بیوگرافی ابراهیم حاتمی کیا
ابراهیم حاتمی کیا 1 مهر سال 40 در شهر تهران به دنیا آمده است ، وی مدرک کارشناسی سینما از دانشگاه هنر دارد کارش را با مستندسازی شروع کرد و اکنون یکی از کارگردان های صاحب سبک می باشد . ( بیوگرافی ابراهیم حاتمی کیا و همسرش )
نام نام خانوادگی ابراهیم حاتمی کیا تاریخ تولد 1 مهر 1340 محل تولد تهران محل سکونت تهران مدرک تحصیلی لیسانس رشته سینما
گرایش فیلمنامه نویسیوضعیت تاهل متاهل همسر سیما حاتمی کیا
از 1360 تا کنونفرزند نیره، اسماعیل، یوسف تعداد سیمرغ بلورین 4 عدد مهارت ها کارگردانی ، بازیگری ، فیلمنامه نویسی
تدوینگری ، تهیه کنندگی ، مستندسازی
خانواده
ابراهیم حاتمی کیا شش خواهر دارد و تنها فرزند پسر خانواده می باشد .
شروع از جبهه
حاتمی کیا در سال های ابتدایی دفاع مقدس به عنوان عکاس در جبهه حضور داشت ، در سال 64 توانست اولین فیلم خود را به نام « هویت » بسازد .
بیوگرافی ابراهیم حاتمی کیا و همسرش
تکمیل تخصص
وقتی سی و دو ساله بود ( 1372 ) یک دوره فیلنمامه نویسی را پشت سرگذاشت و پایان نامه خود را با عنوان « نئو رئالیسم ایتالیایی » تکیمل کرد و دفاع را انجام داد .
کارگردان صاحب سبک
حاتمی کیا در سال 81 طبق رای کارشناسان در میان ده کارگردان برتر تاریخ ایران انتخاب شد و در میان پنج کارگردان برتر بعد از انقلاب قرار گرفت .
در برنامه « پارک ملت » با نظر سنجی پیامکی طی چند روز و چندین مرحله ، فیلم « آژانس شیشه ای » به عنوان بهترین فیلم بعد از انقلاب انتخاب شد .
از کرخه تا راین
بسیاری از مردم حاتمی کیا را با فیلم « از کرخه تا راین » شناختند این فیلم در آن زمان فروش خوبی داشت و توانست نزدیک به 43 میلیون تومان فروش کند ، تعداد افرادی که این فیلم را در سینما ها تماشا کردند 2/087/000 نفر بودند .
خروج از ریل
حاتمی کیا همواره در مسیر و ریل سینمای دفاع مقدس قرار داشت ، فیلم های او مستقیم یا غیر مستقیم با دفاع مقدس گره خورده بودند اما با ساخت فیلم « دعوت » و « به رنگ ارغوان » یک آشفتگی بزرگ را در کارنامه کاری خود به وجود آورد این دو کار جزء ضعیف ترین کار های حاتمی کیا می باشند که خوشبختانه ادامه دار نشدند و حاتمی کیا به مسیر صحیح خود بازگشت .
زندگی شخصی
آقای ابراهیم حاتمی کیا در بیست و دوسالگی با خانم « سیما حاتمی کیا » ازدواج کرد ، این زوج صاحب سه فرزند به اسم های « نیره » ، « اسماعیل » و « یوسف » شده اند .
نیره حاتمی کیا با آقای « وحید رونقی » ازدواج کرده است و صاحب یک فرزند دختر شده است و آقای حاتمی کیا پدربزرگ بودن را تجربه کند.
آثار حاتمی کیا
- هویت (۱۳۶4)
- دیدهبان (۱۳۶۷)
- مهاجر (۱۳۶۸)
- وصل نیکان (۱۳۷۰)
- از کرخه تا راین (۱۳۷۲)
- خاکستر سبز (۱۳۷۲)
- بوی پیراهن یوسف (۱۳۷۴)
- برج مینو (۱۳۷۴)
- آژانس شیشهای (۱۳۷۶)
- روبان قرمز (۱۳۷۸)
- موج مرده (۱۳۷۹)
- ارتفاع پست (۱۳۸۰)
- به رنگ ارغوان (۱۳۸۳)
- به نام پدر (۱۳۸۴)
- دعوت (۱۳۸۷)
- گزارش یک جشن (۱۳۸۹)
- چ (۱۳۹۲)
- بادیگارد (۱۳۹۴)
- به وقت شام (۱۳۹۶)
- خروج (۱۳۹۸)
فیلم خروج
آخرین ساخته ابراهیم حاتمی کیا با بازی فرامرز قریبیان، فیلمی اعتراضی بهشمار میرود. سینمای اعتراضی پیش از این نیز در آثار حاتمی کیا تجربه شده بود. فیلم اعتراضی زمانی است که کارگردان یا فیلنامهنویس با اثرش درصدد برمیآید تا نقد و اعتراضی را به اوضاع نابسامان اقتصادی یا اجتماعی کشورش بر پرده سینما نمایش دهد.
خروج علاوه بر اینکه نشاندهنده دشواریهای حق اعتراض صاحبان انقلاب است، به نقدِ پاسخگو نبودن مدیران میانی دولت همچون فرمانداران میپردازد. خروج پیش از اعتراضات بنزینی آبانماه 98 ساخته شد.
به وقت شام
پروفسور تونی هال استاد دانشگاه لت بریج کانادا درباره فیلم حاتمی کیا یادداشتی نوشت :
به وقت شام فیلم جدید و پرهیاهویی که جنگ مقابل آنچه موسوم به”دولت اسلامی” است را نشان می دهد، شایسته مخاطب جهانی است.
پرویز پرستویی
ابراهیم حاتمیکیا در فیلمهای خود با بازیگران مختلفی همکاری کرده، اما یکی از انتخابهای همیشگی او پرویز پرستویی بوده.
اولین همکاری این کارگردان با پرستویی در یکی از بهترین و بهیادماندنیترین آثار کارنامه او یعنی «آژانس شیشهای» محصول سال ۷۶ اتفاق افتاد.
این همکاری موفقیتآمیز تا دو دهه بعد و در دیگر آثار حاتمیکیا که در حوزه دفاع مقدس بودند، مانند «روبان قرمز»، «موج مرده»، «خاک سرخ»، «به نام پدر» و «بادیگارد» ادامه یافت.
همکاری پرویز پرستویی با او در سه فیلم «آژانس شیشهای»، «به نام پدر» و «بادیگارد»، جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای او به همراه داشت. اکنون پنج سال از آخرین همکاری آنها میگذرد و حاتمیکیا در دو فیلم اخیر خود از هادی حجازیفر و ستاره قدیمی سینما فرامرز قریبیان به عنوان نقش اصلی قصه استفاده کرده است.
کتاب ابراهیم حاتمی کیا ؛ فیلمساز ، مولف
کتاب ابراهیم حاتمی کیا ؛ فیلمساز ، مولف توسط « محمدرضا روحانی » به بررسی شیوه و سبک خاص ؛ ابراهیم حاتمی کیا، در خلق آثار سینمایی این مباحث را در کتاب مطرح میسازد :شخصیتهای فیلمهای حاتمی کیا به مثابه انسانهای قادر، معارض و تابع ;انعکاس وقایع سیاسی و اجتماعی در آثار او ;کارکرد نمایش صدا ;هویت یابی ;سیر تحول در اندیشه فیلم ساز ;نقش اسطوره در فیلمها ;شایستگی فنی کارگردان و مباحثی از این دست .
این کتاب توسط انتشارات « تکاپو » در سال 1377 برای اولین زیر چاپ رفته است .
اعتراض به رشیدپور
حاتمی کیا پس از دریافت جایزه بهترین کارگردانی برای فیلم به وقت شام گفت:
«من فیلمساز وابستهام. فیلمساز این نظامم. فیلسمازی هستم که افتخار میکنم از کسانی صحبت میکنم که درباره آنها فیلمی ساخته نمیشود. سی سال است روی این سن میآیم و میروم و برایم اتفاق مهمی نیست ولی تشکر میکنم از بچههای اوج که زحمت میکشند و بحق سربازان گمنام امام زمان هستند. متاسفم از همکارانم که از حضور سازمان اوج در حوزه فیلمسازی ابراز نگرانی میکنند. افتخار میکنم فیلمی ساختهام درباره مدافعان حرم و افتخار میکنم برای ساختن این فیلم از سردار قاسم سلیمانی جایزه گرفتهام و ایشان با دیدن فیلم من گریستند.»
حاتمی کیا ادامه داد: «شما [رضا رشیدپور] در برنامه خودتان اصطلاحاتی را رواج میدهید که بعدا دیگران هم به کار میبرند.»
انتقاد به سیف الله داد
حاتمي كيا در تاریخ 23 تیر 1380 با اشاره به عملكرد ضعيف آقاي سيفالله داد عنوان كرد:
آقاي داد با حذف سيستم نظارتي از سينما عملا آن را در اختيار سرمايه قرار دادند و اين باعث سوق دادن سينما به سمت ابتذال گرديد. عملكرد آقاي داد سينماي ايران را به دو بخش داخلي و خارجي تقسيم نمود كه در بخش خارجي عدهاي مانند جاسوسك فقط براي جشنوارههاي خارجي فيلم ميسازند و بالا بردن پرچم ايران در آن جا به افتخار ملي تبديل شده است؛ حتي اگر به قيمت خراب كردن وجههي ايران تمام شود و در بخش داخلي نيز عنان سينما در كف سرمايه داران قرار گرفته است و فيلمها به سمت مسايل سطحي و ابتذال جامعه پيش ميرود؛
حاتمی کیا بهترین کارگردان تاریخ سینمای ایران بعد از زنده یادان فرج الله سلحشور و رسول ملاقلی پور