه ، روزی ذوالفنون به او میگوید وقت خود را اینجا هدر نده و تو یک هفته زمان میبرد که آرشه را یاد بگیری پس از آن با خود فکر کرده و به کلاس استاد خیرخواه میرود و تئاتر را در پیش میگیرد .

گروه نمایش

رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه تهران به نام ناصر باباشاهی سال 70 از سمندریان درخواست میکند ، که گروه نمایشی برای دانشکده تاسیس کند ، سال 73 کلاس های آزاد کارگردانی و بازیگری راه اندازی می شود و تعداد بسیار زیادی به آموزش بازیگری در آنجا میپردازند .

آلمان

سمندریان پس از طی کردن دوره ی دبیرستان به آلمان میرود ، و مهندسی شوفاژ سانترال را در دانشگاه صنعتی برلین میگذراند ، پس از آن کنسرواتور عالی موسیقی و هنر نمایش هامبورگ میرود اما از آنجایی که جذابیت تئاتر برای او بسیار بیشتر بوده ، موسیقی را رها میکند .

سپس به کلاس های کارکس راین هارت رفته و به دنبال آن به موسسه ادوارد مارکس میپیوندد ، مدت شش سال زیر نظر ادوارد مارکس دوره تئاتر را به شکل بسیار تخصصی گذرانده و در آلمان مشغول به کار میشود .

کمونیسم

سال 57 با وقوع انقلاب اسلامی و در پی آن انقلاب فرهنگی به پاکسازی دانشگاه ها منجر می شود ، سمندریان به دلیل ترجمه ی نمایش « دایره گچی قفقازی » و احتمال این که وی به کمونیسم گرایش دارد از کار برکنار میشود ، پس از آن رستورانی برای خودش و تعدادی از دانشجویان باز میکند تا این که بعد از گذشت زمانی توسط یکی از شاگردانش به نام بهروز قریبپور که آشنایی با عده ای در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان داشته و مورد اعتماد آنها بوده از سمندریان رفع اتهام شده و او دوباره به دانشکده هنر های زیبا برگشته و فعالیت خود را ادامه میدهد .

استاد حمید سمندریان
استاد حمید سمندریان

اولین آثار

اولین تله تئاتر سمندریان ، سال 40 به نام جراحی پلاستیک به نویسندگی پیر فرراری بوده که از تلویزیون ملی ایران پخش میشود ، سال 41 او در اداره ی هنر های دراماتیک یک سالن 50 نفری تاسیس میکند که در آن به اجرای تئاتر میپرداختند ، او اولین تئاتر خود به نام « دوزخ با در بسته » نوشته ژان پل سارتر را در این سالن به روی صحنه میبرد او همینطور با مشارکت مهدی فروغ هنرستان آزاد هنر های دراماتیک را پایه گذاری کرده است .

ویکی پدیا حمید سمندریان
ویکی پدیا حمید سمندریان

ترجمه‌ کتاب

  • غروب روزهای پاییز، فردریش دورنمات، تهران: انتشارات مروارید، ۱۳۴۰
  • ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی، فردریش دورنمات، تهران: نشر پیروز، ۱۳۴۱
  • دایرهٔ گچی قفقازی، برتولت برشت، ۱۳۴۱ (چاپ مجدد ۱۳۷۸)
  • اقدامات وگا و همزاد، فردریش دورنمات، ۱۳۴۱
  • پنچری، فردریش دورنمات، تهران: انتشارات مروارید، ۱۳۴۲
  • ملاقات بانوی سالخورده، فردریش دورنمات، ۱۳۴۲ (چاپ مجدد تهران: نشر قطره، ۱۳۷۸)
  • باغ‌وحش شیشه‌ای، تنسی ویلیامز، ۱۳۴۲ (چاپ مجدد تهران: نشر قطره، ۱۳۸۳)
  • لئوکادیا، ژان آنوی، ۱۳۴۳ (چاپ مجدد تهران: نشر قطره، ۱۳۸۳)
  • هرکول و طویلهٔ اوجیاس، فردریش دورنمات، ۱۳۴۳
  • آندورا، ماکس فریش، تهران: انتشارات روز، ۱۳۴۷
  • فیزیکدان‌ها، فردریش دورنمات، ۱۳۵۰ (چاپ مجدد تهران: نشر قطره، ۱۳۸۳)
  • خشم شدید فلیپ هوتس، ماکس فریش، ۱۳۵۰ (چاپ مجدد تهران: نشر مرکز هنرهای نمایشی، ۱۳۷۰)
  • بازی استریندبرگ، فردریش دورنمات، ۱۳۵۱ (چاپ مجدد تهران: نسل قلم، ۱۳۷۴)
  • فرشته‌ای به بابل می‌آید، فردریش دورنمات، ۱۳۵۲
  • چگونه رنج‌های آقای موکین پوت بر طرف می‌شود، ۱۳۵۳
  • رومولوس کبیر، فردریش دورنمات، تهران: مرکز هنرهای نمایشی، ۱۳۶۹
  • مکبث، ویلیام شکسپیر، ۱۳۵۵ (چاپ مجدد تهران: نشر قطره، ۱۳۸۳)
  • زندگی گالیله، برتولت برشت، تهران: نشر قطره، ۱۳۹۵

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.4 تعداد آرا: 8

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir