چرخه 33 ساله یکی از مسائل نجومی می باشد که البته با دنیای تخیلات بشر تلفیق شده است و بحث های ماورایی از آن استخراج شده است ، در این مطلب به بررسی این موضوع می‌پردازیم . ( چرخه 33 ساله چیست ? )

چرخه 33 ساله

از نظر علمی اختلاف سال های شمسی و قمری در یک دوره 33 ساله برابر با یک سال کامل می شود به زبان ساده می توان گفت هر 33 سال تقویم قمری یک سال از تقویم شمسی جلو می‌افتد .

نکته دیگر این است که لحظه سال تحویل تقویم شمسی هر 33 سال دقیقا در یک زمان واحد صورت میگیرد ، مثلا اگر امسال لحظه سال تحویل ساعت 14:14 باشد ، 33 سال بعد هم لحظه سال تحویل دقیقا ساعت 14:14 خواهد بود .

ورود تخیلات به موضوع چرخه 33 ساله

موضوع چرخه 33 ساله آنقدر جالب بوده است که نویسندگان سریال « تاریک » با استفاده از آن یک داستان تخیلی در مورد سفر در زمان بنویسند ، در سریال تاریک گفته می‌شود که هر 33 سال یک بار زمین علاوه بر این که در نقطه مداری خود به دور خورشید به نقطه تکراری میرسد بلکه زاویه چرخش آن به دور خود نیز دقیقا مشابه 33 سال پیش یا 33 سال بعد خواهد بود .

در سریال تاریک این موضوع را برای سفر در زمان به 33 سال قبل یا 33 سال بعد دستمایه قرار داده اند که البته صرفا یک موضوع تخیلی می باشد و هیچ نظریه علمی آن را تایید نمی‌کند .

چرخه 33 ساله

تصحیح چرخه 33 ساله در تقویم عربی

اعراب یک تقویم مربوط به دوران جاهلیت داشتند که هر 3 سال ،یک سال با 13 ماه داشتند ، به این ترتیب اخلاف میان تقویم شمسی و قمری جبران می‌شد ولی در تقویم قمری حال حاضر چنین موضوعی وجود ندارد و چرخه 33 ساله باعث اخلاف سال در تقویم ها شده است همان طور که میدانید امسال سال 1399 در تقویم شمسی می باشد ولی در تقویم قمری سال 1442 می باشد .

اعراب جاهلی به این کار «نسیء» می گفتند ، بعدها با ظهور اسلام، قرآن این کار را حرام اعلام کرد: «انما النسیء زیادة فی الکفر»(توبه 37)

در آیه 25 سوره کهف نیز آمده است : وَلَبِثُوا فِي كَهْفِهِمْ ثَلَاثَ مِائَةٍ سِنِينَ وَازْدَادُوا تِسْعًا . « سیصد سال در غارشان ماندند و نُه سال به آن افزودند. »

نکته :

يهوديان در مورد مقدار توقّف اصحاب كهف در غار، از حضرت على عليه السلام سؤال كردند.

حضرت فرمود: 309 سال. گفتند: در كتاب ما 300 سال آمده است! آن حضرت فرمود: 9 سال به خاطر تفاوت سال شمسى و قمرى است.

کوانتوم و میدان هیگز

این یکی از آن موضوع‌هاست که اگر کوانتوم را درک نمی‌کنید، باید بگویم تنها نیستید. بسیاری از فیزیک‌دانان بزرگ اذعان کرده‌اند کسی که بگوید کوانتوم را فهمیدم‌ در واقع آن را نفهمیده. مثلا در کوانتوم وقتی یک توپ را پرتاب می‌کنیم ممکن است از شهر دیگری سر در آورد یا اگر توپ مدام در حال رفت و برگشت به دو سمت خیابان باشد، بعد از مدتی نمی‌ایستد بلکه سرعتش بی‌نهایت می شود.

در ادامه به ساده‌ترین شکل، این قسمت کوانتومی را توضیح  می دهیم. تقریبا همه می‌دانند اتم چه شکلی است. فرض کنید داخل اتم مانند منظومه شمسی خود ماست. اتم از ذرات زیاد زیر اتمی تشکیل شده است که ما با چندتای آن کار داریم؛

هسته‌ها و الکترون‌ها. تقریبا 99.9 درصد فضای داخل اتم خالی است. اتم‌ها مولکول می‌سازند و مولکول‌ها مواد، اجسام و جانداران را. بنابراین هر چیزی که می‌بینیم 99.9 درصدش خالی است پس چه چیزی سبب می‌شود اجسام وزن داشته باشند؟ 

اثر حضور

ما نمی‌توانیم داخل اتم را ببینیم. چشم ما برای دیدن هر چیزی نیاز به بازتابش دارد. میکروسکوپ‌ها هم فقط این بازتابش را بزرگ‌نمایی می‌کنند. در میکروسکوپ الکترونی به جای باریکه نور از باریکه الکترون استفاده می‌شود. برخورد یک باریکه از الکترون به جسم و بازتابش آن می‌شود تصویری که می‌بینیم اما یک باریکه از الکترون برای اتم مانند این است که مقدار بسیار زیادی سیاره وارد منظومه شمسی ما شوند.

مطمئنا نظم منظومه به هم خورده و دیگر حالت قبل را ندارد، برای همین نمی‌شود با وسایل ساده و حتی پیشرفته داخل اتم را دید چون تا به آن نگاه کنیم تغییر می‌کند. این به فلسفه‌ای ربط پیدا می‌کند که می‌گوید اگر ما به چیزی نگاه کنیم آن چیز مثل قبل نخواهد بود و حضور ما باعث تغییر محیط می‌شود.

بوزون هیگز

اگر فضای داخل اتم واقعا خالی است پس چه‌چیزی باعث جرم‌دار شدن ما و تمامی اجرام می‌شود؟ برای دیدن داخل اتم، دانشمندان تونل‌های بسیار طویلی ساختند تا با آن، اتم‌ها را از جهات مخالف با سرعت نور به هم برخورد دهند.

وقتی دو اتم به‌هم می‌خورند یا یک هسته سنگین به یک اتم می‌خورد انفجاری صورت می‌گیرد که آثارش در حد هزارم ثانیه است اما بسیار مهم. پس از چندین سال آزمایش و استفاده از اتم‌های گوناگون در نهایت ذره‌ای زیر اتمی کشف شد که قبلا پیش‌بینی شده بود؛

« ذره هیگز »  که مسئول جرم‌دار کردن تمامی مواد است. تمام این‌ها را گفتیم تا برسیم به ذره‌ای که در سریال «تاریک» ادعا می‌شد، آن را کشف کرده اند و در اختیار دارند. به همین دلیل میدانی کروی در سریال به تصویر کشیده می‌شد که توسط آن می‌شود به زمان‌های مختلف سفر کرد (یا حتی دنیا‌های موازی). این کره از همین میدان هیگز ساخته شده است البته با چاشنی تخیل زیاد.


کلاهبرداری 105 میلیون دلاری یک جهود از محمودرضا خاوری

چرخه 33 ساله چیست ?

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.5 تعداد آرا: 362

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir