اسم ملیکا

ملیکا یکی از اسامی رایج در ایران و خاورمیانه می باشد ، که در این سال های اخیر بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفته است ، در این مطلب به بررسی معنی و ریشه این اسم می پردازیم . ( معنی اسم ملیکا )

اسممِلیکا
اسم با حروف لاتینMELIKA
تلفظmelikā
ریشه اسمیونانی – غیر ایرانی
در زبان عربیملیکه 
جنسیتفقط دختر
فراوانی در ایران92/362 نفر
اسم های مشابهملینا، ملیسا، الیکا ، ملکا
مرسانا ، سلینا ، روژینا
ساینا
معنی اسم ملیکا

معنی ملیکا

ملیکا اسم دختر زیبایی در افسانه های یونانی می‌باشد ، که عاشق زئوس ( پادشاه خدایان ) شده بود .
معنی دیگر : ملیکا نام رسته ای از گیاهان علفی می باشد که از خانواده گندمیان می باشد ، گیاه ملیکا یک علف چند ساله می باشد که به صورت خودروی در مناطق مختلف جهان رشد می کند .

فراوانی اسم ملیکا در ایران

بنابر آمار سازمان ثبت احوال ایران 92362 نفر در ایران با نام « ملیکا » شناسنامه دریافت کرده اند ، این اسم در دسته اسم ها با فراوانی متوسط قرار میگیرد و برخلاف تصور عده ای فراوانی اسم ملیکا کم نمی باشد .

افراد معروف با اسم ملیکا

  • ملیکا شریفی‌نیا ( بازیگر )
  • ملیکا عبدالکریمی ( ورزشکار )
  • ملیکا احدی ( ورزشکار )
  • ملیکا فروتن ( بازیگر )
  • ملیکا زارعی ( بازیگر ) معروف به خاله شادونه

اسم پسر هم وزن ملیکا

عکس پروفایل ملیکا
عکس پروفایل ملیکا

نام مادر امام زمان عج

مادر امام زمان (عج) به نام‌های متعددی خوانده شده است : نرجس، سوسن ،صَقِیل یا صیقل، ریحانه ، حدیثه ، حکیمه ، ملیکه و خَمط .

در برخی از منابع کهن شیعه، داستانی مفصل وجود دارد که مادر امام زمان را شاهزاده‌ای رومی به نام ملیکه (ملیکا) بنت یشوع، نوه دختری قیصر روم معرفی می‌کند که نسب مادرش به شمعون، یکی از حواری عیسی(ع) می‌رسد. در این داستان آمده است ملیکه که در کاخ جدش بود، حضرت مریم(ع) و حضرت فاطمه(س) را در عالم رؤیا می‌بیند و حضرت فاطمه(س) او را به اسلام دعوت می‌کند و وی را متقاعد می‌سازد تا خود را به اسارت لشکریان اسلام درآورد. ملیکه سپس در جنگ بین مسلمانان با رومیان، اسیر مسلمانان می‌شود و امام هادی(ع) فردی را مأمور می‌کند و ملیکه را از بازارِ برده‌فروشان می‌خرد و به عقد امام حسن عسکری(ع) درمی‌آورد .

این داستان را برای اولین بار شیخ صدوق (۳۰۵ ۳۸۱ق) در کتاب کمال الدین آورده و محمد بن جریر طبری در دلائل الإمامة آن را با سندی متفاوت نقل کرده است . همچنین شیخ طوسی در کتاب الغیبه با همان سند طبری اما با یک واسطه بیشتر، آن را نقل کرده است.ویکی شیعه


عکس نوشته ملیکا 

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.2 تعداد آرا: 15

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir