اهمال کاری

اهمال کاری به حالتی می گویند که فرد کارهای واجب را انجام نمی دهد و به جای آنها به کار های بی اهمیت می پردازد ، به عوان مثال دانشجویی که در شب امتحان خود را به شستن لباس هایش مشغول می کند یک اهمال کار می باشد . ( اهمال کاری چیست؟ )

خستگی و تنبلی
خستگی و تنبلی

معنی واژه اهمال چیست ؟

اهمال یک واژه عربی می باشد که وارد زبان فارسی شده است ، ریشه ی آن « همل » می باشد به معنی بی دقتی ، بی اعتناعی ، بی توجهی و سهل انگاری .

اهمال به انگلیسی : Carelessness – Negligence – Irrational Delay

در تعریف رفتارشناسی اهمال کاری را « به تاخیر انداختن توجیه ناپذیر » تعریف کرده اند ، این تعریف گویای مفهوم اهمال کاری می باشد .

علت اهمال کاری

بسیاری از اهمال کاری ها نتیجه لذت خواهی آنی و بی تابی در رسیدن به خوشی زودگذر می باشد ، به عنوان مثال، کسی که به برنامه های جدی درسی خود بی اعتناست و بیش تر زمان خود را، حتی در ایام امتحانات به بازی، شب نشینی، تفریح و… می پردازد و یا داوطلب دوره دکترا که به بهانه امتحانات سخت برای ورود به آن، از این فکر صرف نظر کرده و راه پیشرفت را بر خود مسدود می کند .

امیرالمؤمنین علیه السلام : چه بسا ساعتی کامروایی، اندوهی طولانی را به بارآورد و غم و غصه ای فراوان را در پی داشته باشد. و در بیانی دیگر، درباره کسانی که توجه به خطرات لذت های انحرافی داشته ولی با این همه آن را طلب می کنند

همچنین می فرمایند: در تعجبم از آن کس که به نتایج بد لذت ها شناخت دارد ولی از آن دست نکشیده و عفت به خرج نمی دهد!

علت اهمال کاری
علت اهمال کاری

اهمال کاری چیست؟

تاثیرات اهمال کاری

فردی که اهمال کاری میکند زندگی خود را تحت تاثیر قرار می دهد و عوارض زیر را احتمالا مشاهده خواهد کرد :

افسردگی

افسردگی بکی از مهمترین عوارض اهمال کاری می باشد ، فرد متوجه می شود خودش باعث شکست هایش می باشد ، و با سرزنش خود نسبت به کم کاری هایش آرام آرام دچار افسردگی می شود این موضوع باعث می شود فرد از خود متنفر شود و تصور کند تحت هیچ شرایطی پیشرفت نخواهد کرد زیرا در صورت فراهم شدن شرایط پیشرفت باز هم کم کاری خواهد کرد .

بیش تر افراد از تأخیر در انجام کار خود و دیگران پشیمان و ناراحتند.

افرادی که برای درمان اهمال کاری با مشاور صحبت کردند اکثرا از بی اعتمادی به نفس خود گلایه کرده اند .

کاهش انگیزه

در ذات اهمال کاری این می باشد که فرد انگیزه لازم برای انجام یک سری از کار ها را از دست می دهد ، مثلا فرد برای پیشرفت کاری خود باید آموزش ببیند اما با اهمال کاری مدت ها این آموزش را به عقب می اندازد و زمان آنقدر می گذرد که دیگر به طور کامل انگیزه برای آموزش دیدن را از دست میدهد .

خستگی در محل کار
خستگی در محل کار

بیش فعالی

بیش فعالی یکی از نتایج غلبه اهمال کاری بر رفتار فرد می باشد ، وقتی یک فرد به جای پرداختن به کار های مهم ، خود را با کار های بیهوده و غیر مهم مشغول می کند باید مدام این فعالیت های بیهوده را تکرار کند این وضعیت به بیش فعالی ختم می شود .

نتایج اهمال کاری

  • خودکم بینی
  • توقع بیش از حد از خود
  • اشتیاق به لذت جویی کوتاه مدت
  •  کمال طلبی وسواس گون
  • پایین بودن سطح تحمل
  • فقدان قاطعیت
  • عدم اعتماد به نفس
  • عدم تسلط بر کار
  • پرخاشگری انفعالی
  •  نگرش منفی به کار
  • بر چسب زدن به این و آن

خستگی روان چیست ؟

درمان اهمال کاری

اگر بتوانیم اهمال کاری را ریشه یابی کنیم، قطعا درمان آن ممکن خواهد بود ، مشاوره با روانشناس مهمترین گام برای درمان اهمال کاری می باشد .

درمان اهمال کاری
درمان اهمال کاری

پیدا کردن علت

وقتی فرد متوجه اهمال کاری خود می شود می تواند با بررسی رفتار های خود علت آن را تا حدودی پیدا کند و سعی در رفع آن بکند .

برنامه ریزی اجرایی

افرادی که میدانند دچار اهمال کاری هستند ، باید همواره یک دفترچه برنامه ریزی کنار دست خود داشته باشند و مدام برنامه های خود را مرور کنند و خود را مقید کنند که به ترتیب کار ها را انجام دهند .

گام بندی کار ها

هرگاه می خواهید کار بزرگی را انجام دهید باید آن را به چندین گام کوچک تر تقسیم بندی کنید ، گاه فرد با نگاه کردن به سختی و بزرگی یک کار بدون هیچ تلاشی از انجام آن منصرف می شود ، ولی همان کار با یک برنامه ریز گام به گام کاملا شدنی خواهد بود .

فکر کردن به نتایج کار

فرد اهمال کار می تواند با فکر کردن به نتایج دلپذیر نتیجه کار به خود انگیزه بدهد تا با انرژی بیشتری کار را پیگیری کند و دچار اهمال کاری نشود .

اهمال کاری چیست؟

کار گروهی

افرادی که میدانند به اهمال کاری دچار هستند باید از کار های انفرادی دوری کنند ، زیرا در صورتی که به حال خود باشند معمولا کار ها را به عقب می اندازند ولی در صورتی که در یک گروه قرار بگیرند مجبور هستند هم گام با تیم جلو بروند .

محدود کردن مزاحم ها

هر فردی میداند چه کار هایی باعث می شود که از انجام کار اصلی خود باز بماند ، مثلا دانش آموزی که میداند چک کردن گوشی می تواند مزاحم درس خواندنش شود باید گوشی را به عنوان یک عامل مزاحم محدود کند به عنوان مثال گوشی خود را از محل درس خواندن خود دور کند .


حدیث در مورد اهمال کاری

حضرت رسول الله ص می فرمایند: ای اباذر، تو را از امروز و فردا کردن به خاطر آرزوی درازت بر حذر می دارم. چرا که تو برای امروزت هستی و نه برای روزهای آینده. بله، اگر [قدر امروزت را دانستی] و برای تو فردایی بود، برای آنچه در آن روز گذشته به دست آورده ای، هرگز پشیمان نخواهی شد. ( بحارالانوار، ج 77، ص 75 )

مرکز مشاوره در شرق تهران

دلایل خستگی و کسل بودن ؛ روش درمان خانگی

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4 تعداد آرا: 5

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir